• emilou77

2-åring vill inte sitta vid bordet

Vår 2-åring vägrar sitta till bords och äta. Om vi leker och distraherar så kan det fungera, men vi får sällan honom att sätta sig med oss andra till middagen. Helst springer han runt och leker och kommer springande för en tugga mat då och då.

Det är alltså inte så mycket matvägran som bordsvägran :)

Nån som känner igen? Tips för bättring?

• Svar på tråden 2-åring vill inte sitta vid bordet
  • La Lola
    RöttÄrSött skrev 2013-01-08 19:17:42 följande:
    La Lola: har man inga sådana barn så har man inte behov av samma regler

Du som också jobbar på förskola har nog stött på både en och tio tvååringar som under skrik den första tiden får lära sig sitta still och sedan accepterar det utan problem (medan andra inte har samma vanor och personlighet utan vet att man måste sitta still). Visst har man barn som provar att få springa iväg hela förskoletiden men de ger sig i alla fall efter några försök medan de hemma är helt "omöjliga".
    Jag har kanske sluppit såna barn eftersom de har fått sitta vid Tvn.

Ja nu utgick jag från mina barn hemma.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Grandmother
    La Lola skrev 2013-01-08 19:05:56 följande:
    Här får man sitta vid Tvn o äta om man vill.
    Har aldrig haft problem med springande ungar.

Lite skillnad att iaf sita i äta vid tvn el springa runt?Har fö aldrig haft springande ungar heller
  • RöttÄrSött

Lola: ja min son får äta framför tvn och vi har aldrig behövt ha regler om detta - eftersom vi aldrig hade problem med det. Jag tror inte det beror på den suveräna "slappa" uppfostran utan att vi hade tur att få ett barn som testar andra gränser istället.

Men nu har ju ts problem och då tror jag att fasta ramar behövs.

• La Lola
    Grandmother skrev 2013-01-08 19:21:37 följande:

Lite skillnad att iaf sita i äta vid tvn el springa runt?Har fö aldrig haft springande ungar heller
    Eftersom de fått sitta vid TVn o jag inte har tvingat de att sitta vid bordet när jag märkt att de inte velat sitta där så har vi kanske sluppit onödigt spring.
  • La Lola
    RöttÄrSött skrev 2013-01-08 19:23:47 följande:
    Lola: ja min son får äta framför tvn och vi har aldrig behövt ha regler om detta - eftersom vi aldrig hade problem med det. Jag tror inte det beror på den suveräna "slappa" uppfostran utan att vi hade tur att få ett barn som testar andra gränser istället.

Men nu har ju ts problem och då tror jag att fasta ramar behövs.
    Hon har testat att låta honom sitta vid TVn alltså och inte till varje pris tvinga honom att sitta vid matbordet? Sorry, missade det.
  • RöttÄrSött

Jag svarar på ts problem om att sitta vid matbordet Lola, va har tv med det att göra? Tvmiddagar är trevligt någon gång en helg men att tvinga familjen att äta vid tvn för barnet inte sitter - det är ingen lösning enligt mig.

• La Lola
    RöttÄrSött skrev 2013-01-08 19:30:01 följande:
    Jag svarar på ts problem om att sitta vid matbordet Lola, va har tv med det att göra? Tvmiddagar är trevligt någon gång en helg men att tvinga familjen att äta vid tvn för barnet inte sitter - det är ingen lösning enligt mig.
    Ja det gjorde jag också, jag berättade att vi sluppit tjafs vid matbordet genom att låta barnet sitta nån annanstans o äta. Det var ett tips.
    Och vad då tvinga hela familjen att sitta där? Så har vi aldrig gjort.
  • emilou77

Ja, tv:n fungerar ju såklart, men de få gånger vi har tillåtit det så är det tusen resor värre dagen efter när han till varje pris måste sitta vid tv:n. Jag har inget emot att sitta vid tv:n ibland, men i nuläget vill vi gärna att standarden är att vi sitter vid matbordet.

Och visst vet jag att det krävs rutiner, men nu känns det som att vi velar mellan hårda tag (spänna fast/lyfta tillbaka till bordet hela tiden) och den mer lättsamma modellen där vi sitter och har en trevlig middagsstund och hoppas att sonen fattar grejen och lockas till bordet. Jag vet, likaväl som ni, att inget fungerar när man byter metod var och varannan dag, men vi tycks inte hitta rätt.

