• Två barn på landet

Vår bossige son tar knäcken på mig!

Vår son på drygt 3,5 år är och har länge varit inne i en jobbig ("trotsig") period. När han fyllde tre fick han en lillasyster vilket inte direkt har hjälpt situationen... Han är väldigt intelligent och lär sig lätt, Kan exempelvis redan läsa lite eftersom han har kikat på "Fem myror är fler  än fyra elefanter" och lärt sig ljuda bokstäver. Jag har läst mkt om trots, bl.a. Jesper Juul, och tycker mig kunna parera det värsta "vanliga" trotset. Så nu flyter det med kläder och mat osv. Men problemet är att han är så bossig, både mot oss föräldrar och mot kompisar (om vi är med). Med hög och nådig röst befaller han alla ev. lekkamrater. "Gå där, gör si, gör så" "Här är det förbjudet att gå" (spärrar vägen), "Du får inte..." "Jag måste komma först!" "Jag måste vinna!" osv. Allt är en tävling och han blir arg om han inte vinner. Idag var vi i skogen med en kompis till mig och hennes barn. Hennes dotter är liten för sina tre år men det tar inte min son hänsyn till alls. "Ni idioter får inte gå här!" sa han när vi skulle gå mot bilarna och jag fick skämmas...:( Om någon säger emot så kan han ta hårt i det barnets arm eller puttas. Jag försöker uppfostra honom och har varit ganska sträng (ex. handfast flyttat honom med bestämd röst då han är elak) men det känns som det slår tillbaka på mig, han blir hårdare och mer "uppfostrande" mot sina lekkamrater ju hårdare jag blir mot honom.

Mot lillasyster är han ömsom jättego och hämtar leksaker om hon är ledsen, myser med henne och man förstår att han älskar henne. Hansäger ofta "Åh xxxx, du är så go, världens bästa lillasyster och jag älskar henne så mkt" men ofta, speciellt när han är lite trött, skjuter han ut underkäken och puttar omkull henne, springer runt henne och skriker så hon blir ledsen osv.

Är det här bossiga sättet normalt??

• Svar på tråden Vår bossige son tar knäcken på mig!
Svar på tråden Vår bossige son tar knäcken på mig!