• sweetcandy

Jobba som yrkesförare och gravid

Ni som gjort/gör det, hur har det funkat för er? Hur länge har ni orkat med att jobba?

I mitt jobb så kör jag bil ca 7-8h/dag och har då 1 h rast (som jag kan ta så gott som när det passar mig bäst)
    Men det är mycket att hoppa in och ur bilen också (ganska hög skåpbil), och lasta ur allt mellan lådor på 0,5kg- hur många kg som helst..

Är nu i v 6 så det syns ju ingenting.

Är lite orolig då jag bara har provanställning och kommer vara i v 23 när den går ur.. Vill berätta för min arbetsgivare relativt tidigt, men är rädd att dom inte kommer förlänga mitt kontrakt då.

Många har gett mig rådet att bara försöka dölja det tills provanställningen tagit slut, men det känns så fel, och skulle det vara så att jag blir stor om magen eller får några problem så vill jag ju kunna prata med min arbetsgivare så man kan få lite avlsatning

• Svar på tråden Jobba som yrkesförare och gravid
  • Dolphingirl

Det jag skulle göra är att kolla med facket om reglerna vid provanställning, är det skäl nog att inte förlänga pga graviditet.

Gabriel 080804 + BF April 2013
  • Ingrid 149

Nu jobbar jag inte med samma som dig utan är lokförare.
    Jag blev gravid under min provanställning och valde att berätta för chefen runt v. 11. Hon gratulerade mig och berättade lite hur det hade varit för andra gravida innan.
    Däremot fick jag både direkt och omvägar veta att det pratades skit om att jag blev gravid så fort. (de visste ju inte om att vi hade försökt i 3 år), så när de fick veta blev det bättre.
    Jag har oxå myket hopp upp och ner. Kan däremot inte ta rast eller gå på toa när som.

Hade en öppen dialog med personal planeraren, så var det något moment som inte funkade så löste vi det.

Ring facket och prata med dem, och gå med om du inte är det.

Lycka till och Grattis!!!          

• sweetcandy
    Ingrid 149 skrev 2013-01-08 21:25:27 följande:
    Nu jobbar jag inte med samma som dig utan är lokförare.
    Jag blev gravid under min provanställning och valde att berätta för chefen runt v. 11. Hon gratulerade mig och berättade lite hur det hade varit för andra gravida innan.
    Däremot fick jag både direkt och omvägar veta att det pratades skit om att jag blev gravid så fort. (de visste ju inte om att vi hade försökt i 3 år), så när de fick veta blev det bättre.
    Jag har oxå myket hopp upp och ner. Kan däremot inte ta rast eller gå på toa när som.

Hade en öppen dialog med personal planeraren, så var det något moment som inte funkade så löste vi det.

Ring facket och prata med dem, och gå med om du inte är det.

Lycka till och Grattis!!!          

Åh tack för ditt svar!
    Jo vi har försökt ett tag (oskyddat 2 år och mer aktivt 1 år) Och när jag fick den här jobbchansen, ville jag inte tacka nej, då jag innan jobbade otroligt jobbiga shift som innebar allt från att gå upp 01:30 på natten för att åka och jobba till att jobba kvällskiften, då var jag inte hemma förren 01:30 istället, och jag kände att min kropp inte orkade mer.

Så det var ju igentligen ren chansning att forsätta försöka med barn, men jag ångrar inget och är galet lycklig!

Hade tänkt att jag skulle ringa facket idag, men kom på det 45 min efter att dom "stängt", så typiskt :) Men jag ska gå med där, så har jag förhoppningsvis lite stöd därifrån.

Tack åter igen
Svar på tråden Jobba som yrkesförare och gravid