• TeeTee

Blir nästan personlighetsförändrad vid störd sömn

Jag behöver hjälp!

Enda sedan min nu 6-åriga kille var späd har han haft problem att känna trötthet. Han har i perioder varit väldigt svår att få till att komma till ro, och han hör till gruppen av barn som aldrig skulle erkänna att han är trött, vilket jag antar är ganska normalt. Vi känner som föräldrar igen varningssignalarna på när han börjar bli trött -både på dagen och på kvällen. Men vi vet helt enkelt inte hur vi skall göra för att hjälpa honom att somna. Han ligger och stirrar tills ögonen går igen. Det går inte att blunda och ge efter för sömnen. Hur trött han än är.
    Det stora problemet är att hans humör påverkas nått oerhört om han har fått för lite sömn. Det räcker att han har varit uppe en gång på natten (för att gå på toa, eller på grund av en mardröm eller liknande), så har han ett sånt fruktansvärt temprament dagen efter, och han blir som personlighetsförändrad. Han hör inget vi säger till honom, tar inte in lätta instruktioner, bråkar med allt och alla och har ett väldigt hetsigt temprament. Och då blir det ett problem dethär med att han inte kan vila. Han kan inte sova middag fastän han så väl skulle behöva det, utan vi får försöka ta oss igenom dagen med alla dess konflikter tills det blir kväll och han kan gå lägga sig.

Nu har han kommit in i en period, där han drömmer mycket mardrömmar, vilket jag har förstått hör åldern till lite, men det blir fruktansvärt påfrestande för hela familjen när hans sömn har störts. Hans humör påverkar hela familjen och jag vill så gärna kunna hjälpa honom. Hur skall man göra?

• Svar på tråden Blir nästan personlighetsförändrad vid störd sömn
  • syskonen

Jag har DSPS(en sömnstörning) och vet allt om hur det är att vara trött ända in i märgen.

Det som händer med hjärnan vid allvarlig sömnbrist är att delar ev den kan "sova", alltså vara i samma tillstånd som i sömn. Det förklarar varför han inte lyssnar, för han hör helt enkelt inte eller tar instruktioner. (Jag har extrema problem med att addera ental (1+2) när jag lider av extrem sömnbrist. Eftersom han inte får återhämtning så har han inte energi att vara trevlig.

Eftersom det här verkar vara medfött tycker jag att ni ska söka hjälp för oavsett vad du gör så kommer det att ta mycket lång tid innan ni kommer tillrätta med det.
    Under tiden skulle jag satsa på avslappning, kanske det behövs att ni under lång tid ser till att han slappnar av och inte lämnar det till honom själv. Det kan vara massage eller  klassisk musik men huvudsaken är att du hittar det som eventuellt funkar för honom.

Sen tycker jag du ska tänka om en gång till om middagssömnen. Att sova en kvart eller halvtimme kan vara det som är räddningen för honom, som gör att han lättare kan slappna av. För ju tröttare man är desto svårare är det att varva ner och somna. Det blir en ond spiral.

Har mardrömmarna påverkat?
    I så fall kan det vara så att han är rädd för att somna. Prata om mardrömmarna, gör honom trygg även om det innebär att han en period behöver sova i ert sovrum!

• TeeTee

Tack för ditt svar! En fråga bara: var söker man hjälp? Pratar man med skolsyster, eller vårdcentralen eller?

• syskonen
    TeeTee skrev 2013-01-11 09:32:53 följande:
    Tack för ditt svar! En fråga bara: var söker man hjälp? Pratar man med skolsyster, eller vårdcentralen eller?
    Jag gick till vårdcentralen efter en period då jag knappt sovit alls och var på randen till ett sammanbrott.
    Då bad jag om sömntabletter för första gången i mitt liv och fik en remiss till sömnutredning istället. Väntetiden för mig i Stockholm var 1 år men jag vet att den är eller har i alla fall varit bortåt 3 år i norrland så det varierar men snabbt går det inte.

Eftersom det handlar om ett barn kan det vara ide att kontakta BUP också. Anledningen är att sömnproblem kan vara ett av symptomen på andra underliggande problem så de borde ha viss kunskap om sömnstörningar. Jag skriver borde för sömn är hopplöst underprioriterat och många läkare är ruskigt dåligt pålästa. Många gånger är lösningen piller istället för utredning var problemet ligger.
Svar på tråden Blir nästan personlighetsförändrad vid störd sömn