Gör jag något fel och vad händer om han vill utöka umgänget?
Jag har minst sagt en udda historia. För att göra en lång historia "kort". Sonens pappa och jag separerade några mån efter han hade fötts. Sedan dess har sonen bott med mig på heltid och då menar jag heltid. Han har aldrig haft sonen över natten eller liknande utan de har bara träffats en gång i veckan på bestämd tid som vi då kom överrens om. I början var han så liten och sonen var fullständigt förtvivlad bara jag lämnade rummet, varför vi då i början träffades hemma hos mig eller någon annanstans. Efter en liten tid märkte väl både han och jag att det gick bättre så jag sa det att det kanske är dags att börja ha honom lite själv? Då pratade vi inte ens om nätter utan om DAGUMGÄNGE själv då det sett ut som det gjort tidigare (har senare visat sig sonen har STORA behov av rutiner och ha saker och ting på samma sätt). Då var sonen strax innan 1,5 år, ja ni läste rätt... (alla vet vi att i praktiken kan man egentligen ha dagumgänge redan från början även om det så är kortare stunder men det fungerade ju helt enkelt inte).
Pappan tyckte det var en bra idé och det bestämdes han skulle vara med honom sjäv nästkommande gång men sen dök han inte upp på flera veckor. Efter det nämndes inget om att han skulle ha honom själv utan han fortsatte bara att komma. Helt plötsligt har det emellanåt dykt upp anklagelser och "när jag får ha honom själv.." Vilket jag då påmint om att jag har sagt han kan ha honom själv men han får ta eget ansvar för att det faktiskt sker. O ja sen har han fortsatt komma till oss eller vi har hittat på saker tillsammans utan att ta honom själv och sådär har det pågått. Han har strulat MYCKET med umgänget och uteblivit lite hipp som happ, har förvisso hört av sig men oftast i sista sekund och han har då uteblivit pga saker som skulle få andra att skratta. Att han ska tvätta eller är "sjuk" vilket man nog inte är iaf inte är en gång i månaden? Vet även detta är lögner då han samma kväll ofta har gått ut att festa etc. han kommer inte pga saker som att det är halt på gångvägen när han ska gå (10 min), att sonen är förkyld och han inte har råd att vara hemma från jobbet osv. kommer för sent var och varannan gång och meddelar inte i tid osv. Kommer hit och sitter halva tiden och trycker på sin mobil.
Han ville ett tag utöka umgänget och jag sa okej och att vi kunde bestämma en till dag dock det enda som jag motsatt mig är att, om vi ska bestämma en till dag så vill jag att han åtminstonde kommer på den dagen vi har bestämt från början för att jag ska slippa mer strul fler dagar då han inte dyker upp. Han frågade då hur många ggr han måste komma i rad för att vi ska bestämma detta. Tyckte det var väldigt konstig fråga det är väl bara att säga då man ska skärpa sig om man är villig? Frågade även vad godtagbara ursäkter var för att inte dyka upp. Han menade om att vi då har en till dag inbokad också så "gör det inte så mycket om han en av gångerna inte kan komma". Med absolut noll hänsyn till att jag inte vill sitta och undra varje gång.
Utöver detta har han ständigt hållt på och ska ändra tider och byta dag för att han uteblir av orsaker som att det är halt på gångvägen osv. Jag har ofta bytt dagar för sonens skull och även avbokat saker vi skulle gjort då egentligen men dock inte avbokat då vi faktiskt verkligen inte kan eller om han uteblir av orsaker som pga halt på gångvägen (konstigt alla andra människor kan gå). Då anser ju jag att det handlar om ren ovilja att faktiskt träffa sitt barn, vilket känns som det oftast gör med alla dessa ursäkter. Självklart anser han sig vara mycket ansvarsfull etc. och att det är synd om honom som inte har sitt barn (fast han inte gör något åt det?)
Såhär har det som sagt fortsatt pågå, var 4de mån får man sms om att han ska ha honom själv och ibland till och med prata om varannan vecka för att sedan inte ens ta initiativ till att ha honom själv dagtid. Vi måste åka kommunalt men bor knappast särskilt långt ifrån varandra. Jag brukar säga till honom (för oftast kommer han o säger i sista sek) att han får säga senast kvällen innan vad han ska göra med sonen eller liknande så att jag vet vad jag kan förbereda sonen (som som sagt är väääldigt rutinbunden) på och så jag vet när jag måste åka hemifrån och möta honom om han vill åka iväg. Jag vet hur konstigt det låter, han bestämmer vad vi ska göra och jag åker iväg för att träffa honom med sonen istället för att han tar honom själv. Hur som helst har han en förmåga att säga något dagen innan och sen helt ändra sig dagen efter då det är kort om tid och säger han vill göra något annat. Så jag sa då senast att jag inte kommer hinna till platsen i tid då det är ont om tid (då han bestämt han skulle hit) så jag sa att vill du åka dit med honom så får du komma och hämta honom och ta honom själv. Det lustiga är att då säger han att det är kul och de så sällan är ensamma. Men vafan vad fattar han inte? Måste jag be honom hämta honom kan han inte tänka själv och ta eget ansvar för sitt umgänge? Enda gångerna han varit själv med honom är när jag tagit initiativet till det.
Han brukar också säga att han inte vill komma hit och jag har ju sagt att det är upp till honom vad han gör med sonen men då kan han helt plötsligt skriva sen iaf att han kommer hit istället.
Om vi säger såhär, om han helt pltösligt då skulle vilja ha varannan helg eller varannan vecka på riktigt (då han aldrig gör ngt av det han säger sig vilja) skulle han få igenom det då eller skulle det trappas upp? (med tanke på att han knappt haft dagumgänge själv med honom.) Missförstå mig inte jag vill de ska ha kontakt och är ju jämt jag som tjatar om att de ska ses även om han vill (men ändå inte verkar det som pga alla ursäkter hela tiden) Om han skulle sitta i tr t.ex. och anklaga mig för att inte låtit honom ha honom hur tror ni tr skulle se på det hela? Jag vet ju själv vad jag sagt och gjort och jag har ju faktiskt inte hindrat honom men inte pushat honom heller. Men det kan ju inte vara mitt ansvar? Eller iof pushat honom har jag väl gjort på ett sätt, men det handlar mer om att jag sagt jag tycker det är viktigt dom ses osv. de gånger han vill ställa in för skitsaker.
Det enda jag vet om honom i övrigt är att han sannerligen håller på med droger även om det kanske inte är några tyngre däremot verkar det vara dagligen. Av vad bekanta till honom berättar för mig. Jag kanske låter kluven och det är jag. Jag vill ju de ska ses och få en bra relation samtidigt om han skulle helt plötsligt stämma på emr umgänge etc. (även om jag inte nekat) så skulle jag bli orolig ang drogmissbruket. Han verkar inte vara påverkad då han träffar honom men av mkt erfarenhet av både honom i förhållandet förut samt min kunskap kring det så ser jag tydligt på han att han intagit droger antingen tidigt på morgonen eller iaf sen kväll dagen innan.
Vet inte vad jag vill med tråden egentligen mer än att höra synpunkter på hela historien och några av mina frågor. Väldigt rörigt att förklara..