tre barn i baksätet, två framåt, en bakåt. HUR?
Väntar barn nr 3.
Har testat med väninnans babyskydd och det verkar passa mitten bak. Men hur gör vi sedan?
Vilken stol rekommenderar ni?
När det är dags för stol nr 2 för trean är de stora barnen 8,5 och 5,5 år.
De kommer att åka framåtvända i baksätet.
Största barnet är säkerligen över 135cm då men NTF rekommenderar att de ska sitta på kudde till 10-12årsåldern.
Så om det är möjligt vill jag få plats med två bälteskuddar/stolar på sidorna och en bakåtvänd stol i mitten.
Har en Volvo V70 -98. Har inga planer på att byta bil.
Problemet kommer att bli att få plats på bredden med alla stolar!
Har sett att det numera finns stolar där barnet är placerat högre upp. Det ser ut som att det är en bas under stolen (fast jag antar att stolen sitter fast och inte är löstagbar från denna bas?)
Exempelvis Maxi Cosi Mobi.
Har inte varit i barnstolsaffären och testat ännu, men det känns som att bälteskuddarna kommer att få bättre plats på sidorna om en sådan här förhöjd stol.
Man vill ju enkelt kunna komma åt att knäppa fast och loss bältena, för alla barn.
Stolen bör vara hög i ryggen (med möjlighet att ha bältet/axlarna högt upp) och vara godkänd till 25kg bakåtvänd i baksäte. (har ganska långa och tunga barn så jag antar att nr 3 blir likadan) Behöver inte vara isofix Nr 3-barnet kommer bara att åka bakåtvänd i denna stol (men det gör inget om det är en kombistol)
Vilken stol rekommenderar ni?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-03 20:39
Ps.Vill inte ha en bilstol där man justerar lutning/passning i bilsätet med lösa frigolitbitar eller vassa plastkilar som 'sitter fast' med ett snöre.
Testade en Britaxstol för några år sedan. Den var sådan.
Vill inte heller att stolen ska vara så vass undertill att det går hål/blir djupa märken i bilsätet.