• kattizz1987

min 2åring har sömnsvårigheter .....

hejsan, 
    jag och min sambo håller på att gå in i väggen när de gäller våran 2 1/2 åriga tjej här hemma ...
    hon har nu i 4-5 månaders tid vaknat OAVSETT VAD mellan kl 20-21 på kvällen och är hur pigg som hellst, o ger sig inte förs 12-1 på natten ...
    vi har under dom här månaderna testat de mesta känns de som!
    vi har testat med att ta bort "Middagsluren" utan reslutat... tröttat UT till max ...
    dom äter som dom ska, o är friska och allt ...
    vi har även testat med att väcka henne tidigt på morgonen, frukost, massa bus, gå ut osv ...
    vila 30 min, lekt äter bra middag, kvällis ibland beroende på middagstid ...
    samma rutin på kvällen till kl halv 7, 7 ... Kl 8-9 vaknar o är KALAS PIGG ... 
    vi har även, skippat vilat, vi har dragit på nattningen till kl 8 men då vaknar hon runt kl 22 istället ...
    varje varje varje kväll är LIKA dan o jag  mamma börjar bli HELT slut !

jag ska om 3 månader få en liten till och känner att detta kommer ju absolut inte funka !!

ps: hon är INTE trött, dedär me att sova i våran säng osv funkar inte ... hon är PIGG precis som om hon tror hon bara vilat ?!! hon vill LEKA, umgås osv ...
    och dagarna är FULL FART, och dagis på de ... :S

SNÄLLA ... va ska jag göra ?? vi göra ?? tack på förhand ... förlåt för luddigt inlägg, är verkligen desperat !!! 

• Svar på tråden min 2åring har sömnsvårigheter .....
  • tundra

Har ni provat att sätta hårt mot hårt och vara konsekventa?

Dvs tala om att nu är det natt och nu sover man. Säg till en gång. Går hon upp - lägg tillbaka. Sitt på en stol i rummet eller dörröppningen.

Det tar tid att göra en sån här förändring. Och ni kommer möta på motstånd. Hon är van vid att kunna köra över er.

Lycka till med vad ni än beslutar er för att göra.

• Natulcien

Hur länge har ni varit utan middagslur? Ibland tar det ett tag innan en ny rutin "sätter sig" s.a.s.

• kattizz1987

joo vi har försökt med konsekvent ... 
    problemet är att hon är PIGG!

hon skrattar, tjoar o leker ... om så me kudden i mörkret så har hon jätteroligt !
    ropar ibland o så ...
    sen spelar de ingen roll hur mkt vi "ignorerar" henne eller tjatar på henne att sova så är ALLT jätteroligt !
    precis som om hon tror att hon enbart sovit middag ...
    vi har kört nu över en vecka utan middagslur, o de spelar ingen roll ...
    även när vi körde med middagslur så va de samma sak ...
    vi har även provat att lägga henne ÄNNU senare för att se, men nä, 1-2 timmar senare så vaknar hon o är pigg o leker i 3-4 ibland 5 timmar ...

vi har somsagt haft de såhär i 4-5 månader nu, utan förbättring ... 
    är de en fas ??
    finns de fler som sitter såhär på kvällarna ??
    hon är ju somsagt 2 1/2 år ...
    och de är faktiskt frustrerande att ha sina barn vakna heela tiden, dedär med att ta hand om sig själv o förhållandet osv ligger ju LÅÅÅNGT bort ... för även om hon sitter i sin säng o skrattar o tjoar så kan man inte slappna av !

• kattizz1987

ds räkna ut att hon sover 8-9 timmar per dygn ... utan middags luren alltså ... med middagslur förr så va de 10 timmar dygn ... de kan väl inte vara så bra ?? 
    kanske ta upp detta med BVC ?!  

• tilde72

Hej! Låter så precis på pricken som våran dotter är. Hon fyller 3 år om en vecka och har hållit på såhär sedan födseln. Det både jag och pappan känner är en sådan frustration och uppgivenhet. Vi har prövat allt utan resultat och jag känner mig helt förtvivlad. Tillslut ger man upp och hon får vara uppe tills vi går och lägger oss. 23- 24 tiden ibland. Det här känns ju käpprätt åt skogen och jag vill inte ha det såhär.
    Vi har också som ni försökt med att ta bort dagvilan men desstå värre. Hon orkar inte då så antingen somnar hon i bilen vid 16-17 tiden när vi hämtar henne på dagis. Eller så somnar hon någon timme senare hemma och vaknar då upp 3 till 4 ggr fram till 24.00. Då har hon blivit så pigg så hon ska upp. Då kan det sluta med att hon somnar 02.30! 
    När hon somnar för kvällen känner jag panik för att även jag måste nu lägga mig och somna fast då klockan kan vara 19-20 tiden. 
    På dagiset är det problem med sömnen för ibland sover hon inte där och då vet vi hur det blir den kvällen, suck...
    Någon fas  om det har varit i 4-5 månader tror jag inte på.
    Ja, hjälp behövs om det är någon som sitter inne på bra information! 

Svar på tråden min 2åring har sömnsvårigheter .....