• Catox9

Mjölkproteinallergi, hur ska vi introducera mjölk?

Vår lilla kotte har mjölkproteinallergi.
    Vi har gett honom mjölkfritt i nästan ett år nu (han fyller ett om tre veckor) men det är så himla jobbigt att hela tiden leta efter mjölkfria grejer att ge honom..och att göra olika sorters mat osv. Storasyster äter allt som är smaskens och han sitter och gör smackljud och vill smaka :/
    Hur introducerar vi mjölk till honom?
    Kan vi börja med mat som innehåller mjölk, ge honom smör på smörgåsen t ex?
    Eller hur ska man göra? Någon som vet? Är det teskedsvis som gäller?
    Hur vet vi egentligen att han reagerar på det, att få ont i magen är väl inte så konstigt om han skulle få..
    Han har ju inte fått mjölkprodukter på så himla länge..
    När han var liten hade han lite fjällande i pannan och ett stort rött märke i stjärten som vägrade "läka" förrän han fick mjölkfri ersättning.

Någon som har råd att ge, eller borde jag ringa bvc imorgon istället och fråga dem?

• Svar på tråden Mjölkproteinallergi, hur ska vi introducera mjölk?
  • Pissenisse

Skall ni inte göra nya tester och se ifall allergin vuxit bort först? Det borde ni göra.

• Catox9
    Pissenisse skrev 2013-01-07 18:08:35 följande:
    Skall ni inte göra nya tester och se ifall allergin vuxit bort först? Det borde ni göra.
    Vi har aldrig gjort några tester överhuvudtaget.
    Pricktester och sånt är för otillförlitligt för att det ska vara värt att göra har vår bvc-läkare sagt.
    Det man gör är att man provocerar, man ger mjölk för att se om det kommer en reaktion..   
  • Pissenisse

Nej vi gjorde pricktest på våran kille när han var två månader. De tog blodprov för ägg och sånt men mjölk tog de via prickest. Provokation kan vara livsfarligt och orsaka andnöd.
    Jag hade absolut krävt tester..

• Catox9

Han har inte tidigare reagerat med andningsproblem.. Kan han göra det nu då?
    Testerna kan visa fel, det har jag hört från flera. Och att mjölkproteinallergi är den svåraste allergin att fastställa då den kan se så olika ut från barn till barn.. 

• Pissenisse

Nej jag tror inte att han kommer få problem med andningen om han tidigare haft lindriga symptom. Känner du att ni vågar testa er fram så gör det, men var försiktig och börja med något litet.

• läkarstudent

Det stämmer att testerna kan visa fel och att det enda sättet att veta är genom provokation. Börja väldigt försiktigt med tex lite smör på mackan en dag, nästa dag kan du ge en på morgonen och en på eftermiddagen, och så ökar du det lite varje dag tills alla måltider innehåller en liten mängd mjölk. Efter en vecka kan man försiktigt öka mängden så att barnet får i sig en dl mjölk om dagen, och efter ytterligare en vecka 5 dl om dagen. Det är ovanligt att de reagerar med andningproblem, men skulle han göra det så måste ni såklart åka in till akuten på en gång.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Elmiran

Varför vill ni ge erat barn mjölk??
    Vill ni att det ska ha ont i magen och må dåligt?
    Jag skulle knappast tycka att det är värt det!
    Mitt barn är mjölkprotein allergiker. Skulle aldrig falla mig in att ge mjölk för att jag tycker det är bökigt att laga två maträtter. Då får väl jag äta det mjölkfria alternativet istället. Finns ju massor med havre- ris- och soyaprodukter att ersätta med. Finns ju tom mjölkfri choklad att köpa!
    Nä, jag skulle nog tänka en extra gång innan jag gav mjölk.
    Här tog det så lång tid innan läkarna kom fram till vad det var så mitt barn klarar inte av minsta lilla mjölkprotein utan att kräkas.
    Vi har mycket allergier i släkten och från flera läkare har det kommit samma slutsats.
    "Om du utsätter dig för nåt du inte tål, så se det som att du fyller på en droppe vatten i ett glas. Ibland flera droppar ibland en liten. När det är fullt rinner det över, även om det är en liten liten droppe"
    Tydligen kan man utveckla fler allergier om man utsätter sig för sån man egentligen inte tål.

• läkarstudent
    Elmiran skrev 2013-01-07 19:50:48 följande:
    Varför vill ni ge erat barn mjölk?? Vill ni att det ska ha ont i magen och må dåligt? Jag skulle knappast tycka att det är värt det! Mitt barn är mjölkprotein allergiker. Skulle aldrig falla mig in att ge mjölk för att jag tycker det är bökigt att laga två maträtter. Då får väl jag äta det mjölkfria alternativet istället. Finns ju massor med havre- ris- och soyaprodukter att ersätta med. Finns ju tom mjölkfri choklad att köpa! Nä, jag skulle nog tänka en extra gång innan jag gav mjölk. Här tog det så lång tid innan läkarna kom fram till vad det var så mitt barn klarar inte av minsta lilla mjölkprotein utan att kräkas. Vi har mycket allergier i släkten och från flera läkare har det kommit samma slutsats. "Om du utsätter dig för nåt du inte tål, så se det som att du fyller på en droppe vatten i ett glas. Ibland flera droppar ibland en liten. När det är fullt rinner det över, även om det är en liten liten droppe" Tydligen kan man utveckla fler allergier om man utsätter sig för sån man egentligen inte tål.

