• spöke

Januarinamn (Vilket pojknamn gillar du bäst?)

Almanackan är en bra start när man ska börja leta namn. Här finns en massa namn - både klassiker och mer ovanliga/lite bortglömda namn.

Här har jag listat alla namnsdagsgossarna i januari. Kommentera gärna vilka namn du gillar/ogillar.

PS. Är det viktigt att ha en namnsdag?

Spöke

Här hittar du flicknamnen: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68262424.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Januarinamn (Vilket pojknamn gillar du bäst?)
  • spöke
    gogunonnonaror skrev 2013-01-23 21:53:10 följande:
    Gunnar! som min son heter :) Gillar även Erland, Göte och Ivar
    Erfdgt skrev 2013-01-23 21:57:20 följande:
    Melker gillar jag bäst och nej, namnsdag är inget viktigt. Vår dotter har ingen namnsdag, så vi försöker att inte bry oss om det alls.

Tack för era kommentarer! Solig
  • YokohamaNr2
    Embla skrev 2013-01-23 20:56:21 följande:
    Utan tvekan Erland. Har alltid gillat det namnet. Hjalmar är också fint.

Ett av mina absoluta favoritnamn är Melchior, av vilket Melker är en försvenskning. Får vi en pojk till, kommer han att få heta Melchior i andranamn.

Göte ger mig rysningar. Namn med ö är inte fina.

Jag har lite svårt för Frej eftersom det är ett namn på en gud.

Joar låter som om något hört fel på Johan.

Felix ska ha en bror som heter Caleb....
    Melchior gillar jag också, fick lära mig innan jul att en av de tre vise männen hette det och det hade jag ingen aning om faktiskt
  • spöke
    YokohamaNr2 skrev 2013-01-24 13:26:00 följande:
    Melchior gillar jag också, fick lära mig innan jul att en av de tre vise männen hette det och det hade jag ingen aning om faktiskt
    Enligt kyrkan i väst heter de tre vise männen: Caspar, Melchior och Balthasar. På svenska säger vi Kasper, Melker och Baltsar.

Fler alternativ:
    Grekiska namn: Apellius, Amerius och Damascus Hebreiska: Galgalat, Malgalat och Sarachin Persiska: Hormizdh, Yazdegerd och Perozadh Etiopiska: Hor, Basanater och Karsudan Armeniska: Kagpha, Badadilma och Badadakharida Glad
  • YokohamaNr2
    spöke skrev 2013-01-24 13:50:16 följande:
    Enligt kyrkan i väst heter de tre vise männen: Caspar, Melchior och Balthasar. På svenska säger vi Kasper, Melker och Baltsar.

Fler alternativ:
    Grekiska namn: Apellius, Amerius och Damascus Hebreiska: Galgalat, Malgalat och Sarachin Persiska: Hormizdh, Yazdegerd och Perozadh Etiopiska: Hor, Basanater och Karsudan Armeniska: Kagpha, Badadilma och Badadakharida Glad
    Tack för infot, hor kanske inte skulle platsa så bra som svenskt namn
  • Dr Mupp

Stod och valde mellan Erland, Hjalmar och Karl. Fick bli Hjalmar även om min yngsta heter Karl i andranamn. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Busbellan

August fick min röst, en klar favorit
    Älskar även Hjalmar
    Gunnar och Vincent är också fina  

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    spöke skrev 2013-02-04 13:52:36 följande:
    Ja, det kunde man ju misstänka.

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Januarinamn (Vilket pojknamn gillar du bäst?)