• Pärla

När blir det bättre med sömnen???

Hej alla mammor!

Här jag går under snart av sömnbrist sen min son föddes för 10,5 månader sen! Jag vill ha hjälp, mirakel vad som helst!  Han äter bra med mat, tar dock inte välling eller ersättning, och inte napp som kan trösta på natten, det är bara bröstet som gäller när han vaknar 4-5 ggr på nätten. Han ammas på dagarna, och äter mat, han mår bra just nu, men annars har han väldigt lätt och bli sjuk. Han har även en storasyster på 2,5 år som går på förskola. Han har aldrig kunnat återhämta sig ordentligt på 4-5 månader. Kan det vara det som påverkar hans sömn, eller är det nån fas på 9-10 månader?? Nån erfaren som kan svara, eller haft det likadant och blivit bättre när dem kom upp på 1 år?

Jag får absolut inte lämna rummet när han ska sova, då gallskriker han. Han vägrar sova i sin säng, älskar sin vagn, och sover mest där, men den vanan vill jag också bryta, och allt känns så påfrestande. Han är så mammig, och vill vara hos mig, och mycket klängig, får inte gå på toaletten, får inte laga mat, han är bara där hela tiden..
    Jag ger mycket tid för honom, ger mycket närhet, men snart faller jag i bitar. Jag vill ha sömn, så jag kan orka på dagen när storasyyran kommer från förskolan!
    Han är så krävande, och all min tid går åt han. Men sömnen är största problemet, han kan vakna på natten ibland och är vaken 1-2 timmar, och då är vi tvungna och vagga honom i vagnen, för vi vill också sova! Men hur länge kan jag vagga honom i vagnen, han fyller ju år snart! 
    Nån som haft det så här med sömnen, och det har blivit bättre sen??? När blir det bättre?

Han sover 1 timme  på dagen och 1,5-2 timmar eftermiddag, sover han för mycket kanske?       
    Jag har hört att det blir bättre med sömnen ju äldre dem blir, men vår son verkar helt tvärtom, och blir bara VÄRRE!

Tacksam för svar   

• Svar på tråden När blir det bättre med sömnen???
  • tundra

Ja han sover för mkt på dagen. Speciellt på em.

Hellre 1,5 på fm och max 45 min på em. Runt 1 år är det dags att ta bort till bara en vila mitt på dagen.

Gäller ju inte alla barn men helt klart borde du styra upp det lite mer om han är pigg på natten.

5 min kan han sova närsomhelst, om han är grinig eller slumrar till, utan att det påverkar andra tider.

• milli79

Alla barn är olika. Låter som en fas oxå. Vår son sov otroligt dåligt i den åldern och han började inte sova bra förrän runt 1,5år då hände det nån gång ibland att han sov hela natten. Han är idag 3,5 och vaknar fortfarande ofta på natten medans hans syster har sovit bra sen hon föddes (eller bra utifrån vad vi var/är vana vid med sonen). 

Våra barn har sovit 1 gång per dag i den åldern och då ca 1,5-2,5h efter lunch. Försök se till så att han inte sover för sent på em och det låter ju som han sover lite väl mycket dagtid. Testa att lägga honom efter lunch istället och lägg honom sen runt 19 om det passar er/honom.

Sonen hade oxå extremt närhetesbehov i den åldern och vi fick sitta i en gungstol och natta honom. Sen vaknade han varje halvtimme fram tills vi la oss. Vi kunde aldrig se en film utan fick turas om att gå in och natta om honom. Önskar idag att vi istället hade låtit honom sova i vår famn i soffan. Vi samsov sen och jag tycker inte det är något fel i att vara nära dem så mycket som möjligt i den åldern. Det är inte så att de blir mer osjälvständiga pga det. Jag hade sagt till mig själv att sluta kämpa och var nära er som så mycket ni kan så ska ni se att det blir bättre när han känner tryggheten och sen kommer in i en annan fas. 

Vår son tog inte heller napp och när han blev runt 10mån blev jag gravid och det kom inte mycket mjölk... men sonen ville absolut fortsätta amma. Han vaknade då flera gånger i timmen för att han aldrig blev riktigt mätt/nöjd över att det kom så lite mjölk (kom väldigt lite när jag blev gravid) och jag fick aldrig sova. Han var oxå sån som vägrade välling och ersättning. Tillslut så började han fatta att det faktiskt kom mer mat ur en flaska än ur tutten så jag satt där med flaska bredvid bröstet när han skulle sova och tillslut så tog han den. Efter det så började vi ge välling mitt i natten och lyckades sluta amma nattetid. Då vaknade han bara ca 2gånger istället för hela nätterna. Hade en termos stående med varmt vatten och pulver i en flaska. Har ni testat olika sortes välling? Vår son gillade inte sempers tex. 

Sonen hade stort behov att att snutta och fick sen ersättning och välling fram tills att han var ca 16mån då han slutade självmant. Tror faktiskt vissa barn har större behov än andra att äta på nätterna så jag tycker inte man ska lyssna på det där att de inte behöver äta då.

Som sagt alla barn är olika och jag tror inte man kan ge barn för mycket närhet/kärlek. Vår son bodde i sjalen första tiden och har samsovit med oss mesta av tiden tills han var ca 2,5 och han är idag en väldigt social och självgående pojk som inte har problem att komma in i nya grupper och ta kontakt med andra osv.

