• Blomman7

Någon mer än jag som orora sig för förlossning?

Jag ska ha mitt första barn.Är överlycklig. Men är så rädd för förlossningen , försöker tänka på hur jag vill att det ska vara men istället dycker det oro över mig istället som att vara helt själv när värkarna kommer att ingen kan köra taxi el ambulans inte kommer i tid och riskerar att föda hemma. Och allt so mskulle kunna hända även på BB. Jag vill verkligen lunga mig och tänka att allt kommer gå bra ,

hur gör ni för att lungna nerverna?

• Svar på tråden Någon mer än jag som orora sig för förlossning?
  • auapower

stick i fingret har jag absolut inga problem med otroligt nog, men så fort de kommer till armen så går det inte! Dessa jäkla sprutor som man fick i skolan var ju värst när de stack i axeln! Eller bedövningssprutan hos tandläkaren, den är rejält sytlig med!

Ja sköldskörteln är ju ett problem här med, men har "bara" kommit upp i 4st blodprov än så länge, det räcker och blir över känner jag Flört

Fy vad jobbigt med missfall! Och speciellt när man behöver skrapas!

Får kolla med bm och se hur det ser ut här, vet inte om det finns badkar här alls..

• Molly1976
    auapower skrev 2013-02-05 19:28:39 följande:

stick i fingret har jag absolut inga problem med otroligt nog, men så fort de kommer till armen så går det inte! Dessa jäkla sprutor som man fick i skolan var ju värst när de stack i axeln! Eller bedövningssprutan hos tandläkaren, den är rejält sytlig med!

Ja sköldskörteln är ju ett problem här med, men har "bara" kommit upp i 4st blodprov än så länge, det räcker och blir över känner jag Flört

Fy vad jobbigt med missfall! Och speciellt när man behöver skrapas!

Får kolla med bm och se hur det ser ut här, vet inte om det finns badkar här alls..

De flesta blodproven i denna grav har jag tagit pga lågt hb, som jag är sjukskriven för. Eftersom jag inte har brist på något (som de kom fram till efter några blodprov...) så fortsatte de att ta prover för att kolla njurar mm. Sen sjönk det snabbt ett tag så då fick jag ta två blodprov i veckan. De tar alltid hb i armen på mig eftersom det är mer exakt, nu när det är lågt. Men som tur är har det stabiliserat sig nu, och de har kommit fram till att jag har en ovanligt blodavvikelse, som inte är farligt, men inte heller går att behandla. Om mitt värde blir för dåligt så är det enda att jag får blod, blodtransfusion. Mycket troligt att jag kommer få det efter förlossningen, om inte annat.
  • saan83
    Molly1976 skrev 2013-02-05 18:55:16 följande:
    Jag var öppen 2 cm när jag kom in med värkar. Min slempropp gick på toan på förlossningen, och vattnet gick i badkaret på förlossningen. Jag tog lite lustgas innan badet. Då fanns det inte så man kunde ta lustgas i badet, men det ska det nog finnas nu. Sen tog jag lite lustgas efter badet också. Jag var öppen 7 cm där jag kom upp ur badet. De sa att ska du ha epidural så är det nu. Men jag sa tvärnej, och jag överlevde... Glad
    va härligt att få bada. Jag har tänkt vara kvar hemma så länge de bara går och då funderar jag på att bada här hemma men de kanske inte blir så när det väl e dags. Annars hoppas jag på att få bada på förlossningen. 

• Molly1976
    saan83 skrev 2013-02-06 11:20:06 följande:
    va härligt att få bada. Jag har tänkt vara kvar hemma så länge de bara går och då funderar jag på att bada här hemma men de kanske inte blir så när det väl e dags. Annars hoppas jag på att få bada på förlossningen. 

Hemma stod jag länge i duschen och sprutade varmt vatten på magen, det var också skönt. Värkarna tog i mer efter det... På förlossningen badade jag ca 2 timmar. Det var skönt, ont och effektivt Glad
  • Blomman7
    Mallis92 skrev 2013-01-30 19:48:59 följande:
    Jag tänker att förlossningen är en dag. En dag i mitt liv och en dag i graviditeten, jag vill inte låta oro för den dagen förstöra de få gravida dagar jag har Jag blir lugnad av tanken på att jag inte kommer undan också haha :)
    Gå och prata med någon om du tror att det hjälper dig, alla har nog sitt sätt :)
    låter som ett bra sätt att tänka :)
  • Ginisen

Vet inte om det är någon som läser eller skriver här mer.. men jag är också sjukt rädd för förlossningen, är i veckan 19 (18+4). Ska ha i augusti.. Är stickrädd, men känner att det är något jag skulle kunna hantera om jag verkligen var tvungen. Förhoppningen och önskan är som många av ni andra, bara lustgas.. Mest panik känner jag nog över akuta situationer som kan uppstå där man verkligen inte har nåt att säga till om alls, akut kejsarsnitt eller liknande.. sövd är det absolut sista jag vill bli, det finns bara inte...

