• längtan8402

Kommer du rösta på SverigeDemokraterna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-08 09:34
    OJ ! trodde verkligen inte att så många sympatiserar med sd , speciellt inte här på familjeliv ..där ser man !

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer du rösta på SverigeDemokraterna?
  • Flash Gordon
    JockeL skrev 2013-03-19 12:08:50 följande:
    Oj, ja, även om de siffrorna skulle visa sig stämma är problemet litet jämfört med hur mycket staten förlorar årligen genom skattesmitning. - 133 miljarder. Allt från privatpersoner till små företagare, men de som undanhåller riktigt stora summor är ju storföretag som placerar pengar i skatteparadis och så vidare.

Tänk vad vi hade kunnat göra för skola, vård och omsorg för de pengarna!

Kanske det är de här pengarna SD-folket borde oroa sig för istället?

www.gp.se/ekonomi/1.1176443-skattemiljarder-f...

Så du tror att det ena utesluter det andra?

60-70 miljarder i förlust skulle jag inte kalla ett litet problem oavsett vad i den svenska ekonomin man jämför det med.

Statens kulturbudget är på ungefär 7 miljarder. Som exempel.
  • Flash Gordon
    sdtjejen skrev 2013-03-19 12:15:58 följande:
    Dom där beräkningarna är ifrån 2006 och inte aktuella längre, på massinvandringsfronten har det hänt mycket på senare år och vi får tänka på att det bara på 12 år har kommit över en miljon invandrare och det är framförallt på 2000-talet som det eskalerat till absurda mått.

Ekonomidocenten Jan Tullberg har gjort en färsk beräkning där han kommit fram till att det kostar drygt 3% av BNP - vilket motsvarar ca 110 miljarder, vilket jag tror är en fullt rimlig siffra idag, det står även i artikeln att det motsvarar nästan hälften av dom totala kostnaderna för sveriges hälso och sjukvård. Då får man lite perspektiv över vilka gigantiska pengar det handlar om.

www.newsmill.se/artikel/2013/03/11/sverige-kl...

Det finns två invändningar mot det du skriver:

2006 är bara sex år sedan (2012 är det senaste år vi har full info om) och Ekbergs beräkningar bygger inte så mycket på antalet utlänningar som på hur deras situation på arbetsmarknaden ser ut.

En konservativ bedömning säget att Ekbergs siffror fortfarande är hyfsat aktuella.

Tullberg bygger sina beräkningar på Ekbergs men lägger till fler kostnader och viktar de gemensamma med Ekberg på ett annat sätt. Han kommer fram till 2,5-3,0% av BNP.

Vill vi kan vi alltså fullt ärligt och hederligt säga att Ekberg kommit fram till 2,0 medan Tullberg kommit fram till 2,5. En marginell skillnad på 0,5 procenenheter. 

Oavsett: poängen var, och är, att det idag knappast är möjligt att räkna ut en positiv effekt av dagens invandring och oavsett om det är 60 miljarder eller 100 miljarder så är det en skitstor hög med pengar det handlar om.   
  • JockeL
    Bejje skrev 2013-03-19 15:42:13 följande:
    Jag kan nog säga att jag trivs bäst bland svenskar och invandrare från i-länder. Däremot har jag svårt för invandrare från MENA-länderna. Dock så har jag nog inga problem med att det bor en flyktingfamilj bland många svenska familjer då jag inte tror att det kommer skapa några större problem. Därmot skapar de problem om många av dessa familjer bor tillsammans eller nästan tar över hela bostadsområden.

Bor det en och annan flyktingfamilj bland oss svenskar så kommer de mer eller mindre bli tvingade att vara sociala och umgås med oss svenskar och lära sig hur det fungerar i sverige. De kommer då troligen också lära sig språket snabbare och bygga upp kontaktnät som gör det möjligt att enklare få jobb än annars. Skapar de bra relationer till grannar och större kontaktnät och får jobb så förvinner mycket kriminalitet och med det försvinner även andra problem.
    Här delar jag väl din åsikt. Tyvärr har jag sett exempel på när arabiska familjer, exempelvis, flyttar in i svenska områden, just för att integreras förmodligen, så blir de ändå rätt utfrysta. Det vill säga, de svenska grannarna hälsar inte o.s.v.

Ja, jag är lite bitter på den rasismen jag så ofta ser, men som SD-folket verkar hävda inte finns.
  • Bejje
    JockeL skrev 2013-03-19 21:49:55 följande:
    Här delar jag väl din åsikt. Tyvärr har jag sett exempel på när arabiska familjer, exempelvis, flyttar in i svenska områden, just för att integreras förmodligen, så blir de ändå rätt utfrysta. Det vill säga, de svenska grannarna hälsar inte o.s.v.

Ja, jag är lite bitter på den rasismen jag så ofta ser, men som SD-folket verkar hävda inte finns.
    Jag har bara bra erfarenheter av invandrarfamiljer som bor i områden med mest svenskar.
    Ofta är de väldigt givmilda och ska absolut bjuda på brakmiddag m.m.

Det har väl dels med deras kultur att göra, men också att de vill bli omtyckta bland sina nya svenska grannar och att passa in i samhället. Det är så det bör fungera. Men så fort de nästan uteslutande bor med sina egna så blir det inte så. 
  • JockeL
    Bejje skrev 2013-03-19 22:03:23 följande:
    Jag har bara bra erfarenheter av invandrarfamiljer som bor i områden med mest svenskar.
    Ofta är de väldigt givmilda och ska absolut bjuda på brakmiddag m.m.

