• Chridhe

tre barn i baksätet, två framåt, en bakåt. HUR?

Väntar barn nr 3.
    Har testat med väninnans babyskydd och det verkar passa mitten bak. Men hur gör vi sedan?
    Vilken stol rekommenderar ni?

När det är dags för stol nr 2 för trean är de stora barnen 8,5 och 5,5 år.
    De kommer att åka framåtvända i baksätet.
    Största barnet är säkerligen över 135cm då men NTF rekommenderar att de ska sitta på kudde till 10-12årsåldern.
    Så om det är möjligt vill jag få plats med två bälteskuddar/stolar på sidorna och en bakåtvänd stol i mitten.
    Har en Volvo V70 -98. Har inga planer på att byta bil.
    Problemet kommer att bli att få plats på bredden med alla stolar!

Har sett att det numera finns stolar där barnet är placerat högre upp. Det ser ut som att det är en bas under stolen (fast jag antar att stolen sitter fast och inte är löstagbar från denna bas?)
    Exempelvis Maxi Cosi Mobi.
    Har inte varit i barnstolsaffären och testat ännu, men det känns som att bälteskuddarna kommer att få bättre plats på sidorna om en sådan här förhöjd stol.
    Man vill ju enkelt kunna komma åt att knäppa fast och loss bältena, för alla barn.

Stolen bör vara hög i ryggen (med möjlighet att ha bältet/axlarna högt upp) och vara godkänd till 25kg bakåtvänd i baksäte. (har ganska långa och tunga barn så jag antar att nr 3 blir likadan) Behöver inte vara isofix Nr 3-barnet kommer bara att åka bakåtvänd i denna stol (men det gör inget om det är en kombistol)

Vilken stol rekommenderar ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-03 20:39
    Ps.Vill inte ha en bilstol där man justerar lutning/passning i bilsätet med lösa frigolitbitar eller vassa plastkilar som 'sitter fast' med ett snöre.
    Testade en Britaxstol för några år sedan. Den var sådan.
    Vill inte heller att stolen ska vara så vass undertill att det går hål/blir djupa märken i bilsätet.
  • Svar på tråden tre barn i baksätet, två framåt, en bakåt. HUR?
  • bonus88

Vi har 2 bälteskuddar och 1 bakåtvänd stol, vi har en acta graco vet ej modell men den är väldigt smidig!

Vill inte verka som fröken paragrafryttare men jag har fått höra att man inte bör ha babyskyddet i mitten bak, då vi hade tänkt det från början, men dom i babyaffären sa att man inte bör ha de

• Tom Araya
    bonus88 skrev 2013-01-03 22:07:27 följande:
    Vi har 2 bälteskuddar och 1 bakåtvänd stol, vi har en acta graco vet ej modell men den är väldigt smidig!
    Vill inte verka som fröken paragrafryttare men jag har fått höra att man inte bör ha babyskyddet i mitten bak, då vi hade tänkt det från början, men dom i babyaffären sa att man inte bör ha de
    Sa de inget om orsak? Det hade ju varit intressant.
  • Chridhe

..Volvo vägrar att koppla ur airbagen fram så det är inget alternativ

• BeccaGrodan

Och jag som hört att mitten bak ska va säkraste placeringen. Så har vi planerat att göra, har 2 barn i bältesstol framåt nu och väntar 3:e barnet i maj som vi då planerar att ha i ett babyskydd från maxi cosi med tillhörande bas, har en Ford mondeo kombi

• Chridhe
    BeccaGrodan skrev 2013-01-03 23:31:06 följande:
    Och jag som hört att mitten bak ska va säkraste placeringen. Så har vi planerat att göra, har 2 barn i bältesstol framåt nu och väntar 3:e barnet i maj som vi då planerar att ha i ett babyskydd från maxi cosi med tillhörande bas, har en Ford mondeo kombi
    Har inte heller hört det och hittar inget på NTFs hemsida. Bara att det är godkänt (se min länk i mitt tidigare inlägget)
    Tycker att det funkar bra. Hade så när yngsta barnet åkte bakvänt. Då satt stora barnet framåtvänt bakom föraren och lilla barnet i mitten.
    (tidigare satt stora barnet i passagerarsätet, hade annan bil då)
  • Chridhe
    Chridhe skrev 2013-01-03 23:37:24 följande:
    Har inte heller hört det och hittar inget på NTFs hemsida. Bara att det är godkänt (se min länk i mitt tidigare inlägget)
    Tycker att det funkar bra. Hade så när yngsta barnet åkte bakvänt. Då satt stora barnet framåtvänt bakom föraren och lilla barnet i mitten.
    (tidigare satt stora barnet i passagerarsätet, hade annan bil då)
    För att förtydliga: Har inte hört att det inte skulle vara säkert/godkänt/bra
  • Aileen Allannah

Mitten bak är en säker plats, om stolen är godkänd för den placeringen. Att man inte har babyskydd där kan ha att göra med att det är lite bökigare att luta sig in med en tung stol i handen för att sätta fast den kanske.