• mortilltre

Visst läser vi, och Doula som jag är så får jag nig ta och tipsa dej om en sådan Ginisen

• Ginisen

mortilltre: Ja, jag har tänkt en del på det med och har en vän som är sjuksköterska som är beredd att följa med om jag skulle vilja. Det lugnar mig lite.. Och jag känner nog att sålänge det är en "normal" förlossning kan jag nog hantera det mesta.. det är mer om det där akuta skulle inträffa... Obestämd

• MiaMajsan

Tips: läs tråden som heter "roliga förlossningshistorier". Det hjälpte enormt mkt förra gången att läsa allt komiskt som upplevts under förlossningar

• Molly1976

Idag har jag 50 dagar kvar till bf! Det närmar sig snabbt, lite skrämmande hur fort det går nu, samtidigt som jag längtar tills det är över.

• Ginisen

Molly1976: Ja, inte många dagar kvar där, det går fortare än man tror.. :) Vet att du kommer att fixa de.

• Ginisen

Jag kanske är lite känslig eftersom jag är så himla rädd för detta med förlossningen plus att jag är gravid, men jag kan bli tokig när folk säger till mig att det kommer gå sååå bra! Ursäkta mig, men hur f-n vet de det?? Kommer kanske inte alls gå bra? Går kanske käpprätt åt h-lvete.. vem vet? Skulle mer uppskatta om man sa nåt i stil med, du kommer fixa det, vad som än händer, du är starkare än du tror. Bara jag som känner så?

• auapower
    Ginisen skrev 2013-03-22 13:31:19 följande:
    Jag kanske är lite känslig eftersom jag är så himla rädd för detta med förlossningen plus att jag är gravid, men jag kan bli tokig när folk säger till mig att det kommer gå sååå bra! Ursäkta mig, men hur f-n vet de det?? Kommer kanske inte alls gå bra? Går kanske käpprätt åt h-lvete.. vem vet? Skulle mer uppskatta om man sa nåt i stil med, du kommer fixa det, vad som än händer, du är starkare än du tror. Bara jag som känner så?

Jag tror att de flesta anser att de lugnar dig genom att säga att det kommer gå bra, men jag förstår din frustration! Men det kommer säkert att gå bra, det är inte många förlossningar idag som inte går bra, men sen är ju bara frågan, vad är bra? Ja att mamman och barnet klarar sig och mår ganska bra, men det betyder ju också att det man kanske är rädd för är "bra"... Att spricka är normalt, alltså borde det räknas till "bra"... eller?

Håller med att det skulle kännas bättre att få höra "du fixar det, nu jävlar!" än "det kommer gå bra", det låter mer "rätt" i mina öron, men man kanske har lite för mycket hormoner i sig för att kunna ha "rätt" i den frågan Flört för det betyder ju egentligen samma sak Tungan ute

Jag har 65 dagar kvar, och har börjat tänka att "ungen ska ju ut vare sig jag vill eller inte" så då får man väl bara ta och lita på de som är med vid förlossningen. Men jag kommer ju vara väldigt specifik i mitt förlossningsbrev att ingen ska dalta med mig, säga åt mig att vara tyst eller bråka med mig på något sätt, jag reagerar så som jag behöver när jag väl ligger där, ingen ska säga åt mig att "det är fel"... Min syster råkade ut för en barnmorska som sa "du behöver ju inte skrika" och min syster kände sig väldigt sårad då hon inte kunde något annat när värkarna kom.. Och barnmorskan fortsatte att kritisera henne genom förlossningen, så det första som stod i min systers förlossningsbrev för andra barnet var att den barnmorskan inte fick komma in i rummet över huvud taget!

• Ginisen
    auapower: Javisst förstår man välmeningen bakom orden, det är gulligt att de säger så, samtidigt som det inte är det. Precis, vad som är bra för den ena kanske inte är bra för den andra..
    Stackars din syster! Så ska man inte behöva ha det. Man har rätt till att byta barnmorska om man känner att det inte passar. Fast det är kanske svårt i den situationen, man har ju lite annat att tänka på, kan jag tänka mig.. Jag kommer nog dock säga ifrån om jag känner så. Här ligger man i sin mest blottade, utlämnande, sårbara position, då ska man inte behöva höra på sånt också! Fy, nej. Jag kommer säga till att jag vill byta, sen får det vara att man känner sig som en rutten person och att hon känner sig stött, men jag ska i den mån det går ha en så bra upplevelse så möjligt. Hur den nu kan vara bra överhuvudtaget, du förstår.
    Jag är ju så himla rädd för allt, sjukhus, you name it, skit mesig.. men känner lite som du med att ungen ska fan ut, på ett eller annat sätt och jag tror att ju närmare förlossningen jag kommer ju mer kommer nog den känslan att ta över.. Det är ju inte så att man har så himla många alternativ.. när bebis vill ut så vill den ut.. hehe, går nog inte att hålla inne den nån vecka till.. Skrattande Vi kommer fixa det på ett eller annat sätt, med livet och bebisen i behåll! Heja oss!  
Svar på tråden Någon mer än jag som orora sig för förlossning?