• personae non grata

Är det mitt fel att hon inte går än?

Dottern är 13 månader och kan inte gå ännu. Kryper gör hon dock, riktigt snabbt till och med! Hon älskar att bli buren och har ett stort närhetsbehov så vi går ofta omkring med henne i famnen eller i ergon, Det är liksom inget vi gör "bara för att" utan för att hon tydligt visar att hon vill/behöver det.

Iallafall så satt jag och pratade med några kompisar idag och när dom frågade om hon börjat gå än och jag sa nej så sa dom att det var bara för att vi bär henne för mycket och att hon därför inte har behövt lära sig att gå,

Är det vårt fel att hon inte går än?

• Svar på tråden Är det mitt fel att hon inte går än?
  • Karin30

Min dotter gick när hon var 16 månader så ta det lugnt det kommer. Glad Alla barn utvecklas olika vill hon bli buren så bär henne. Du vet bäst vad hon behöver.

• hannis

Äsch vad fånigt!

Jag bar min son massor, han har aldrig fått ligga på mage och han har aldrig somnat själv utan i famnen.

Enligt experterna skulle han alltså vara sen med att både gå och krypa och aldrig kunna sova en hel natt.

Men så blev det inte...

Han kröp när han var 8 månader, gick när han var 10 månader och sov hela nätter från 2 månaders ålder.

• Helene70
    personae non grata skrev 2013-01-07 20:57:54 följande:
    Dottern är 13 månader och kan inte gå ännu. Kryper gör hon dock, riktigt snabbt till och med! Hon älskar att bli buren och har ett stort närhetsbehov så vi går ofta omkring med henne i famnen eller i ergon, Det är liksom inget vi gör "bara för att" utan för att hon tydligt visar att hon vill/behöver det.

Iallafall så satt jag och pratade med några kompisar idag och när dom frågade om hon börjat gå än och jag sa nej så sa dom att det var bara för att vi bär henne för mycket och att hon därför inte har behövt lära sig att gå,

Är det vårt fel att hon inte går än?

Det är säkert erat "fel" men det gör väl ingetFlört.

Vår son började inte gå förrän han var 16 mån. Anledningen kan mycket väl vara att han bara satt i boban eller famnen mest hela tiden. Han behövde liksom aldrig "kämpa" för att ta sig fram någonstans. Det var så vi valde att göra och det kändes 100% eftersom sonen ville vara nära någon av oss hela tiden! 
    Idag är sonen 3 år och han hoppar/springer runt som en tokGlad

• pmb

Dom tränar muskler och balans i famnen också. Att barn tvunget ska va på golvet på mage är bara ett påhitt i våran kultur, finns massor av kulturer där man inte lägger på golvet/marken pga olika omständigheter, och dom barnen lär sig också gå, vissa individer tidigare och vissa senare.
    Jag får också höra tjat om att min son måste ligga på golvet, men wtf, ska jag låta honom ligga och skrika och gråta? Aldrig. Barn är olika, så är det bara.

• personae non grata

Oj vad många svar som ramlat in! Tack för det!

Skönt att höra att jag är "oskyldig" till att dottern inte går än Glad

• Norrtjejjen

men ts är 13 månader och då ligger bebisen inte på golvet som en 3 månaders..kanske kryper, hasar eller?? annars skulle jag  tycka hon/han är lite sen. Är nog inte jobbigt på samma sätt va på golvet som tidigare. balans och styrka ja mcket möjligt, men kordinationen då?? ts är det inte jobbigt bära mycket. 13 månader är ju ganska tungt. kart finns ju bra selar å så..menar inte klaga på det, men tänker bara på hur jag har det =) min är me 13 månader.
    men gör de du tycker är bäst. Han /hon är inte sen. tror man säger utvecklingsförsenad om det går över 1 ½ år-2. men det betyder inte att något är fel på barnen utan i så fall lite sen..inget man gör utredning på eller så..men dröjer det längre än 2 år kan man ju börja undra.

• sirikit

Hej! Jag fick en begagnad och ärvd gammal babybjörn sele från nittio-talet. Använde den inte alls mycket då jag inte tyckte om passformen och att det blev för tugnt.

Min dotter är nu snart 11 månader och vääldigt mammig och klängig. Hon vill hela bli buren pä för att vara med där det händr saker (i rätt höjd antar jag)

Är det någo vits med att testa att köpa en nyare annan modell. Hon är ju trots allt snart ett årmen hon väger bara 8.2. Har ni tips p. Någon särskild modell?

Tack

• sirikit

Hej! Jag fick en begagnad och ärvd gammal babybjörn sele från nittio-talet. Använde den inte alls mycket då jag inte tyckte om passformen och att det blev för tugnt.

Min dotter är nu snart 11 månader och vääldigt mammig och klängig. Hon vill hela bli buren pä för att vara med där det händr saker (i rätt höjd antar jag)

Är det någo vits med att testa att köpa en nyare annan modell. Hon är ju trots allt snart ett årmen hon väger bara 8.2. Har ni tips p. Någon särskild modell?