Ts, har du tittat på Britax hi-way? Den har förvisso en lös kil i frigolit, men den måste man inte alltid använda. Den är lite högre, och är smal.

• Miew

Vi har en britax hi-way i mitten och 2 bälteskuddar på sidorna. Det funkar suveränt. Vi har en Saab 9-5. Barnen är nu 10, 8 och snart 4. Lillan får plats i den ett bra tag till. Och de äldre barnen är korta så de får sitta på kudde ett tag till också.

• Tom Araya
    Chridhe skrev 2013-01-03 23:23:54 följande:
    Va!!?? Det förvånar mig mycket då de aldrig krånglat med det tidigare, till skillnad mot andra bilfabrikanter.
  • Sisisisi

Jag skulle kolla på britax maxway, men den har både frigolitkil och plastklämmor så den går kanske bort.

Axkid minikid skulle kanske kunna vara något? Jag vet dock inte hur bred den är.

Det jag skulle tänka på är att välja en stol med stödben och som monteras en bit ut på sätet så det blir lättare för de på sidorna att spänna bältet.

Jag har en britax twoway i mitten på min V70. Får plats med en bältesstol på varje sida. Den tar ganska mycket plats på bredden. Men den passar inte så bra till småttingar.

• Mandelskorpan

Vi har en Britax twoway, bakåtvänd, en framåtvänd bältesstol också Britax, och en bakåtvänd Acta Graco.

Twoway är den vi hittat med längst rygg (vi har långa barn).

Bältesstolen sitter i mitten. De bakåtvända är liksom bredare åt andra hållet (mot ryggen) så stolarna får plats bäst om de sitter varannan bakåtvänd/framåtvänd.

När minstingen var riktigt liten hade vi en Acta Graco med bas. Lätt att klicka i och ur. Ska man knäppa på/av bältet så blir det väldigt trångt.

Vi har en äldre Volvo. 

• Chridhe

Tack för era tips! :) Ska kolla om man orkar lyfta in bebis+babyskydd ända till mittenplatsen. Annars får vi hitta andra bältesstolar till de stora barnen för de går inte så bra att ha intill varandra (kuddarna alltså, barnen går för det mesta fint ihop :) ) Det blir garanterat ett babyskydd med bas! Ska kika lite mer på Britax! Har bara ringt till lokala Volvostället och de vill inte koppla ur airbagen :( (Pappan har dock inte airbag i sin bil så får vi inte enkelt fast alla barn får vi byta bil för ett tag eftersom det blir jag som mest kommer åka runt med barnen) Nån som testat Maxi Cosi Mobi?

• Shagwell

Hej vi har bebisen i en Acta Graco babyskydd, hon sitter längst ut bakom förarsätte sedan har vi en Brio bälteskudde och en Britax bältestol för 5 åringen och 7 åringen. Det är trångt och bökigt i båda bilarna (Audi A6 och Ford Focus) för att inte tala om hur det är när vi ska iväg alla 5! Det går inte utan svordomar...Därför tittar vi på annan bil. Inga bilar är riktigt gjorda för 5 pers, den där platsen i mitten är ju smal och barnstolarna är ganska breda och går liksom inte att maka på som om det nu vart tre vuxna som satt...

Ford S-Max och VW Sharan har utrymmet som krävs, Bra plats för alla och man kan ta med en kompis eller två!  Lycka till i stoldjungeln!!!  

• chridhe123

En sen kommentar men som kanske kan komma till nytta ändå,,
    Det blev ett Akta Graco babyskydd i mitten bak. Det funkade finemang trots att det var en bebis av tyngre sort. 
    Testade Brio först men deras bas var så dum så det gick inte att komma åt att knäppa fast de andra barnens bälten. Men Akta Gracon hade hål i basen där det passade utmärkt att sticka ner handen för att knäppa fast bältena.

Nu har vi BeSafe Izi plus i mitten bak. Största barnet sitter inte längre i bältesstol, så det är bara en på andra sidan.
    Bilens bälten är dock lite för korta för BeSafen, det är precis att det funkar.

• chridhe123

..och anledningen till att mitten bak inte alltid är säkert är att bilens tak är ganska vekt så om bilen voltar kan det gå illa

• chridhe123

..och anledningen till att mitten bak inte alltid är säkert är att bilens tak är ganska vekt så om bilen voltar kan det gå illa

• Tom Araya
    Chridhe skrev 2013-01-03 23:23:54 följande:

Märkligt! Volvo var förut ett av få märken där du kunde koppla ur det själv med hjälp av en nyckel, medan andra tillverkare hänvisade till verkstad.
  • Flisan79

Vi har fått plats med en bakåtvänd och två framåt i Volvo V70 med den bakåtvända bakom passagerarstolen. Väldigt tight iofs och mindre kul att få dit bälten men det går.

Svar på tråden tre barn i baksätet, två framåt, en bakåt. HUR?