Till saken hör att han matvägrade allt ganska länge, så vi har trugat mycket för att han överhuvudtaget ska gilla mat.

På förskolan sitter han (oftast) hela måltiden igenom och äter bra. 

• emilou77
    Grandmother skrev 2013-01-08 18:55:46 följande:

en ikea barnstol kostar inte mycket.Då kan han vara fastspänd
    Ja, vi har flera barnstolar stående här, men det är lögn att ens få ner honom i dem...
  • La Lola
    emilou77 skrev 2013-01-08 19:40:28 följande:
    Ja, tv:n fungerar ju såklart, men de få gånger vi har tillåtit det så är det tusen resor värre dagen efter när han till varje pris måste sitta vid tv:n. Jag har inget emot att sitta vid tv:n ibland, men i nuläget vill vi gärna att standarden är att vi sitter vid matbordet.

Och visst vet jag att det krävs rutiner, men nu känns det som att vi velar mellan hårda tag (spänna fast/lyfta tillbaka till bordet hela tiden) och den mer lättsamma modellen där vi sitter och har en trevlig middagsstund och hoppas att sonen fattar grejen och lockas till bordet. Jag vet, likaväl som ni, att inget fungerar när man byter metod var och varannan dag, men vi tycks inte hitta rätt.

Till saken hör att han matvägrade allt ganska länge, så vi har trugat mycket för att han överhuvudtaget ska gilla mat.

På förskolan sitter han (oftast) hela måltiden igenom och äter bra. 
    Men gör det något om han under en period får sitta vid TVn? Här har vi tillåtit det och Hedda väljer oftare och oftare att sitta vid matbordet. Numer dukar vi där och 9 gånger av 10 vill hon sitta med oss.
    Hedda (och Alma när hon var liten) har fått sitta själv vid TVn och äta. Och när vi ätit klart vid matbordet går nån av oss vuxna dit och kollar hur det gått och petar i henne lite mer om det behövs.

• RöttÄrSött

Jag skulle inte låta en tvååring äta själv, jag är rädd om vår soffa

Sedan tycker jag att middagen tillsammans är en viktig samvaro, värd att kämpas för en kort period för att sedan ha trevligt och umgås.

• emilou77

Nä, det skulle inte göra nåt för vår del känner jag. Det här "problemet" har vi egentligen upptäckt nu i samband med att vi har gäster/är gäster hos andra med barn. Sticker ett barn så sticker ju alla och det är trist när det alltid är vår son som lockar de andra barnen från bordet...

• La Lola
    RöttÄrSött skrev 2013-01-08 19:45:45 följande:
    Jag skulle inte låta en tvååring äta själv, jag är rädd om vår soffa

Sedan tycker jag att middagen tillsammans är en viktig samvaro, värd att kämpas för en kort period för att sedan ha trevligt och umgås.
    Alma hade en egen liten fåtölj o en pall framför sig med tallriken på.
    Hedda sitter på en stor filt.
    Har aldrig fått en fläck i soffan orsakad av mat.
  • Eshka

Vår tvååring är likadan. Han ska prompt sitta vid tvn och äta, och jag anser att så länge maten slinker ner så kvittar det fanken vart han sitter. Men han får sitta där själv, vi andra vill ha gemenskapen kring köksbordet. Det händer att han kommer till köksbordet och stannar en liten stund sedan hoppar han tillbaka till tv rummet. Tycker det låter extremt hårt att bälta fast dem, blir det inte mer som ett tvång vid sådana tillfällen? Jag hoppas dock på att han väljer resten av familjens gemenskap så småningom.

• La Lola
    Eshka skrev 2013-01-08 19:53:46 följande:
    Vår tvååring är likadan. Han ska prompt sitta vid tvn och äta, och jag anser att så länge maten slinker ner så kvittar det fanken vart han sitter. Men han får sitta där själv, vi andra vill ha gemenskapen kring köksbordet. Det händer att han kommer till köksbordet och stannar en liten stund sedan hoppar han tillbaka till tv rummet. Tycker det låter extremt hårt att bälta fast dem, blir det inte mer som ett tvång vid sådana tillfällen? Jag hoppas dock på att han väljer resten av familjens gemenskap så småningom.
    Skönt att se fler som gör som oss.
Svar på tråden 2-åring vill inte sitta vid bordet