• Svar på tråden Vad får man inte dricka & äta när man ammar?
  • L1ber

Jag har tyvärr inget svar på din fråga men jag undrar samma sak..

• SuzR

Du får dricka och äta vad du vill. Inte för mycket mögelost för då kan bebisen få ont i magen men i måttliga mängder -allt.

• Aileen Allannah
    SuzR skrev 2013-01-06 21:55:11 följande:
    Du får dricka och äta vad du vill. Inte för mycket mögelost för då kan bebisen få ont i magen men i måttliga mängder -allt.
    Va? Mögelost? Aldrig hört talas om. Det man ska tänka på är att vissa saker kan ge bebisen ont i magen, främst mycket stark mat, samt gasbildande mat som lök, kål och bönor. Vissa livsmedel kan ge bebisar utslag, men det är bara att testa sig fram.
  • Thezz82

Jag råder dig att undvika lök, vitlök och troligen nötter. Olika bebisar reagerar på olika saker, med utslag och magknip så du får prova dig fram om du verkar ha ätit något som oroar den lilla magen.

• Apopan

Det enda som min barnmorska varnat för är stora mängder läsk.
    Jag har ätit mycket stark mat och en hel del bönor (är veggo) under hela amningen, och det enda som har hänt är att lillen har tyckt om stark mat och bönor när han började äta fast föda.

• Natulcien

Du kan äta och dricka det mesta. Det finns enstaka fisksorter man helst inte ska överkonsumera och så finns det ju vissa läkemedel som man ska vara försiktig med. Och överdriven alkoholkonsumtion är ju inte så vettig när det gäller hanteringen av bebisen...
    Men annars är det fritt fram. Vissa bebisar kan reagera på vissa livsmedel, men där måste du själv prova dig fram. Min son reagerade inte på någonting öht.

• lawa
    Aileen Allannah skrev 2013-01-06 21:58:47 följande:
    Va? Mögelost? Aldrig hört talas om. Det man ska tänka på är att vissa saker kan ge bebisen ont i magen, främst mycket stark mat, samt gasbildande mat som lök, kål och bönor. Vissa livsmedel kan ge bebisar utslag, men det är bara att testa sig fram.

Jag har funderat en hel del på det där med gasbildande mat. Det bildas ju gas när maten bryts ner i tarmen - hos mamman. Men hur skulle detta kunna göra att bebisen får problem med gaser? Jag vet att man säger så om tex lök, men stämmer det verkligen? Jag är uppriktigt nyfiken.
  • Aileen Allannah
    lawa skrev 2013-01-06 22:08:39 följande:

Jag har funderat en hel del på det där med gasbildande mat. Det bildas ju gas när maten bryts ner i tarmen - hos mamman. Men hur skulle detta kunna göra att bebisen får problem med gaser? Jag vet att man säger så om tex lök, men stämmer det verkligen? Jag är uppriktigt nyfiken.
    Faktiskt ingen aning? Det är ju inget farligt, för övrigt, men kan vara bra att ha i bakhuvudet, så man inte blir förvånad om bebisen börjar skrika sen.
  • Nattugglan

Ät vad du vill. Att mögelost, lök, kål, bönor, vitlök, nötter osv i all oändlighet (fråga runt så tycks alla ha någonting de vill tillägga till listan) skulle orsaka magknip är bara myt. Visst, bebisar KAN vara överkänsliga mot något livsmedel, men det finns ingen lista med produkter som alla ammande mammor behöver undvika. Om stark mat påverkade alla bebisar, hur kommer det sig att bebisar inte har mer magknip eller skriker mer i länder där matkulturen är annorlunda och alla mammor äter stark mat? Överkänslighet är inte alls så vanligt och det är isåfall individuellt, inget du kan veta på förhand. OM bebisen visar tecken på överkänslighet (kräks mycket, diarré, kolik, eksem) så är den vanligaste orsaken komjölksallergi.

