• Anonym

Kontrast ultraljud, någon som kan svara på mina frågor?

Är kontrast ultraljud och spolning samma sak??
    När jag bokade tid för detta så sa kvinnan i telefonen att om jag inte har fri passage så är det IVF som gäller.
    Men va?? Kan man inte göra en spolning?

Eller görs spolningen under kontrast ultraljudet?

Någon med erfarenhet som kan berätta hur allt detta funkar?

• Svar på tråden Kontrast ultraljud, någon som kan svara på mina frågor?
  • moii

Själva spolningen är kontrastultraljudet. Ta ett par Alvedon innan, det kan kännas lite.

Ifall ledarna har klibbat ihop kan de öppna sig vid spolningen annars som hon sa, ivf. Lycka till :)

• Anonym
    moii skrev 2013-01-09 18:30:00 följande:
    Själva spolningen är kontrastultraljudet. Ta ett par Alvedon innan, det kan kännas lite.

Ifall ledarna har klibbat ihop kan de öppna sig vid spolningen annars som hon sa, ivf. Lycka till :)
    Ahh okej, då vet jag! :) Tack för ditt svar
  • Anonym

Det är som sagt samma sak, man spolar in vätska som syns på ultraljud och då får man dels se hur livmoderna ser ut (man kan tex se ev. medfödda missbildningar eller större muskelknutor), man ser även om vätskan går vidare i äggledarna och det är fri passage.

Detta är en diagnostisk undersökning, vilket innebär att man letar efter ev fel för att få en diagnos/orsak till barnlösheten, det är inte en behandling! Även om man "spolar" äggledarna så är inte syftet att "rengöra" något utan att bedöma ev. fri passage genom äggledarna. Rent vetenskapligt finns det inga bevis för att undersökningen ökar chansen att bli gravid spontant. (Även om många rapporterar att de blivit gravida efter undersökningen.)

Om undersökningen visar att det är stopp i äggledarna har du ju ingen chans att bli gravid naturligt och då är det IVF som gäller. Det går alltså inte att behandla äggledarstopp med spolning.

Svar på tråden Kontrast ultraljud, någon som kan svara på mina frågor?