• MalinEddie

Varför väcker andra föräldraras val att amma eller flaskmata så mycket negativa känslor?

Under min tid på familjeliv har jag nog inte stött på någon debatt som berör föräldrar och barn som är full av så oförstående och elaka kommentarer som amnings/flaskmatningsdebatten. Jag ser ammade mödrar som gång blir kallade äckliga och bakåtsträvande. En och annan som inte vet vad pedofili innebär kallar långtidsammade mödrar pedofiler. Flaskmatande föräldrar kallas lata och egoistiska. De ser förbi barnets anknytning och ammade mödrar stänger ute pappan. Varför läggs så stor vikt vid hur andra föräldrar väljer att mata sina barn när det inte spelar en avgörande roll för barnets anknytning, hur jämställda föräldrarna är eller vilken syn de har på föräldraskapet och förhåller sig till sina barn? Du kan amma men välja att göra det efter klockan och inte när barnet behöver det och du kan flaskmata utan att vara närvarande hos barnet men de flesta ser förhoppningsvis till barnets signaler och det viktiga närhetsbehovet, sådant som är viktigt. Dömande och rent elaka kommentarer om andras val att mata sina barn och hur länge kan påverka den bästa föräldern i fel riktning som varken gynnar det enskilda barnet eller familjen. Som faktiskt har en påverkan på barnets anknytning. Tänk på det innan ni häver ur er elakheter.

Avskyr CIO-metoder.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-09 20:23
    Inlägget "hoppade" iväg innan jag hann läsa igenom det och jag stör mig något på rubriken nu. Det ska givetvis stå föräldrars och inte föräldraras där. Ber också om ursäkt för nåt extra ord som inte hör hemma i inlägget. Ni förstår säkert vad jag menar ändå men nu har jag i alla fall sagt det.
  • Svar på tråden Varför väcker andra föräldraras val att amma eller flaskmata så mycket negativa känslor?
  • cloudberry79
    jashrinah skrev 2013-01-10 18:56:14 följande:
     då gör det inte det en då har jag ju iaf försökt :) 

man kan ju prova iaf =)  går det inte då går det inte , bebisen kommer nog må bra ändå =)
    alltså när det kommer till det där med hud mot hud , måste det verkligen ske i samband med matning ? 
    eller går det lika bra att bara gosa och kramas en massa extra med bebisen i övrigt ?  
    Det går alldeles utmärkt Fast man kan ju göra det vid matning med flaska också, vi flaskade i princip alltid med bar överkropp åt ettan.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • jashrinah
    cloudberry79 skrev 2013-01-10 18:59:31 följande:
    Det går alldeles utmärkt Fast man kan ju göra det vid matning med flaska också, vi flaskade i princip alltid med bar överkropp åt ettan.
    :) pappan kommer nog göra det en hel del , han har av nån anledning oftast inte tröja på sig :P haha jag däremot gillar verkligen inte att vara utan kläder , inte ens när jag är själv ,och jag ogillar hud kontakt starkt !  så det blir nog mindre sånt från mig , men äh jag tror det blir annorlunda med bebisen , vem vet det kanske släpper så det kommer sluta med att jag både ammar och ger bebisen sjukt mycket hud mot hud :D 
  • Sweno
    Höghus skrev 2013-01-10 18:46:26 följande:
    jashrinah: Det kan vara rätt svårt att pumpa. Kämpigt och tidsödande. Ingen pump är heller lika effektiv på att driva ut mjölken som en bebis. De flesta jag känner som pumpat har fått ge upp ganska tidigt. Att ta sig genom ökningsperiderna med bara pump är snudd på omöjligt. Sen går ju bebisen miste om närheten också för även om det går att flaska hud mot hud är det få som i realiteten gör det.
    Nej nej nej 

Det går så bra så, man måste bara vara insatt i hur man gör. Jag helammade med pump när lillan totalvägrade tutte. Det är en helt egen subkultur i USA, det går så bra så. Men man får lära sig att läsa om det för man får ingen hjälp eller råd från vården. Och närheten kan man få genom att bära i sjal tex.  
  • cloudberry79
    jashrinah skrev 2013-01-10 19:17:30 följande:
    :) pappan kommer nog göra det en hel del , han har av nån anledning oftast inte tröja på sig :P haha jag däremot gillar verkligen inte att vara utan kläder , inte ens när jag är själv ,och jag ogillar hud kontakt starkt !  så det blir nog mindre sånt från mig , men äh jag tror det blir annorlunda med bebisen , vem vet det kanske släpper så det kommer sluta med att jag både ammar och ger bebisen sjukt mycket hud mot hud :D 
    Jag har också hög kroppsintegritet, men med barnen är det en annan sak
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Höghus

Sweno: Ok, jag vet ingen som lyckats pumpa på heltid mer än max någon månad eller två och själv har jag aldrig fått ut mer än max 2 dl efter hård kamp med pumpen. Men jag är klart impad om någon orkar "helpumpa" i sex månader och "delpumpa" i ytterligare sex. Angående att barn får närhet ändå, självklart kan de få det. Det är bara det att jag faktiskt aldrig varit med eller hört talas om folk som haft för vana att regelmässigt flaskmata hud mot hud...

