• tilde72

Dottern vägrar att åka hemåt

Dottern på snart tre år tar snart livet av oss.
    Jag känner som att jag ger upp snart med hennes utbrott.
    När vi eller hon själv varit hemma hos farmor och farfar och varit där ett flertal timmar så blir det dags att gå hemåt. Det slutar alltid i ett fasligt skrik och gråtkaos. Hon vägrar att lämna dem och springer undan och det är kalabalik helt enkelt.
    Lång tid tar det innan vi får med våld in henne i bilen oftast utan ytterkläder.
    Innan vi kommit till farmor och farfar så förbereder jag henne på att när vi sedan skall hemåt så ska vi inte gråta, skrika och bråka idag. Det lyssnar hon  på men det blir ändå tvärtom.
    Nu är det så illa att jag drar mig för att åka dit. 
    Liknande visa när vi ska till släktingar med barn i hennes ålder. Hon vägrar och gör ett ohejdligt liv som slutar med att  och vi får bära ut  henne i bilen utan kläder och skor. 
    Det här gör mig tokig. 
    Ett annat exempel är när vi är i köpcentrum så ibland går vi till ett lekområde och samma visa då när vi ska ge oss därifrån. Folk stirrar och man känner sig som en brottsling för att man måste föra bort henne på det sättet.
    Nu går jag omvägar för att undvika de här ställena i köpcentra och utomhus.
    Det låter ju inte klokt egentligen men så är det.
    Hur och vad gör ni andra ni som har liknande problematik?

• Svar på tråden Dottern vägrar att åka hemåt
  • solskina

Ett tips:
    Är att en kvart innan påannonsera att in ska gå. Så hon hinner förbereda sig. 

Eller avbryta med ett "avtal" när vi kommer till bilen så spelar vi din musik, eller liknande.

Använd inte ordet duktig. Genom att hon inte lyckas vara duktig och komma med, så sänks hennes självkänsla.
    När hon där emot varit duktig kan du säga det. 

• tilde72
    solskina skrev 2013-01-05 20:32:25 följande:
    Ett tips:
    Är att en kvart innan påannonsera att in ska gå. Så hon hinner förbereda sig. 

Eller avbryta med ett "avtal" när vi kommer till bilen så spelar vi din musik, eller liknande.

Använd inte ordet duktig. Genom att hon inte lyckas vara duktig och komma med, så sänks hennes självkänsla.
    När hon där emot varit duktig kan du säga det. 
    Tackar för tipsen! Påannonsera går tyvärr inte. Blir istället än värre då!
Svar på tråden Dottern vägrar att åka hemåt