emilou77 skrev 2013-01-08 19:40:28 följande:
Ja, tv:n fungerar ju såklart, men de få gånger vi har tillåtit det så är det tusen resor värre dagen efter när han till varje pris måste sitta vid tv:n. Jag har inget emot att sitta vid tv:n ibland, men i nuläget vill vi gärna att standarden är att vi sitter vid matbordet.
Och visst vet jag att det krävs rutiner, men nu känns det som att vi velar mellan hårda tag (spänna fast/lyfta tillbaka till bordet hela tiden) och den mer lättsamma modellen där vi sitter och har en trevlig middagsstund och hoppas att sonen fattar grejen och lockas till bordet. Jag vet, likaväl som ni, att inget fungerar när man byter metod var och varannan dag, men vi tycks inte hitta rätt.
Till saken hör att han matvägrade allt ganska länge, så vi har trugat mycket för att han överhuvudtaget ska gilla mat.
På förskolan sitter han (oftast) hela måltiden igenom och äter bra.
Men gör det något om han under en period får sitta vid TVn? Här har vi tillåtit det och Hedda väljer oftare och oftare att sitta vid matbordet. Numer dukar vi där och 9 gånger av 10 vill hon sitta med oss.
Hedda (och Alma när hon var liten) har fått sitta själv vid TVn och äta. Och när vi ätit klart vid matbordet går nån av oss vuxna dit och kollar hur det gått och petar i henne lite mer om det behövs.