• safm

USA i mars med tre barn

Vi funderar på att resa till USA under mars med våra tre barn, 6 år, 4 år och 7 mån. Ingen av oss har varit där förut och vi vill gärna se så mycket som möjligt. Samtidigt inser vi naturligtvis att vi inte kan resa runt hur mycket som helst med barnen. Vår tanke är att ha minst en hel vecka på något badvänligt ställe. Eftersom mars inte är varmaste månaden tror vi att det får bli Florida. Sen är vi föräldrar väldigt intresserade av vacker natur och alla slags naturupplevelser. Vi skulle gärna besöka nationalparker som tex Yellowstone, men det kommer vara vinter där då och vad gör man då med barn? Vi vill inte gärna vintervandra med barnen....  New York känns också som nåt vi borde få med.
    Jag börjar känna att det kanske är att ta sig vatten över huvudet detta. Hur mycket rundresande orkar barn egentligen? Jag tar jättegärna emot tips, både specifikt om USA och generellt om att resa runt med barnfamiljen.  

• Svar på tråden USA i mars med tre barn
  • älskarlivet81

Det är långa avstånd och de tre platser du nämner kräver att man flyger mellan ställena.

Vi har varit i usa 2 gånger, en av gångerna var med vår dotter som då var 10 månader.

safm skrev 2013-01-08 18:42:54 följande:
    Vi funderar på att resa till USA under mars med våra tre barn, 6 år, 4 år och 7 mån. Ingen av oss har varit där förut och vi vill gärna se så mycket som möjligt. Samtidigt inser vi naturligtvis att vi inte kan resa runt hur mycket som helst med barnen. Vår tanke är att ha minst en hel vecka på något badvänligt ställe. Eftersom mars inte är varmaste månaden tror vi att det får bli Florida. Sen är vi föräldrar väldigt intresserade av vacker natur och alla slags naturupplevelser. Vi skulle gärna besöka nationalparker som tex Yellowstone, men det kommer vara vinter där då och vad gör man då med barn? Vi vill inte gärna vintervandra med barnen....  New York känns också som nåt vi borde få med.

Jag börjar känna att det kanske är att ta sig vatten över huvudet detta. Hur mycket rundresande orkar barn egentligen? Jag tar jättegärna emot tips, både specifikt om USA och generellt om att resa runt med barnfamiljen.  

• safm
    älskarlivet81 skrev 2013-01-08 18:47:22 följande:
    Det är långa avstånd och de tre platser du nämner kräver att man flyger mellan ställena.

Vi har varit i usa 2 gånger, en av gångerna var med vår dotter som då var 10 månader.
    Ja, det där med transporterna har jag också funderat på. Ska vi få med de olika ställen vi helst vill till så behöver vi flyga. Men sen behöver vi nog ändå hyrbil på plats. I alla fall om man vill ta sig runt lite mer. Men om vi nu hamnar i Florida, är det då smidigast med hyrbil där eller är det så väl utbyggd kollektivtraffik att det är bättre att åka kollektivt?
  • älskarlivet81
    safm skrev 2013-01-08 20:57:17 följande:
    Ja, det där med transporterna har jag också funderat på. Ska vi få med de olika ställen vi helst vill till så behöver vi flyga. Men sen behöver vi nog ändå hyrbil på plats. I alla fall om man vill ta sig runt lite mer. Men om vi nu hamnar i Florida, är det då smidigast med hyrbil där eller är det så väl utbyggd kollektivtraffik att det är bättre att åka kollektivt?
    Hyrbil är alltid smidigast i USA :)

Den resa vi gjorde i april-maj 2011 var följande:
    Flyg Köpenhamn-San Francisco (mellanlandning i New York)
    San Francisco, 1 vecka ungefär
    san Francisco-Lone Pine (på gränsen till Death Valley) 1 natt
    Death Valley-Las Vegas
    Las Vegas 3 nätter har jag för mig
    Las Vegas - Grand Canyon (över dagen bara)
    Grand Canyon - Kingman (övernattningsställe) 1 natt
    Kingman-Anaheim
    Anaheim ca 1 vecka
    Highway 1 upp till SAn Francisco med 2 övernattningar på vägen.

Den resan gjorde vi med vår dotter som då var 10-11 månader.
  • evaoregon
    safm skrev 2013-01-08 20:57:17 följande:
    Bl a i Florida är hyrbil nästan ett måste.  Kollektivtrafiken funkar sämre än i Sverige.  

Hur länge planerar ni att vara borta?  Hela mars?

Kanske kan ni ta Florida den här gången och resa till nationalparker en annan gång då ni är I USA under en varmare årstid?  Yellowstone ligger långt ifrån några flygplatser så där gäller det också att hyra bil och köra själv. Jag tror också att Yellowstone är roligare med lite äldre barn.  
  • Dixie

Hyrbil är ett måste - men tre barn och packning skulle jag aldrig satsa på kollektivtrafik.......

