Blir nästan personlighetsförändrad vid störd sömn
Jag behöver hjälp!
Enda sedan min nu 6-åriga kille var späd har han haft problem att känna trötthet. Han har i perioder varit väldigt svår att få till att komma till ro, och han hör till gruppen av barn som aldrig skulle erkänna att han är trött, vilket jag antar är ganska normalt. Vi känner som föräldrar igen varningssignalarna på när han börjar bli trött -både på dagen och på kvällen. Men vi vet helt enkelt inte hur vi skall göra för att hjälpa honom att somna. Han ligger och stirrar tills ögonen går igen. Det går inte att blunda och ge efter för sömnen. Hur trött han än är.
Det stora problemet är att hans humör påverkas nått oerhört om han har fått för lite sömn. Det räcker att han har varit uppe en gång på natten (för att gå på toa, eller på grund av en mardröm eller liknande), så har han ett sånt fruktansvärt temprament dagen efter, och han blir som personlighetsförändrad. Han hör inget vi säger till honom, tar inte in lätta instruktioner, bråkar med allt och alla och har ett väldigt hetsigt temprament. Och då blir det ett problem dethär med att han inte kan vila. Han kan inte sova middag fastän han så väl skulle behöva det, utan vi får försöka ta oss igenom dagen med alla dess konflikter tills det blir kväll och han kan gå lägga sig.
Nu har han kommit in i en period, där han drömmer mycket mardrömmar, vilket jag har förstått hör åldern till lite, men det blir fruktansvärt påfrestande för hela familjen när hans sömn har störts. Hans humör påverkar hela familjen och jag vill så gärna kunna hjälpa honom. Hur skall man göra?