• johannap85

svårt för sonen att somna vid nattning, vad göra!?

hej på er.

känner att jag måste skriva av mig lite & kanske få lite tips.

Vår son på snart 5 år är för det mesta envis som bara den om kvällarna vid nattningen.
    detta handlar alltså om 4-6 kvällar i veckan & snart blir jag "galen" (fatta mig rätt)
    men nu har detta pågått i några månader & jag orkar snart inte längre & mitt tålamod är 0 & inget alls just nu, mkt beror nog på min "utbrändhet" men man vill ju också ha sin egentid på kvällen.

eftersom sambon jobbar borta mån-tors så nattar jag ju honom själv 3 nätter  då + att vi delar upp helgerna.
    men till saken.

innan det är kväller för sonen här hemma, så äter vi kvällsfika, tittar på bompa, toalett, pyjamas & tandborstning 
    brukar ligga i säng mellan 19-20 tiden. då läser vi en liten saga, pratar lite & sen kram, puss & säger  god natt. ibland får han lyssna på sago cd.

detta har aldrig vart några större problem annars, han har alltid oftast bara sagt god natt, surrat en liten stund & sen somnat efter max en kvart.

men nu kan han ligga i 1-2 timmar, härja, grina, ropa på oss så vi får springa upp x-antal gånger, ska fråga saker osv.

såhär kan det ju vara för barn i korta perioder ibland & det är väl helt förståligt.
    men när det pågår sån lång period.

vad ska man ta sej till.eller ändra på?
    någon med tips?
    blir snart "flintskallig"  

• Svar på tråden svårt för sonen att somna vid nattning, vad göra!?
  • johannap85

ingen som kan komma med lite tips & trix.
    hur vi kan förbättra kvällarna här hemma? 

• Annelie 76

Han kanske behöver en annan nattning nu, testa att ändra lite i rutinen. Kanske han också behöver lite mer sällskap när han ska somna, kan du inte vara kvar med honom 20 minuter eller så från det att lampan är släkt? Pojken är också 5 år, då kanske det går att prata med honom. Fråga hur ni ska göra för att det ska gå bättre på kvällen, han kanske har nåt bra förslag... 

• Aaglars
    Annelie 76 skrev 2013-01-08 10:12:10 följande:
     Fråga hur ni ska göra för att det ska gå bättre på kvällen, han kanske har nåt bra förslag... 
  • johannap85
    Annelie 76 skrev 2013-01-08 10:12:10 följande:
    Han kanske behöver en annan nattning nu, testa att ändra lite i rutinen. Kanske han också behöver lite mer sällskap när han ska somna, kan du inte vara kvar med honom 20 minuter eller så från det att lampan är släkt? Pojken är också 5 år, då kanske det går att prata med honom. Fråga hur ni ska göra för att det ska gå bättre på kvällen, han kanske har nåt bra förslag... 
    jo jag får börja testa mer med det, man är ju så van att han somnar själv där uppe att man blir lite "blind" i sina rutiner. & släcker vi lampan gallskriker han på natten, så vi har både nattlampor & en fönsterlampa tänd utanför hans rum.

men vi får försöka ändra på vissa saker & försöka prata med honom.
    tack för tips

som sagt man blir lite "blind" när man är i det & själv är så trött så man knappt orkar.

• La Lola

Jag hade ju stannat kvar i rummet tills han somnat.
    Måste ju vara enklare än att springa fram och tillbaka.....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Aaglars
    La Lola skrev 2013-01-08 10:52:07 följande:
    Jag hade ju stannat kvar i rummet tills han somnat.
    Måste ju vara enklare än att springa fram och tillbaka.....
    Ja jag hade också gjort det under en period, Det verkar ju inte som att det finns syskon som drar i dig åt andra håll.
  • johannap85

nä det är väl sant, är väl mer en stress för mig (låter hemskt) för att jag äntligen ska få sätta mig en stund på kvällen, 

sonen är väldigt aktiv & överenergisk dagtid.så det tar på krafterna.
    men idag har han äntligen börjat på dagis igen efter julledigheten, så kanske blir det lugnare nu.
    vi får se.

men i sommar väntar ju ett litet syskon så man vill ju gärna att det ska fungera tills dess.

så jag får försöka coola ner mig lite på kvällarna & lägga mig med honom.
    han känner ju av min stress också vilket såklart inte förbättrar saken.

usch man känner sig som världens sämsta mamma dessa kvällar när man är själv & det blir såhär, man blir arg & irriterad & det dåliga samvetet drar sig på.

• La Lola
    johannap85 skrev 2013-01-08 11:50:07 följande:
    nä det är väl sant, är väl mer en stress för mig (låter hemskt) för att jag äntligen ska få sätta mig en stund på kvällen, 

men idag har han äntligen börjat på dagis igen efter julledigheten, så kanske blir det lugnare nu.
    vi får se.

men i sommar väntar ju ett litet syskon så man vill ju gärna att det ska fungera tills dess.

usch man känner sig som världens sämsta mamma dessa kvällar när man är själv & det blir såhär, man blir arg & irriterad & det dåliga samvetet drar sig på.

Om du finns i rummet kanske han somnar fortare = mer tid för dig själv eftersom du slipper springa fram o tillbaka.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • johannap85
    La Lola skrev 2013-01-08 11:51:33 följande:
    Om du finns i rummet kanske han somnar fortare = mer tid för dig själv eftersom du slipper springa fram o tillbaka.

jo vi har försökt det med men tar lång tid även det,för honom att somna & komma till ro.

men ska ge det ett försök igen
  • Annelie 76
    johannap85 skrev 2013-01-08 11:50:07 följande:

vi får se.

Nej, är man själv stressad är det nästan omöjligt att få dem att somna. Har märkt det på min son när jag lägger honom. Allra bästa sättet att få honom att somna är att somna själv vilket inte är så praktiskt men han är bara 15 månader än så länge.
  • Flickan och kråkan

Jag har en nybliven 5-åring som har svårt att somna numera. Vi ligger alltid med honom och hans lillebror tills de somnar, men som sagt har börjat bli lite "kärvare" senaste tiden. Jag tror orsaken är densamma som det brukar vara när våra har svårt att somna - de är helt enkelt inte lika trötta som tidigare.

För oss handlar det lite om egen bekvämlighet. Lillebror är bara 16 månader yngre och är trött vid 19-19.30 och han vill ju absolut inte sova om inte storebror gör det. Sedan är det skönt för oss föräldrar med lite vuxentid när åda sover på kvällen. Häromdagen så kunde bara stora inte somna så han fick helt enkelt gå upp när lillebror somnat. Han pusslade en stund medan jag och hans pappa lagade och åt mat (vi hade planerat att äta själva mat som barnen ändå inte gillar) och vid 21-tiden så sa han själv till att han ville sova. Han tuppade av med sällskap på en kvart.

Summa summarum: Det kanske helt enkelt är så enkelt att han inte är särskilt trött. Inte så lätt att somna då. Det vet man ju själv

Svar på tråden svårt för sonen att somna vid nattning, vad göra!?