• Baby Doll

Hur får man igång amning så att det räcker?

Jag har precis fött vårat 5:e underverk, lilla Olivia blir snart 3 veckor.
    Jag har 4 barn sen innan, idag är dom 2,2,3 och 4 år gamla. Min amning har aldrig funkat med de andra barnen, jag kämpade den första månaden innan jag gick över till ersättning, men nu vill jag så gärna amma. Jag ammar och ger ersättning efter, tror inte att min mjölk räcker till att mätta henne.

Har ni några tips på hur man får igång det så att det räcker för att mätta henne? Tacksam för svar, jag vill ju så gärna...

www.mybabydolls.blogg.se

Me & My 5 Baby Dolls - www.mybabydolls.blogg.se -
  • Svar på tråden Hur får man igång amning så att det räcker?
  • hannis

MinFinaMinna:

TS vill ju amma. Annars hade hon väl inte skrivit som hon gör i TS. Dina råd är ju helt felaktiga om man vill få igång en fungerande amning.

• cloudberry79

Jag fixade inte amningen med första, som var prematur, men nu med tvåan går det bra! I början tog vi dygnsamningar när maken var hemma, så vi bara låg i sängen och ammade, ammade, ammade. Hon gick upp dåligt efter en månad ungefär, så då tog vi några dagar igen då jag bara ammade och inget annat. På kvällarna maratonammade jag de första tre månaderna ungefär, sen glesade det ut sig. Har aldrig gett ersättning, utan bytte mellan brösten flera gånger. Vill man amma så går det, men det krävs massor med arbete och tid, barn blir stora av ersättning också, men som sagt, finns viljan och möjligheten till totalt fokus på bara amningen där, så kan man få till det. Jag har haft jättestor hjälp av amningshjälpen på facebook under hela första halvåret med lillan, så det rekommenderar jag varmt!

(M)amma till V -07 och E -12
  • cina78
    iser skrev 2013-01-19 23:47:49 följande:
    MinFinaMIna: Ts bad ju om råd för att få amningen att fungera inte för att ge ersättning. Ersättning kan man absolut ge sitt barn men inte om man vill att amningen ska börja fungera.
  • skogsvitter
    hannis skrev 2013-01-19 23:56:11 följande:
    MinFinaMinna:

TS vill ju amma. Annars hade hon väl inte skrivit som hon gör i TS. Dina råd är ju helt felaktiga om man vill få igång en fungerande amning.
  • MinFinaMinna

Hannis; Jag menar bara att folk har en negativ inställning till ersättning. Och jag menade bara att TS skulle lyssna på sig själv och inte alla andra om hon nu vill ge ersättning. Men givetvis är era råd bra om hon bara vill helamma. Men jag tycker inte man ska skämmas om man inte pallar med allt maraton ammande. Det passar inte alla och därför är det bra att det finns ersättning.
    Jag själv hade aldrig haft tålamod att sitta och maraton amma i streck i så många månader. jag hade blivit knäpp i huvudet. Därför delammar jag.

• Nyfiken2012

Eftersom TS VILL amma svarar jag såhär: Amma ofta och länge, byt bröst ofta. Allt detta istället för ersättning. Vid 1 mån ålder ammade jag minst en gång i timmen, oftast flera. Folk verkar ha väldigt dålig kunskap om amning. JA, många ggr kan man få sitta och amma massor, speciellt i början. Passa på och se filmer, serier el annat som passar. Självklart kan man ge ersättning, men det var inte vad TS efterfrågade. Man måste ju svara med fakta inte vad man önskar skulle funka. Att regelbundet ge ersättning efter varje tuttning tror jag gör det mkt svårt att upprätthålla en fungerande amning.

• violatricolor

Usch, hade samma problem med min amning med dottern, gud så jag höll på... Och ersättning måste vi ge eftersom hon annars inte blev mätt samt att hon gick ner så mycket och nästan fick gulsot (värden på gränsen och var gul). Just det där med mättnaden och amningen var en svår avvägning tycker jag. Till på köpet somnade hon hela tiden, sög typ tre sug och sen var det en hel procedur att väcka, även om jag kämpade med att hålla vaken. Fick råd att vila, äta och pumpa så mycket jag kunde men eftersom hon skulle ligga i famnen konstant så var det knappt möjligt. Fick jag en stund över så var frågan: Pumpa, sova eller äta? Levde på mackor och 1-4 timmars sömn/dygn i två månader. Sen alla råd om PSD och att inte samsova före tre månaders ålder ens om man var frisk och rökfri, det tog jag på allvar och det försvårade amningen. Fick verkligen inte ihop det. Nog om mig!

Nu är ju detta ditt femte barn så du har säkert lärt dig en hel del på vägen vad gäller det praktiska. Nu har det gått nästan två veckor sedan du först skrev detta inlägg. Hur går det idag? Jag har förstått nu att det är vanligt att amma varje timma första 1-2 månaderna. Har du fått hjälp från bvc eller amningsmottagning att trappa ner ersättningen?