Hoppas ni hittar ett sätt som funkar för er. 

• Pärla

Milli79: Gud, tack så mycket för ett långt och bra svar!

• Evelinas

Vår son slutade vakna på natten när vi slutade ge mat på natten. Såg till att han åt ordentligt på dagen. När han vaknade på natten buffa vi i rumpan eller gungade sängen tills han somna om. Men han skrek inte utan bara knöla runt och hade svårt att somna, kunde ta 2 timmar ibland. Nån enstaka gång blev han ledsen och då fick han ljummet vatten, då somna han om. Vi höll på i ca 1 månad och nu sover han 11-12 timmar i sträck.
    Har en vän som hade jätte jätte jobbigt med sin sons nattsömn, han vaknade en gång i timmen typ men allt vände när hon slutade amma, nu sover han mycket bättre.
    Hoppas att ni får bukt med nätterna snart!!  

• milli79
    Pärla skrev 2013-01-09 15:39:44 följande:
    Milli79: Gud, tack så mycket för ett långt och bra svar!
    =) Hoppas du har någon nytta av det i alla fall. Vet hur hemskt det är att inte få sova. Kan tycka att många inklusive oss försöker alldeles för mycket att få barnen att sova i egen säng och somna själva osv... vissa barn funkar det för men inte alla. Även detta med att sluta med välling på natten. Vi ansträngde oss inte alls utan barnen (båda) la själva av med nattvällingen vid 15-16mån. 

Min man var mer för det där att få sonen att sova själv i spjälsängen. Kan säga att när han sov i egen säng när han var så liten det var då jag sov som sämst för jag visste ju att han skulle vakna och att jag skulle bli tvungen att lyfta upp honom flera gånger på natten. Önskar nu att vi varit lite mer avslappnade och inte kämpat så för att få sonen att sova själv osv. Kände mig stressad över att inget funkade. Idag hade jag nog som sagt låtit honom sova i vår famn framför tvn och samsovit hela tiden.

Dottern sov i vår säng tills hon var 1år nästan (men hon låg mest still, sonen var mer "krypig") och sen var det inga problem att ha en säng bredvid vår där hon kunde sova. Nu delar båda barnen rum och "trots" att vi "skämde bort" dottern med att sova nära oss så sover hon hela nätterna nu i egen säng (hon är idag 2år) och vaknar endast nån gång ibland av att ha tappat nappen.

• Evelinas

Vår son sov så fruktansvärt dåligt när vi samsov. Jag ville absolut samsova, inget annat var o tala om. Efter 4 månader var vi helt förstörda av sömnbrist och min man lyckades övertala mig att prova låta honom sova i egen säng i eget rum. Jag tyckte det var fruktansvärt!! Hade sån ångest. Sonen var som sagt 4 månader då. Resultatet blev att sonen därefter bara vaknade 2 gånger per natt för mat, somnade om direkt efter. Så himla skönt!! Jag var ledsen för att inte få samsova men han sov och han mådde bra, VI mådde bra!
    Det är först nu han sover hela nätter (11-12 timmar), han är drygt 9 månader nu men jag tycker det är bra även om bvc tycker att barn ska sluta äta på natten och sova hela nätter från 6 månader. Det funkar inte för alla barn, alla barn är olika och jag tycker man ska följa barnet så långt det går. Vår son behövde mat på natten fram tills nu, hade vi tagit bort det vid 6 månader hade det inte blivit bra! Och vår son sover betydligt bättre i egen säng i eget rum. Så det kan vara värt att testa. Inget är ju hugget i sten Flört  

• Pärla

Tack så mycket för era svar! Vi har gjort allt så att han ska sova bra, även buffat på rumpan, köpt Vyssjan lull, vagga i famn så att han kommer till ro, men inget funkar! Blir så ledsen och matt. Vår äldsta ( 2,5 år ) var inte alls som han, hon var mycket lättare. Men som sagt, alla barn är olika. Ska försöka sluta amma på natten, måste bara bestämma och ta tag i det. Det är bara så svårt eftersom han blir sjuk nästan varannan vecka och då vill ha extra närhet, och därmed vill sova i min famn eller vagnen- hans favorit.
    Tack för era berälltelser ännu en gång!

• hannis

Det låter hemskt jobbigt att han är sjuk så ofta. Hade det varit mitt barn hade jag faktiskt övervägt att ha storasyster hemma. Hon är ju så liten ännu att hon inte direkt behöver förskolan. Och det måste ju vara hemskt för att barn att vara sjuk så ofta. De kan ju börja förskolan samtidigt sen när ni börjar jobba.

Sedan hade jag även försökt att sluta amma på natten. Fortsätt att samsovit för trygghetens skull men ingen mer amning på natten. Det tar nog 3-4 stökiga nätter med massor av gos, tröst och närhet men det har ni igen sen.

Jag slutade amma min son på natten när han var 11 månader och då började han sova hela nätter. Jag hade sport-bh på mig och samsov samt fortsatte att amma dagtid och det gick hur bra som helst.

• mamawith4kids

Sluta nattamma. Min minsting vaknade MINST tio gånger varje natt tills jag slutade när han var 10 månader. Nu sover han HELA natten och är mycket GLADARE o mer MER SJÄLVSTÄNDIG på dagarna. 

Just do it! Ta mannen till hjälp. 

Svar på tråden När blir det bättre med sömnen???