I mars är väl Florida ett bra förslag, det finns ju mycket där att göra - möjligen att ni tar New York som ett stopp på dit eller hemresan, men varför inte koncentrera sig på Florida, ni kan ju tex ta några dagar i Miami om ni vill ha lite storstad och sedan kan jag rekommendera västkusten, tex Fort Myers Beach är mycket fint - och några dagar i Orlando med nöjesparker!

I Florida är det prisvärt att hyra hus, och det är ju smidigt när man reser med barn!     

• safm

Vi har ändrat resplanen lite nu, kommer att vara borta i april istället för mars. Detta för att få bättre förutsättningar för yellowstone. Vår tanke nu är flyg till NY där vi kan spendera några dagar. Sen flyg till Flrorida, där jag hoppas att vi kan hyra hus eller lägenhet och ha hyrbil. Blir kanske 2 veckor där. Sen flyg till Denver och därifrån runtresa i klippiga bergen med hyrbil (inkl yellowstone). Efter det hemresa. Börjar se fram emot resan alltmer, ska bli så spännande att komma iväg

• evaoregon

Yellowstone ligger ju ganska långt ifrån Denver.  Cirka 10 timmar med bil enkel resa.  Hur länge ska ni vara i Denver med omnejd?

• Nikkig

Jag bor i Florida, skulle inte rekommendera kollektivtrafik. Hyrbil är ett måste, speciellt om ni inte bor på hotell utan hyr hus/lgh.

• safm

Tack för alla svar!
    Är det någon som har bra tips om hur man går till väga för att hyra hus/lägenhet i florida?

Sträckan Denver-Yellowstone är ju lång ja. Men vi tänker att det måste vara väldigt vackert att köra genom klippiga bergen, så iaf vi vuxna borde få behållning av det. Sen finns det en dinosaurutgrävning längs vägen som vi har planerat in, barnen är dinotokiga Det är ett område där man får gå nära dinosauriefossil till viss del utgrävda och om jag fattat rätt så får man till och med ta på dem. Det besöket tror jag blir en höjdare för barnen! Sen verkar det finnas flera små ställen på vägen där man kan bada i heta källor, det kan ju också vara roligt för hela familjen. Så jag hoppas att barnen kan tycka om den här delen av resan även om det blir mycket köra.

• Bubblan2

Min familj ska också åka till USA i mars men vi har en 18 åring och en 4-åring med oss och kommer att stanna på samma ställe hela tiden då vi ska dit och hälsa på svärfar.

Hur som, jag kollade upp det här med bilstolar och det visade sig vara svindyrt att ta med stolar på planet (om det inte handlar om babyskydd för småttingarnan) så jag kollade priserna på stolar i USA och det är mycket billigare att köpa nya stolar där.

Enligt svärfar, som jag tvivlar på har full koll egentligen, är det inte vanlgit att hyrbilsföretagen kan plocka fram barnstolar men mitt tips är nog att om ni ska hyra bil så kontakta företagen och ställ kravet att ni vill ha barnstolar om ni ska hyra av dem...

Jag är mer bekymrad över att ha min 4-åring stillasittande i 2,5 plus 11 timmar... :)
    Ska kolla igenom de här trådarna men den blir det nog en egen tråd om råd om vilka platser som är bäst med en 4-åring... :)

Trevlig resa!

• Nikkig

Hyrbilsföretagen har absolut bilbarnstolar för alla åldrar. Har hyrt flera ggr.

• evaoregon

Om man ska hyra bilbarnstol ett tag så kan det bli dyrare än att köpa en ny här i USA.  Kolla priser!

• Nikkig

Hertz har ett maxpris på bilstol på $100 oavsett hur länge man hyr. Här i Florida iaf. Vänner till oss hyrde bil i 5 veckor i november och betalade det.

• safm

Sitter och kollar flyg nu och hoppas på att få ihop en planering så att jag kan boka snarast Enligt preliminärplanen ser det nu ut som att New York-vistelsen blir under påsken. Är det någon som vet hur lämpligt det är? Är det mesta stängt då, eller har man öppet som vanligt?

• Dixie
    safm skrev 2013-01-21 10:03:11 följande:
    Sitter och kollar flyg nu och hoppas på att få ihop en planering så att jag kan boka snarast Enligt preliminärplanen ser det nu ut som att New York-vistelsen blir under påsken. Är det någon som vet hur lämpligt det är? Är det mesta stängt då, eller har man öppet som vanligt?

Vi var i NY en påsk och allt var öppet som vanligt!
Svar på tråden USA i mars med tre barn