Det har väl dels med deras kultur att göra, men också att de vill bli omtyckta bland sina nya svenska grannar och att passa in i samhället. Det är så det bör fungera. Men så fort de nästan uteslutande bor med sina egna så blir det inte så. 

Ja, tyvärr, och jag beundrar de familjer som tar steget ut och försöker beblanda sig med svenskarna med allt vad det innebär. (Svenskar hänger ju också gärna på svenskhotell eller i svenskbyar i Spanien och liknande, man trivs ju med de sina.). Men i dagens läge är det nog nödvändigt för invandrare att försöka beblanda sig, även om det ofta, särskilt i storstäderna, inte är lätt ens för svenskar att skaffa bostad i "rätt" områden.
  • bradfield

Nej, jag kommer inte rösta på SD... 

Det finns en sak som jag funderat på när det kommer till SD. De pratar ju om att hjälp ges bäst på plats och som jag förstått det så vill de att det är FN som ska sköta flyktinghjälp i krigsdrabbade områden och Sverige ska öka sitt stöd till UNHCR (FNs flyktingorgan). Men SD är väl kritiska till FN rent generellt? Jag läste en text av en sverigedemokrat där han kritiserade en socialdemokrat, Aleksander Gabelic, och sa att svenskar generellt har en övertro till FN och att FN inte alls är effektiva (jag kan hålla med om det, för lite, för byråkratiskt, för sent). Så detta resonemanget går inte ihop i min hjärna. Nån som har några tankar?

• Bejje
    bradfield skrev 2013-03-20 21:07:15 följande:
    Nej, jag kommer inte rösta på SD... 

Det finns en sak som jag funderat på när det kommer till SD. De pratar ju om att hjälp ges bäst på plats och som jag förstått det så vill de att det är FN som ska sköta flyktinghjälp i krigsdrabbade områden och Sverige ska öka sitt stöd till UNHCR (FNs flyktingorgan). Men SD är väl kritiska till FN rent generellt? Jag läste en text av en sverigedemokrat där han kritiserade en socialdemokrat, Aleksander Gabelic, och sa att svenskar generellt har en övertro till FN och att FN inte alls är effektiva (jag kan hålla med om det, för lite, för byråkratiskt, för sent). Så detta resonemanget går inte ihop i min hjärna. Nån som har några tankar?
    Så vitt jag vet har inte SD definierat vilka som ska ta hand om hjälpen, men oavsett så är det helt klart ett mycket bättre sätt att använda pengarna på. Som har sagts många gånger tidigare. Varför ge 10 000st lyxhjälp när man kan ge 100 000 rätt bra hjälp och spendera en bråkdel av pengarna + att man sparar människoliv som annars hade dött om vi ska spendera enligt nuvarande form som är idiotisk. 

Är det någon här som kan argumentera mot att hjälpa mångdubbelt fler, även om de inte får samma lyx som här i sverige? 
  • bradfield
    Bejje skrev 2013-03-20 21:39:45 följande:
    Så vitt jag vet har inte SD definierat vilka som ska ta hand om hjälpen, men oavsett så är det helt klart ett mycket bättre sätt att använda pengarna på. Som har sagts många gånger tidigare. Varför ge 10 000st lyxhjälp när man kan ge 100 000 rätt bra hjälp och spendera en bråkdel av pengarna + att man sparar människoliv som annars hade dött om vi ska spendera enligt nuvarande form som är idiotisk. 

Är det någon här som kan argumentera mot att hjälpa mångdubbelt fler, även om de inte får samma lyx som här i sverige? 
    hittar den här debattartikeln http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sverige-bor-ge-mer-pengar-till-unhcr_7289573.svd
  • Bejje
    bradfield skrev 2013-03-20 21:43:52 följande:
    hittar den här debattartikeln www.svd.se/opinion/brannpunkt/sverige-bor-ge-...
    Mycket bra artikel som framför exakt det som SD står för. Man vill hjälpa folk, inte låta dom avlida vilket verkar vara de andra partiernas förslag. Det kan låta jättebra att släppa in mänger med flyktingar in i  Sverige som får lyxhjälp, men det som SD-hatarna inte fattar är att den form av hjälp vi ger idag är en avrättning för mängder av människor som enligt SDs politik annars hade haft en chans att överleva. Det är helt enkelt en inhuman politik som de andra partierna för.
  • bradfield
    Bejje skrev 2013-03-20 22:46:46 följande:
    Mycket bra artikel som framför exakt det som SD står för. Man vill hjälpa folk, inte låta dom avlida vilket verkar vara de andra partiernas förslag. Det kan låta jättebra att släppa in mänger med flyktingar in i  Sverige som får lyxhjälp, men det som SD-hatarna inte fattar är att den form av hjälp vi ger idag är en avrättning för mängder av människor som enligt SDs politik annars hade haft en chans att överleva. Det är helt enkelt en inhuman politik som de andra partierna för.
    Absolut. Det förstår jag med. Men som jag förstått det är SD FN-kritiska?

Kent Ekeroth hade skrivit såhär på sin blogg (för några år sedan, ska nämnas)
    "FN är passé. Det är en kolossal byråkrati, kapad av diverse diktaturer och islamistiska stater; korrupt, ineffektiv och rent av kontraproduktiv. Släng den organisationen på soptippen – skapa något nytt där endast ria demokratier får ingå."

Detta var artikeln jag syftade på i första inlägget, den är från 2009.
    http://st.nu/opinion/debatt/1.1119351-fn-har-inget-omdome 
Svar på tråden Kommer du rösta på SverigeDemokraterna?