• Noran

Resa bort 5 dagar. Fortsätta amma?

Jag ska resa bort från mitt barn 5 nätter när han är 1 år. Tror ni det går att hålla igång amningen? Jag är inte van att pumpa alls, men tänkte att jag ska ta med mig en pump och försöka. Jag jobbar nu och ammar morgon, kväll och nätter. På helgen nån gång på dagen. 

Hur hade ni gjort? Tror ni det går att fortsätta?
    Är det bra för barnet att fortsätta amma, eller är det ett bra tillfälle att sluta? 

• Svar på tråden Resa bort 5 dagar. Fortsätta amma?
  • Noran
    TessaLove skrev 2013-01-08 22:17:09 följande:
    Jag hade passat på att sluta!
    Varför? Jag kommer sakna amningen såå mycket. Det här året har gått så fort. Samtidigt vill jag inte fortsätta bara för min skull. Men jag tänker att det fortfarande ger närhet och trygghet till honom och kanske ett visst skydd med. 
  • TessaLove

Det är ju olika för alla. Jag tyckte klart också att det var mysigt att amma. Dock var det tidsmässigt som ett fängelse. Så jag slutade så fort jag kunde!!
    Men du ska ju själv känna av vad du vill. Pumpa ut för de dagarna så har du ju läst det...

• rödnos

Jag hade tagit med min pump. den är elektrisk och helt grym på att stimulera produktionen.

• Dixie

Jag hade tagit med pump, risken finns ju att du får mjölkstockning om du går från att amma flera gånger per dygn, tills att inte amma alls.

• Miss Key

Rödnos - vilken pump har du? Jag har en medela elektrisk som jag köpte för att stimulera produktion. Heelt värdelös! Tar gärna emot tips!!

• rödnos

Jag har en Medela Swing. Lånat ut den till tre kompisar som oxå tyckte den är grym!
    Hyrde en Symphony från sjukhuset men den är lika effektiv som denna.
    Inte så men man får jobba lite på tekniken ibland. Ena kompisen fick lite coachning sen funkade det hur bra som helst.

• Miss Key

Oh tack för tips!! Jag kanske får lov att uppgradera pumpen till bättre variant! :) pumpa du mkt extra för att stimulera produktionen?

• rödnos

Från och till. I början behövdes det inte så då pumpade jag bara för att sambon skulle kunna mata på nätterna så jag fick sova.
    Men sen efter 7-8 månader var pumpen riktigt bra att ha.
    Om man masserar på varje körtel när man pumpar så tömmer man mycket bättre. Drick öl och fänkålste eller soppa oxå.

• veh

Skaffa en pump och börja pumpa redan nu, för att ha bröstmjölk i frysen så barnet kan matas med flaska. Sedan är det bara att försöka pumpa bäst det går, och hoppas på det bästa. Mjölkproduktionen kan du säkert hålla uppe, och om barnet ff vill amma så kommer den säkert igång igen. Jag skulle vara mer orolig för att barnet inte vill amma längre, att den hunnit vänja sig av vid det och inte är intresserad av det längre. För även om du pumpar på bra tror jag att produktionen kommer minska över den tiden (den minskade iaf snabbt för mig, när mitt barn inte längre ville amma och jag försökte pumpa och hoppas att barnet skulle ändra sig...)

• rödnos

Just ja! Köp en Medelaflaska med nipple pip. Den imiterar bröstets beteende så övergångarna blir lättare!

Svar på tråden Resa bort 5 dagar. Fortsätta amma?