Varför väcker andra föräldraras val att amma eller flaskmata så mycket negativa känslor?
Under min tid på familjeliv har jag nog inte stött på någon debatt som berör föräldrar och barn som är full av så oförstående och elaka kommentarer som amnings/flaskmatningsdebatten. Jag ser ammade mödrar som gång blir kallade äckliga och bakåtsträvande. En och annan som inte vet vad pedofili innebär kallar långtidsammade mödrar pedofiler. Flaskmatande föräldrar kallas lata och egoistiska. De ser förbi barnets anknytning och ammade mödrar stänger ute pappan. Varför läggs så stor vikt vid hur andra föräldrar väljer att mata sina barn när det inte spelar en avgörande roll för barnets anknytning, hur jämställda föräldrarna är eller vilken syn de har på föräldraskapet och förhåller sig till sina barn? Du kan amma men välja att göra det efter klockan och inte när barnet behöver det och du kan flaskmata utan att vara närvarande hos barnet men de flesta ser förhoppningsvis till barnets signaler och det viktiga närhetsbehovet, sådant som är viktigt. Dömande och rent elaka kommentarer om andras val att mata sina barn och hur länge kan påverka den bästa föräldern i fel riktning som varken gynnar det enskilda barnet eller familjen. Som faktiskt har en påverkan på barnets anknytning. Tänk på det innan ni häver ur er elakheter.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-09 20:23
Inlägget "hoppade" iväg innan jag hann läsa igenom det och jag stör mig något på rubriken nu. Det ska givetvis stå föräldrars och inte föräldraras där. Ber också om ursäkt för nåt extra ord som inte hör hemma i inlägget. Ni förstår säkert vad jag menar ändå men nu har jag i alla fall sagt det.