• Vilja01

Ridning och graviditet

Hej alla, jag är i v13 och rider ca 2 gånger i veckan. Är det någon som vet hur länge jag kan fortsätta rida och om det påverkar barnet på något sätt? Älskar ju att vara i stallet och att rida då det får mig avslappnad och på gott humör!

• Svar på tråden Ridning och graviditet
  • juliaannaeva

Hej när jag var gravid så sa bm att jag KUNDE rida tills jag inte kunde ta mig av eller på hästen längre. Men sen är de ju en sak om man vågar, jag slutade i v 15 då jag var så rädd för att ramla av och att det skulle hända något! Men har en kompis dom red 3 dagar innan förlossningen...
    Mocka och greja i stallet gjorde jag däremot tills förlossningen!

• Marina80

Oftast så brukar det till slut bara kännas jobbigt (dock självklart inte för alla). Magen tar i sadeln och tyngdpunkten blir förflyttad. Man brukar även ha svårt att sitta ner och hålla emot med magen i tex trav och galopp så kvalitén på själva ridningen blir inte heller så bra.

Sedan rider jag bara våran snälla gamla tant när jag är gravid känns onödigt att riskera något.

Har man foglossning så brukar det inte heller vara någon höjdare att rida.

Man allt detta är ju individuellt så du får helt enkelt känna efter vad som fungerar för dig.

• Vilja01

Tack för alla svar!! Jag har en väldigt lugn och stabil häst, men är självklart försiktig med vad jag gör ex: så hoppar jag inte när jag är gravid. Bara undrade om barnet blir påverkat av lite skumpande som det ibland kan bli, men det verkar ju inte vara någon fara :) Tror dessutom att om jag är lycklig och lugn av ridning så ger det så mycket mer än om jag hade skippat ridningen och känt mig rastlös..

• klarabella87

Hej. Jag red fram till vecka 28 på min häst, när hon levde.. sen började de kännas obehagligt med skumpandet.. fick mycket sammandragningar.. om de inte hade varit så hade jag nog kunnat rida längre.. så.. mitt tips.. är att rida så länge du inte har problem av det =) 

tömköra, promenade, longera gjorde jag till vecka 35.. sen var de mest pyssel och mocka fram till förlossningen.. 

• lillaminipyttelitis
    Vilja01 skrev 2013-01-03 19:46:25 följande:
    Hej alla, jag är i v13 och rider ca 2 gånger i veckan. Är det någon som vet hur länge jag kan fortsätta rida och om det påverkar barnet på något sätt? Älskar ju att vara i stallet och att rida då det får mig avslappnad och på gott humör!
    min faster hopptränade 1 vecka innan förlossningen och hade häst och red dagligen till dagen hon födde.
  • TinaElisabeth

Rid så länge det känns bra, säger både min barnmorska och min sjukgymnast! Jag är i v. 27 nu och rider fortfarande. Men nu sist fick jag ganska mycket sammandragningar i tölten (rider islandshäst) så det kändes lite besvärligt. Känner även av foglossning, men för mig är det värt så mycket att få komma ut på hästryggen. Jag mår bra av det så jag envisas nog med att fortsätta lite till

Svar på tråden Ridning och graviditet