Fast TS vet ju inte om barnet är allergiskt eller inte. I de allra flesta fall växer ju allergin bort, och i mina ögon verkar det snarare väldigt onödigt att hålla på och laga två rätter osv om det inte finns någon anledning till det.
    Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Catox9
    Elmiran skrev 2013-01-07 19:50:48 följande:
    Varför vill ni ge erat barn mjölk??
    Vill ni att det ska ha ont i magen och må dåligt?
    Jag skulle knappast tycka att det är värt det!
    Mitt barn är mjölkprotein allergiker. Skulle aldrig falla mig in att ge mjölk för att jag tycker det är bökigt att laga två maträtter. Då får väl jag äta det mjölkfria alternativet istället. Finns ju massor med havre- ris- och soyaprodukter att ersätta med. Finns ju tom mjölkfri choklad att köpa!
    Nä, jag skulle nog tänka en extra gång innan jag gav mjölk.
    Här tog det så lång tid innan läkarna kom fram till vad det var så mitt barn klarar inte av minsta lilla mjölkprotein utan att kräkas.
    Vi har mycket allergier i släkten och från flera läkare har det kommit samma slutsats.
    "Om du utsätter dig för nåt du inte tål, så se det som att du fyller på en droppe vatten i ett glas. Ibland flera droppar ibland en liten. När det är fullt rinner det över, även om det är en liten liten droppe"
    Tydligen kan man utveckla fler allergier om man utsätter sig för sån man egentligen inte tål.
    Jag vill ju såklart inte att han ska ha ont eller ha problem med det.
    Men som du säkert hört så växer mjölkproteinallergi bort för de allra flesta barn runt 1-2års ålder..
    Därför vill jag veta hur jag ska göra för att ta reda på ifall han har blivit av med sin allergi.
    Provokation är det som gäller, om barnet visar något tecken på att ha kvar sin allergi så väntar man ett halvår och provar igen. 
    Hans pappa hade samma problem när han var liten och det växte bort eller hade iaf försvunnit runt 1års åldern på honom så vi hoppas på samma sak här :) 
  • Kontra

Vi har fått schema vi ska följa när det är dags att introducera mjölk för vår tjej, vilket blir i början av mars förutsatt att hon är frisk. Ni har inte fått någon information alls om hur ni ska göra?
    Vi får iaf välja om vi ska göra det på sjukhuset eller hemma. Eftersom hon inte har haft några allvarliga reaktioner så kör vi på hemma och då ska vi börja med sånt som hettas upp ordentligt, typ en liten skvätt smör i grytan(som för övrigt är mjölkfri). Testa i en vecka minst och om hon inte reagerar så ska vi gå på nästa steg(kommer inte ihåg alla steg utantill). Så fort hon får en reaktion ska vi gå tillbaka till det steg där hon inte hade någon reaktion. Smör på mackan var ganska sent på schemat om jag minns rätt.
    Men jag rekommenderar verkligen att du tar kontakt med doktor och får hjälp att lägga upp en plan, för det finns!

• Catox9
    Kontra skrev 2013-01-07 19:59:40 följande:
    Vi har fått schema vi ska följa när det är dags att introducera mjölk för vår tjej, vilket blir i början av mars förutsatt att hon är frisk. Ni har inte fått någon information alls om hur ni ska göra?
    Vi får iaf välja om vi ska göra det på sjukhuset eller hemma. Eftersom hon inte har haft några allvarliga reaktioner så kör vi på hemma och då ska vi börja med sånt som hettas upp ordentligt, typ en liten skvätt smör i grytan(som för övrigt är mjölkfri). Testa i en vecka minst och om hon inte reagerar så ska vi gå på nästa steg(kommer inte ihåg alla steg utantill). Så fort hon får en reaktion ska vi gå tillbaka till det steg där hon inte hade någon reaktion. Smör på mackan var ganska sent på schemat om jag minns rätt.
    Men jag rekommenderar verkligen att du tar kontakt med doktor och får hjälp att lägga upp en plan, för det finns!

Ah, OK! Då ska jag ringa min bvc-sköterska imorgon och försöka få till ett schema!
    Tack :D 
  • mamaciiita

Jag fick rådet att börja med yoghurt och ge en tsk i början och sedan öka (låta det gå några dagar mellan att man ökar mängden) och att börja ha i lite creme fraiche och matlagningsgrädde i den tilllagade maten. Det funkade bra, på några månader så hade han vant sig vid mjölkprodukter, han var väl 1 år och 9 månader när jag började (det gick på några månader) nu vid 3 1/2 så har han inga som helst problem med mjölk.

• Tessanf
    Catox9 skrev 2013-01-07 18:05:38 följande:
    Vår lilla kotte har mjölkproteinallergi.
    Vi har gett honom mjölkfritt i nästan ett år nu (han fyller ett om tre veckor) men det är så himla jobbigt att hela tiden leta efter mjölkfria grejer att ge honom..och att göra olika sorters mat osv. Storasyster äter allt som är smaskens och han sitter och gör smackljud och vill smaka :/
    Hur introducerar vi mjölk till honom?
    Kan vi börja med mat som innehåller mjölk, ge honom smör på smörgåsen t ex?
    Eller hur ska man göra? Någon som vet? Är det teskedsvis som gäller?
    Hur vet vi egentligen att han reagerar på det, att få ont i magen är väl inte så konstigt om han skulle få..
    Han har ju inte fått mjölkprodukter på så himla länge..
    När han var liten hade han lite fjällande i pannan och ett stort rött märke i stjärten som vägrade "läka" förrän han fick mjölkfri ersättning.

Någon som har råd att ge, eller borde jag ringa bvc imorgon istället och fråga dem?

Kika in på www.sandt.nu för att få inspiration! Jag tror inte på att ge ett överkänsligt barn mjölkprodukter då det kan leda till andra överkänsligheter framöver.
Svar på tråden Mjölkproteinallergi, hur ska vi introducera mjölk?