kellymom.com/nutrition/mothers-diet/mom-foods/

• Aileen Allannah
    Nattugglan skrev 2013-01-07 12:52:03 följande:
    Ät vad du vill. Att mögelost, lök, kål, bönor, vitlök, nötter osv i all oändlighet (fråga runt så tycks alla ha någonting de vill tillägga till listan) skulle orsaka magknip är bara myt. Visst, bebisar KAN vara överkänsliga mot något livsmedel, men det finns ingen lista med produkter som alla ammande mammor behöver undvika. Om stark mat påverkade alla bebisar, hur kommer det sig att bebisar inte har mer magknip eller skriker mer i länder där matkulturen är annorlunda och alla mammor äter stark mat? Överkänslighet är inte alls så vanligt och det är isåfall individuellt, inget du kan veta på förhand. OM bebisen visar tecken på överkänslighet (kräks mycket, diarré, kolik, eksem) så är den vanligaste orsaken komjölksallergi.

kellymom.com/nutrition/mothers-diet/mom-foods/
    Vissa fiskar och skaldjur ska man undvika som ammande, vilket också står på slv.se. Just det här med kål och bönor och liknande är ju ingenting som man ska undvika, men eftersom en del bebisar reagerar på det med magknip så kan det vara bra att veta, liksom en del barn blir röda i rumpan av stark mat till exempel. Ingenting farligt eller något man ska undvika, bara just bra att veta.
  • Höghus

Man kan/får äta och dricka ALLT utom vissa mediciner. Om bebisen visar tecken på allergi kan du då testa att avstå vissa saker som jordgubbar, mjölk etc. Men utgå ifrån att allt är ok.

• mikroE

Man börjar med att äta allt och ser om bäbisen reagerar på något och gör barnet inte det så fortsätter man och reagerar den på något utesluter man det. Min dotter reagerar kraftigt på baljväxter men allt annat funkar tack och lov. Både lök och kål funkar tex utmärkt liksom jordgubbar som ändå är saker som det är vanligt att barn får gaser av.

• Aileen Allannah
    Baby Doll skrev 2013-01-08 22:58:43 följande:
    Tack för era svar! :) Min dotter har börjat få magknip, och jag vet inte vad av allt som jag har ätit som det kan bero på...? www.mybabydolls.blogg.se
    Det måste inte bero på det du ätit heller, det kan bero på annat.
  • Höghus

Du kan prova att utesluta mjölkprodukter i några veckor TS, så som de sa på BVC. Ser du en markant skillnad dvs all magknip borta, så kan de vara det. Har bebisen fortfarande magknip är det ju något annat.

• Höghus

Förresten, om du ger ersättning ibland kan det vara det som ger magontet. Det är vanligt.

• skogsvitter
    Baby Doll skrev 2013-01-14 12:31:26 följande:
    På bvc sa dom att jag ska undvika mjölkprodukter...?
    I så fall misstänker de ju allergi/överkänslighet mot mjölkprotein. Då behöver du helt utesluta alla slags mjölkprodukter under ca 4 veckor för att kunna avgöra om det är mjölken eller ej. Det finns bra ersättningsprodukter av havre eller ris som du kan använda istället, soyaprodukter bör du däremot undvika eftersom det är vanligt att bebisar som är känsliga för mjölkprotein också är det mot soyaprotein.

Antar att du fått recept på mjölkfri ersättning också då eftersom du även ger ersättning? Alternativt så slutar du med ersättningen och börjar amma helt och hållet, som du verkar vilja göra? Det kan ju vara ersättningen som är boven i dramat också, bara en tanke.
  • skogsvitter
    Höghus skrev 2013-01-14 13:17:59 följande:
    Förresten, om du ger ersättning ibland kan det vara det som ger magontet. Det är vanligt.
    Just min tanke
Svar på tråden Vad får man inte dricka & äta när man ammar?