• Korsika79

Svårt bli med barn

Jag och min sambo vill satsa på familj och har försökt bli med barn de senaste månaderna. Detta fyller mina tankar en stor del av tiden och jag har läst att det kan bli svårt bli med barn pga ålder (båda 33) och andra faktorer. Jag upplever en viss frustration över att inte ha någon att prata om detta med och att vara ensam om funderingar kring sexliv och skaffa barn (har haft sex ca 2 gånger i veckan). Det måste finnas andra i liknande situation, hur upplever ni att det går att ta upp frågan. Är det något man tisslar och tasslar kring?

• Svar på tråden Svårt bli med barn
  • Philippa

Det brukar ta i snitt ca 1 år att bli gravid.... så ni har ju inte hållt på så länge.

• Korsika79

Okej det var skönt att höra. På en del verkar det som sex en gång räcker och att det är jättelätt att bli gravid. Vi har inte så många år på oss innan det är för sent, och tanken på att jag inte skulle ha förmågan att få barn får jag bara slå ur skallen. Samma sak om det är min sambo som inte kan eller kombinationen av oss båda? Kan man testa sig på vårdcentralen på samma sätt som man går och testar könssjukdomar? Verkar inte vara så många män som är aktiva i få-barn forum, trodde män också var intresserade av att få barn.

• Cotterpin

Som sagt ovan, det kan ta tid utan att det är något fel på er.

Snittet är 7 månader och upp till ett år är fullt normalt.
    Och då är det att man har sex minst var tredje dag under den fertila perioden som är rekommenderat.

Tar det längre än ett år brukar man påbörja en utredning, det är oftast att prata med en läkare, undersökningar, blodprov på båda samt spermaprov. Seden beror det på resultatet av dessa hur man går vidare.

• tundra

Släpper ett ägg så är det 20% chans till befruktning - dvs om du/din partner inte röker eftersom det ytterligare halverar chansen.

• Korsika79

Då vidtar vi åtgärder om det gått ett år av försök och inget resultat. Det gäller alltså att försöka och hoppas. Tack för att ni svarade.

• Fröken Karlsson

Det finns ju faktiskt ett alternativ till: om du verkligen är orolig så kan ni göra en utredning på en privat klinik, kostar runt 4000 kr och du kan börja när du vill - ni behöver inte prova ett helt år först. Så har ni i alla fall kollat om det är något fel på någon av er och om ni behöver någon form av behandling. Det kan ju vara något enkelt som lätt kan åtgärdas.  

Svar på tråden Svårt bli med barn