Sen finns ju de som tyvärr aldrig får upp en tillräcklig mjölkproduktion och/eller utdrivning, du kanske är en av dem? 

• Ett syskon till marcus

Min lilla kille började slå på brösten och blev arg när jag ammade. Jag fick för mig att mjölken höll på att ta slut. Under en helg låg jag bara i sängen och lät honom snutta hela tiden. Jag gjorde det på helgen så jag kunde få hjälp av pappan med att bli lite ompysslad. Lillkillen tyckte det var jätte mysigt och allt snuttande resulterade i att mjölken satte fart. Nu är han en väldigt nöjd kille vid bröstet. Enligt bvc gjorde jag helt rätt att låta honom få vara vid bröstet. Han var 1 1/2 månader när jag gjorde detta.

• Copyjulia

Jag har exakt samma problem. Sonen gick upp dåligt i vikt till en början och vi gav då ersättning på rekommendation från bb. Nu är han över 2 mån och har gått upp bra i vikt, så jag vill sluta med ersättningen. Lättare sagt än gjort dock... Vid ungefär var tredje amning blir han helt hysterisk och bankar på brösten och är så upprörd att han inte klarar av att suga längre. Ger då en slurk ersättning. Förstår ju att det blir en ond cirkel av utbud och efterfrågan. Har gjort allt som står i min makt. Ammar varje timme. Byter bröst flera ggr under varje amning. Har kontaktat amningscentrum och amningshjälpen. De lugnande mig med att det trots allt är jättebra för barnet även att delamma. De sa också att jag skulle försöka sova så mkt som möjligt, för det är under sömnen mjölkproduktionen går upp. Men hur lätt är det att sova mkt med en bebis...

• iser
    Copyjulia skrev 2013-01-25 17:54:40 följande:
    Jag har exakt samma problem. Sonen gick upp dåligt i vikt till en början och vi gav då ersättning på rekommendation från bb. Nu är han över 2 mån och har gått upp bra i vikt, så jag vill sluta med ersättningen. Lättare sagt än gjort dock... Vid ungefär var tredje amning blir han helt hysterisk och bankar på brösten och är så upprörd att han inte klarar av att suga längre. Ger då en slurk ersättning. Förstår ju att det blir en ond cirkel av utbud och efterfrågan. Har gjort allt som står i min makt. Ammar varje timme. Byter bröst flera ggr under varje amning. Har kontaktat amningscentrum och amningshjälpen. De lugnande mig med att det trots allt är jättebra för barnet även att delamma. De sa också att jag skulle försöka sova så mkt som möjligt, för det är under sömnen mjölkproduktionen går upp. Men hur lätt är det att sova mkt med en bebis...
    Det är jättebra att delamma. Men jag funderar lite på råden du fått. För det första tycke jag att det är dåligt råd du fick på BB. För det andra så funderar jag på det där med sömnen. Självklart ska du sova så mycket som möjligt men kan de inte mena att du ska försöka ge bröstet när ni ligger och sover. Just att bebisen tar bröstet nattetid ökar produktionen.

Mina egna erfarenheter av amning är delade. Mitt första barn fick sond i två månader efter att hon föddes. Jag kämpade som F*N med amningen och ammade i ett halvår. Det kan jag tycka var lite dumt i efterhand eftersom min dotter hade blivit lat av sonden och ALDRIG uppskattade amningen speciellt mycket. jag ringde tlil amningshjälpen i frustration och blev superdåligt bemött. Lite som IQ-fiskmås. Det var onödigt gissel. men den erfarenheten har även gjort att jag vet att det tom går att få en tvåmånaders bebis att amma.

Nu har jag mitt andra barn som tog bröstet när han kom ut och knappt släppt det sedan dess.

min erfarenhet med båda barnen är att det är såå smidigt om amningen fungerar. Slippa drälla med flaskor och att gå upp på natten för att blanda eller hälla etc. Jag tycker att ni som vill amma har fått jättebra råd. Men det är inget misslyckande att ge sitt barn ersättning. Men när man har kriser i amniningen så är inte ersättning lösningen.
  • hannis
    MinFinaMinna skrev 2013-01-20 09:27:34 följande:
    Hannis; Jag menar bara att folk har en negativ inställning till ersättning. Och jag menade bara att TS skulle lyssna på sig själv och inte alla andra om hon nu vill ge ersättning. Men givetvis är era råd bra om hon bara vill helamma. Men jag tycker inte man ska skämmas om man inte pallar med allt maraton ammande. Det passar inte alla och därför är det bra att det finns ersättning.
    Jag själv hade aldrig haft tålamod att sitta och maraton amma i streck i så många månader. jag hade blivit knäpp i huvudet. Därför delammar jag.
    Dina råd är säkert bra men inte till en mamma som efterfrågar råd om hur man får igång en helamning. Hon har ju redan misslyckats med amningen 3 gånger och vill lyckas denna gången. 
Svar på tråden Hur får man igång amning så att det räcker?