Tack

• sirikit

Tack

• Norrtjejjen

jag hade stokkes bärsele, den är ergonomisk, men jag använde den knappt efter hon var 9 månader. så jag kan tycka det är onödigt men alla gör ju som man vill.

• Flickan och kråkan
    sirikit skrev 2013-03-14 23:09:17 följande:

Tack
    Självklart .

Vi har inte använt vagn till våra barn och har burit låååångt över året. Yngsta fyller 4 år i april och han hoppade fortfarande upp på ryggen en stund under hela förra sommaren när vi gick lite längre. Finns inget mer praktiskt heller när man t.ex. hämtar trött och lite gnällig 2,5-åring från förskolan och ska laga middag. Liten upp på ryggen bara och så alla nöjda och glada .

Vilken man väljer beror huvudsakligen på vilken kroppsform man har. Jag är liten på alla håll och kanter och har tyvärr inte så många alternativ. Från runt året har jag burit i en Boba och en Oh snap. Bästa toddlerselen är nog Tula toddler (jag är tyvärr för liten för den), men ditt barn är nog för liten för den ännu.

www.bobafamily.com/
    www.babyhawk.com/Gallery/
    Här har du en 3-åring i en Tula toddler:

• Flickan och kråkan
    Norrtjejjen skrev 2013-03-16 11:29:33 följande:
    jag hade stokkes bärsele, den är ergonomisk, men jag använde den knappt efter hon var 9 månader. så jag kan tycka det är onödigt men alla gör ju som man vill.
    Jag skulle inte kalla stokkes bärsele ergonomisk....
  • Norrtjejjen
    Flickan och kråkan skrev 2013-03-16 14:50:47 följande:
    Jag skulle inte kalla stokkes bärsele ergonomisk....
    nähä, varför inte det då?
    bebisen sitter i grodställning och bra stöd för den som bär selen också med midjeband. varför tycker du den inte är erogomisk då?
  • Harmagedon

Min närhetsbäbis som bodde i selen gick ( huvudsaklig förflyttningsmetod) när hon var 8 månaden. Storebror som helst ville greja själv på golvet gick när han var tio månader. Så nej. Jag tror inte ett dugg på att bärandet försenar den motoriska utvecklingen.

De tränar styrka och balans lika mycket i famnen som på golvet. De har bara olika behov och intressen.

• Norrtjejjen
    Harmagedon skrev 2013-03-16 23:34:25 följande:
    Min närhetsbäbis som bodde i selen gick ( huvudsaklig förflyttningsmetod) när hon var 8 månaden. Storebror som helst ville greja själv på golvet gick när han var tio månader. Så nej. Jag tror inte ett dugg på att bärandet försenar den motoriska utvecklingen.

De tränar styrka och balans lika mycket i famnen som på golvet. De har bara olika behov och intressen.
    men hur kan de träna styrke och balans när de vilar kroppen i en sele?
    jag tror också mer på individen hur mycket intresse de har och vilja. men jag tror inte man kan träna upp sig genom att avslappnat sitta i en "tygkorg" det går licksom inte säga att de är så faktist. om man inte kan testa samma individ med de två sätten samma ålder tid för att verkligen veta och det är ju omöjligt.

• Harmagedon
    Norrtjejjen skrev 2013-03-16 23:41:06 följande:
    men hur kan de träna styrke och balans när de vilar kroppen i en sele?

jag tror också mer på individen hur mycket intresse de har och vilja. men jag tror inte man kan träna upp sig genom att avslappnat sitta i en "tygkorg" det går licksom inte säga att de är så faktist. om man inte kan testa samma individ med de två sätten samma ålder tid för att verkligen veta och det är ju omöjligt.

Du har såklart rätt att vi inte kan veta säkert på individnivå.

Barnen vilar bara ryggen i selen när de vill vila. Annars spänner de kroppen och far runt med huvudet och armarna. Ungefär som barn som åket vagn gör. Så jag håller inte med om att de sitter slappt i en tygkorg.
  • Flickan och kråkan
    Norrtjejjen skrev 2013-03-16 23:27:18 följande:
    nähä, varför inte det då?
    bebisen sitter i grodställning och bra stöd för den som bär selen också med midjeband. varför tycker du den inte är erogomisk då?
    Norrtjejjen skrev 2013-03-16 23:30:30 följande:
    och förutom midjebans har den en platta som stöd för ryggen. har aldrig tyckt det varit slitande på axlar med den jag har.

babyproffsengbg.jetshop.se/my-carrier-red-p-7... 
    Om du skulle jämföra höftbältet på stokkes och andra ergonomiska bärselar så skulle du upptäcka skillnaden. När belastningen läggs rätt så behövs inte någon ryggplatta. Sittytan är bredare för barnet än i många traditionella bärselar men relativt smal om du jämför med andra egonomiska bärslear = kort användningstid.

Svar på tråden Är det mitt fel att hon inte går än?