• MissM77

Tips och råd inför resa till Thailand med 5 mån bebis

Hej,

Jag, min sambo och vår son Victor har blivit medbjudna av svärmor till Pattaya i Thailand i 2 veckor. Vi åker för att fira hennes 60-årsdag. Eftersom det är vårt första barn och det är vår första resa utomlands, tillsammans med att det är en långresa till solen - behöver jag tips och råd inför resan. Avresa i slutet på mars och hemkomst i april, i år.

Funderingar jag har:
    * Bilbarnstol - ta med egen?
    * Vad finns det för bra paraplybarnvagnar/resebarnvagnar? Köpa/hyra i Thailand?
    * Hur många badkläder behöver sonen ha? Var kan man köpa solhatt såhär års?
    * Solkräm till 5 månaders bebis?
    * Något man kan göra för att göra flygresan lite enklare?
    * Kan man få tag på matersättning där nere? Eller ska man packa med hemifrån? (Idag ammar han heltid, men jag vet ju inte hur det är om två månader...)
    * Andra smarta restips, när man reser med en så liten?

Tar tacksamt emot tips, för jag känner mig lite smått orolig inför resan, och jag tycker om att vara väl förberedd Glad

Mvh Malin            

• Svar på tråden Tips och råd inför resa till Thailand med 5 mån bebis
  • frågetecken

hej vi åker nu i feb med vår dotter dock är hon då 7-8 mån,
    vi funderar på att ha med en bilstol och sedan lämna den där så vi får med oss shopping grejor hem :) annars har vissa taxibolag barnbilstol om man säger till.
    Vi tar med en paraplyvagn eftersom dotter får ha den plus sin resväsk på planet (din grabb oxå) finns att köpa billiga vagnar där nere oxå. men vi tar med så vi är säker på att vi har en. HAR en solsuffeltt till vagnen med 50+ uv
     vi har 2st uv-badkläder åt henne så det går att byta oftare. sant två kepsar med uv-skydd. Solhatt kan du hitta billigt på lindex åhlens kappahl. ELLER köpa där nere, vi tar med uvkläderna för känns lite säkrare de (tycker ja).
    Solkräm ska man ju igentligen inte ha på barn under 1 år men vår dotter kommer ha där hennes hud är mest utsatt. där uv-dräkten inte täcker.
    Flyget så har iaf vår dotter ingen egenstol så vi "ska" hålla i henne hela tiden , men då har ja syt en mindre mujklift och för längt handtagen, så hon kommer ligga i den i våra knän , blir ju lättare då samt att man kan ligga på golver.
     gröt , välling och några burkar mat tar jag med samt barn apoteket ;) (alvedon temp osv...)

KOM IHÅG : att ge han vatten i nappflaska lr amma  när du startar och landar, hjälper till att han inte får ont i öronen. för du kan tugga tuggumi :)

Har du något bumulls sänglakan lr nåt så kan du klippa de i bitar. tex: på resturangstolen kan du lägga ditt ditt så sitter han "rent". ett i vagnen, ett över "er" när du ammar, över han om han sover... :)

• audrey1

Vi var i Thailand när sonen var fyra månader. Enklaste resan vi gjort med honom! Han sov större delen av dagarna i en sulky på stranden, jag ammade så maten hade vi alltid med och han kunde knappt sitta själv så det var inget vi behövde jaga. Vi köpte en begagnad paraplysulky Carena Lieback Lux på Blocket för 400kr inför resan. Den har fullt liggläge och är smidig att fälla ihop och ta med i taxi. Dessutom kunde vi dra den i sanden utan att tänka på att vi förstörde kullagren i hjulen. Vi tänkte lämna kvar den när vi åkte hem men den höll så bra att den fick följa med på tre resor till innan den gav upp. Ta med myggnät! På kvällarna kommer de gärna fram och lämnar stora bett. Myggmedel är inte godkänt på små barn. Solhatt är superviktigt!! Köp hemma innan ni åker för jag har haft svårt att hitta det där nere. Polarn och pyret har solhattar i sortimentet året om, men jag har behövt fråga efter dem för de har ställt undan dem under vinterhalvåret. Barn under ett år ska ju vara så lite som möjligt i solen, och Thailandssolen är stark så håll barnet i skuggan så mycket som möjligt. Det finns solskyddsfilt att köpa på Babyproffsen och jollyroom.se, kan vara bra att svepa in barnet i eller hänga som skydd över vagnen. Vi hade inga badkläder med till sonen, han låg i blöja i vagnen och fick inte bada förrän seneftermiddag när solen var på väg ner. Annars är nog en uv-dräkt att rekommendera. När det gäller ersättning så finns Nan att köpa i större markets. Samma sorter som hemma! Blöjor finns också att köpa överallt, Mamy Poko var ett bra märke. Men det är samma pris som i Sverige. Om ni har utrymme kvar i resväskan efter att ni packat klart så fyll tomrummen med blöjor hemifrån. Då slipper ni ge er ut och köpa det första ni gör när ni landat. När det gäller flyget så kan man på de flesta flygbolag boka på baby cot, det är en slags korg som du har framför dig och som bebisen kan ligga och sova i. Då får ni även lite mer benutrymme. Kolla med flygbolaget i god tid vad de kan erbjuda! Ge näsdroppar 30-60 minuter innan start och en napp att suga på under start och landning för att underlätta tryckutjämningen. Hoppas ni får en bra resa. Thailand är underbart!

• MissM77

Hej,

TACK så jättemycket för era svar! De innehåller precis de tips och erfarenheter jag har behov av att veta + lite mer än vad jag hade tänkt på. Kanonbra! Glad
    Vi kommer vara försiktiga med solen, det blir mycket skugga och en del inomhus. Bad med UV-dräkt och/eller bad senare på dagarna. Myggnät är numera noterat, liksom blöjor och babyapotek Glad
    Vi har en baby cot bokad till flygresan. Så förhoppningsvis vill han ligga där och sova en del av resan. Men det är ju vid start och landning jag tänker mig att det blir som värst, och nu har jag fått bra tips här också. 

Känner mig lite lugnare nu, tack vare alla tips. Nu är det bara stressen över att fixa allt inför resan. Jag tror jag påbörjar en kom-i-håg-lista, så att det bara är att bocka av efterhand!

Om jag har fler funderingar/frågor återkommer jag! Glad   

Svar på tråden Tips och råd inför resa till Thailand med 5 mån bebis