• Anonym

Vill ej ha med den blivande pappan att göra

Är gravid i 7e månaden och det har visat sig att den blivande pappan inte är någon bra person.
    Han har hotat, är elak och jag vill inte ha något att göra med honom i framtiden.
    Kan man redan nu få ensam vårdnad om barnet och göra upp allt innan födselns så att man slipper sköta den biten när barnet är här?

Någon som vet?

• Svar på tråden Vill ej ha med den blivande pappan att göra
  • Anonym

är ni inte gifta har du automatiskt ensam vårdnad om du inte skriver på för annat.

• Anonym

Nä vi är inte gifta som tur är.
    Kan han i efterhand komma och kräva vårdnaden eller lägga sig i om jag typ flyttar?
    Vad gäller med underhåll, kan han vägra att betala underhåll och vad händer då?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-03 15:54:45 följande:
    Kan han i efterhand komma och kräva vårdnaden eller lägga sig i om jag typ flyttar?
    ja, han kan kräva underhåll.
    flyttar du kan du få betala resor för umgänget.
    umgänge har han rätt till men kan ni inte enas får ni ta hjälp av familjerätten.
    underhåll betalar han alltid om han har barnen mindre än halvtid. har han inte råd (lever under norm) betalar fk.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-03 15:54:45 följande:
    Självklart kan han kräva vårdnad när som helst. Umgänge är du skyldig att erbjuda honom om du är boende förälder och vårdnadshavare. Gör du inte det så riskerar du att bli stämd och kan förlora vårdnad och boende.
    Du kan begära underhåll via Fk så tar de in pengarna från honom.
  • Anonym

Ja usch å fy.. Vem trodde att livet skulle se ut såhär när man blev gravid Gråter

Tack snälla för era svar.

• Anonym
    Pissenisse skrev 2013-01-03 16:32:04 följande:
    Folk måste sluta skaffa barn med random personer de möter på stan.

Jadu Pissenisse... om man inte vet vad som hänt så kanske man inte ska slänga ur sig dumheter.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-03 16:41:30 följande:

Jadu Pissenisse... om man inte vet vad som hänt så kanske man inte ska slänga ur sig dumheter.
    hur länge var ni tillsammans?
    har han alltid varit bra innan har han väl fått kalla fötter, det går över!
  • Anonym

Och det är just DÄRFÖR man ska vänta flera år med att skaffa ett barn.
    Nu får ännu ett barn i världen växa upp med en frånvarande pappa.
    Hur skulle det vara om man tänkte efter innan man börjar se barn som en rättighet? 

• Tinkerbell

Ja jag förstår inte heller detta fenomen, man borde väll lära känna människan BRA innan man tänker på att skaffa barn med denne.

• Anonym

Kände mitt barns far i nästan två år innan, eller det var vad jag trodde. I samma ögonblick som pappren om gemensam vårdnad var påskrivna fick jag dock lära känna en helt annan person.

Jag vill inte heller ha med pappan och göra och har inte det heller. Däremot har mitt barn rätt att ha med sin pappa att göra. DET är nämligen en annan och egen relation.

Så ja du kan se till att ha så lite kontakt som möjligt men tillräckligt för att barnets relation med sin pappa ska fungera. 

Som hon på kvinnojouren svarade när jag undrade hur i h-ete jag skulle kunna vara trevlig mot denna person.
    - Vem har sagt att du måste vara trevlig? Det räcker att vara korrekt.

Svar på tråden Vill ej ha med den blivande pappan att göra