Vad får man inte dricka & äta när man ammar?
Jag har tyvärr inget svar på din fråga men jag undrar samma sak..
Bara att titta på slv.se under kostråden.
www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/ammande/
Det är inte mycket du inte får äta och dricka.
Du får dricka och äta vad du vill. Inte för mycket mögelost för då kan bebisen få ont i magen men i måttliga mängder -allt.
Jag råder dig att undvika lök, vitlök och troligen nötter. Olika bebisar reagerar på olika saker, med utslag och magknip så du får prova dig fram om du verkar ha ätit något som oroar den lilla magen.
Det enda som min barnmorska varnat för är stora mängder läsk.
Jag har ätit mycket stark mat och en hel del bönor (är veggo) under hela amningen, och det enda som har hänt är att lillen har tyckt om stark mat och bönor när han började äta fast föda.
Du kan äta och dricka det mesta. Det finns enstaka fisksorter man helst inte ska överkonsumera och så finns det ju vissa läkemedel som man ska vara försiktig med. Och överdriven alkoholkonsumtion är ju inte så vettig när det gäller hanteringen av bebisen...
Men annars är det fritt fram. Vissa bebisar kan reagera på vissa livsmedel, men där måste du själv prova dig fram. Min son reagerade inte på någonting öht.
Ät vad du vill. Att mögelost, lök, kål, bönor, vitlök, nötter osv i all oändlighet (fråga runt så tycks alla ha någonting de vill tillägga till listan) skulle orsaka magknip är bara myt. Visst, bebisar KAN vara överkänsliga mot något livsmedel, men det finns ingen lista med produkter som alla ammande mammor behöver undvika. Om stark mat påverkade alla bebisar, hur kommer det sig att bebisar inte har mer magknip eller skriker mer i länder där matkulturen är annorlunda och alla mammor äter stark mat? Överkänslighet är inte alls så vanligt och det är isåfall individuellt, inget du kan veta på förhand. OM bebisen visar tecken på överkänslighet (kräks mycket, diarré, kolik, eksem) så är den vanligaste orsaken komjölksallergi.
kellymom.com/nutrition/mothers-diet/mom-foods/
Man kan/får äta och dricka ALLT utom vissa mediciner. Om bebisen visar tecken på allergi kan du då testa att avstå vissa saker som jordgubbar, mjölk etc. Men utgå ifrån att allt är ok.
Man börjar med att äta allt och ser om bäbisen reagerar på något och gör barnet inte det så fortsätter man och reagerar den på något utesluter man det. Min dotter reagerar kraftigt på baljväxter men allt annat funkar tack och lov. Både lök och kål funkar tex utmärkt liksom jordgubbar som ändå är saker som det är vanligt att barn får gaser av.
Tack för era svar! :) Min dotter har börjat få magknip, och jag vet inte vad av allt som jag har ätit som det kan bero på...? www.mybabydolls.blogg.se
På bvc sa dom att jag ska undvika mjölkprodukter...?
Du kan prova att utesluta mjölkprodukter i några veckor TS, så som de sa på BVC. Ser du en markant skillnad dvs all magknip borta, så kan de vara det. Har bebisen fortfarande magknip är det ju något annat.
Förresten, om du ger ersättning ibland kan det vara det som ger magontet. Det är vanligt.