• Sweno
    Höghus skrev 2013-01-10 20:50:49 följande:
    Sweno: Ok, jag vet ingen som lyckats pumpa på heltid mer än max någon månad eller två och själv har jag aldrig fått ut mer än max 2 dl efter hård kamp med pumpen. Men jag är klart impad om någon orkar "helpumpa" i sex månader och "delpumpa" i ytterligare sex. Angående att barn får närhet ändå, självklart kan de få det. Det är bara det att jag faktiskt aldrig varit med eller hört talas om folk som haft för vana att regelmässigt flaskmata hud mot hud...
    Nä det där med pumpning verkar vara än mer hemligt än ersättning. Verkligen synd, för det går om man får lite kunskap. Men nej jag säger inte att pumpa är lätt, men jag ville verkligen ge bröstmjölk och som sagt totalvägrade dottern att ta bröstet i munnen.  Så det borde vara 
    prova amma, prova pumpa eller ge ersättning

och man ska få hjälp och vettiga råd av BB i alla tre alternativen utan skuld och skam. Allt annat är ju absurt 2013
  • mikroE
    Höghus skrev 2013-01-10 18:46:26 följande:
    jashrinah: Det kan vara rätt svårt att pumpa. Kämpigt och tidsödande. Ingen pump är heller lika effektiv på att driva ut mjölken som en bebis. De flesta jag känner som pumpat har fått ge upp ganska tidigt. Att ta sig genom ökningsperiderna med bara pump är snudd på omöjligt. Sen går ju bebisen miste om närheten också för även om det går att flaska hud mot hud är det få som i realiteten gör det.
    Det är inte lätt att pumpa men faktiskt inte omöjligt, min svägerska pumpade i sex månader och hennes dotter fick aldrig ersättning, till och med den där flaskan på bb som förstörde amningen för dem var med bröstmjölk... Vissa kan, speciellt de som har mycket mjölk men jag hade aldrig kunnat då 30 ml är mitt rekord på pumpning och med tanke på att jag helammat min dotter så vet jag att jag har tillräckligt med mjölk och inte bara 30 ml...
  • jashrinah
    mikroE skrev 2013-01-10 21:11:22 följande:
    Det är inte lätt att pumpa men faktiskt inte omöjligt, min svägerska pumpade i sex månader och hennes dotter fick aldrig ersättning, till och med den där flaskan på bb som förstörde amningen för dem var med bröstmjölk... Vissa kan, speciellt de som har mycket mjölk men jag hade aldrig kunnat då 30 ml är mitt rekord på pumpning och med tanke på att jag helammat min dotter så vet jag att jag har tillräckligt med mjölk och inte bara 30 ml...
    jag får hoppas att det går lika bra för mig som det gjorde för min mor :) hon producerade massa mjölk och slutade amma efter en månad för då hade hon 37 liter i frysen xD haha 
  • Sweno
    mikroE skrev 2013-01-10 21:11:22 följande:
    Ja eller fel pump för dina bröst. Det är verkligen en hel vetenskap och som sagt fick jag hitta ALL information på amerikanska specialforum. Där är det rätt vanligt för många börjar jobba efter typ 6 veckor. 
  • Sweno
    jashrinah skrev 2013-01-10 21:23:51 följande:
    jag får hoppas att det går lika bra för mig som det gjorde för min mor :) hon producerade massa mjölk och slutade amma efter en månad för då hade hon 37 liter i frysen xD haha 
    Mitt råd är bara att inte lite på att fryst mjölk går bra. Den blir inte farlig, men det lååååångt ifrån säkert att barnet accepterar den. 
  • jashrinah
    Sweno skrev 2013-01-10 21:28:17 följande:
    Mitt råd är bara att inte lite på att fryst mjölk går bra. Den blir inte farlig, men det lååååångt ifrån säkert att barnet accepterar den. 
    :) ska komma ihåg det :) jag ska ju försöka amma iaf :) *ställer in hjärnan på att det kommer gå bra* 
  • Sweno
    jashrinah skrev 2013-01-10 21:36:05 följande:
    :) ska komma ihåg det :) jag ska ju försöka amma iaf :) *ställer in hjärnan på att det kommer gå bra* 
    Jag tror det är viktigt att ha i åtanke att det inte är så pluttinuttigt som det framställs. Det är svårt, kan göra ont och man måste nog vara lite envis om det blir problem. Och de allra flesta kan ju faktiskt amma. 
Svar på tråden Varför väcker andra föräldraras val att amma eller flaskmata så mycket negativa känslor?