• Muppen0226

Men snälla, hur länge ska det hålla på såhär?

På fredag skulle min dotter sova borta för första gången. Naturligtvis har det som på posten kommit ännu en förkylning, hon har varit mer eller mindre konstant förkyld sedan hon började i barnomsorgen i början av september. Hur länge ska det hålla på såhär? Hon (och jag) har varit förkylningsfria sammanlagt två veckor på sin höjd sedan hon började. Nu blir det vab IGEN, och mindre pengar igen. Jag hatar förkylningar. Hon hostar så varken hon eller jag kan sova. Vi är fortfarande vakna. Båda jättetrötta men hostandet håller oss vakna. Jag måste pallra mig iväg till ett apotek imorgon och be om en medicincspruta så hon inte kan knipa ihop munnen när jag ska ge henne hostmedicin.

• Svar på tråden Men snälla, hur länge ska det hålla på såhär?
  • pluvdo

Den enda trösten är väl att ni båda bygger upp era immunförsvar så att ni förhoppningsvis är friskare i framtiden.

• Muppen0226
    pluvdo skrev 2013-01-10 01:44:02 följande:
    Den enda trösten är väl att ni båda bygger upp era immunförsvar så att ni förhoppningsvis är friskare i framtiden.

Det hoppas jag verkligen så det blir värt allt detta hostande och snorande och kassa ekonomi =)
  • lnflrmn

En läkare sa till mig att det är bättre att de är sjuka NU, än får allt det när skolan börjar då de missar undervisningen och hamnar efter direkt.

• Muppen0226
    lnflrmn skrev 2013-01-10 14:37:12 följande:
    En läkare sa till mig att det är bättre att de är sjuka NU, än får allt det när skolan börjar då de missar undervisningen och hamnar efter direkt.

Jo jag vet och jag håller med =D Men det suger ändå lite när man måste vabba gång på gång =) och det blir tröttsamt när man blir väckt femtioelva gånger per natt för att sötnosen är ledsen över halsont/hosta/snuva
  • skogsvitter
    lnflrmn skrev 2013-01-10 14:37:12 följande:
    Fast det är ju bra många år från att vara 1 år tills att börja skolan!
    Det låter ju helt sjukt om en läkare anser att man ska plåga en 1-åring med att gå och vara konstant sjuk, istället för att vänta tills de blivit lite starkare och därmed klarar av sjukdomarna mycket bättre. Även om de naturligtvis ändå kommer behöva gå igenom alla sjukdomar. En 3-4 åring blir inte på långa vägar lika medtagen av alla dessa förkylningar som en 1-2 åring.

Många läkare brukar tvärtom råda föräldrarna till att helt ta barnet från förskolan en längre period så att barnet verkligen hinner bli ordentligt frisk och alltså hunnit bygga upp immunförsvaret igen. På så sätt blir inte minsta lilla infektion så påtaglig utan de klarar av att stå emot dem.

Problemet däremot uppstår när barnet aldrig hinner tillfriskna helt, utan man lämnar dem kanske samma dag eller bara någon dag efter att de värsta symptomen är borta. Och då är immunförsvaret de facto mycket, mycket svagt och minsta lilla gör att barnet obönhörligen kommer bli sjuk igen!

Det är enligt läkare bättre att ta en längre sammanhängande period av vab för att barnet ska hinna bygga upp en normal motståndskraft igen, än att ta någon eller ett par vabdagar var och varannan vecka för att man är för snabb att lämna. I längden kommer man garanterat tjäna på att lägga upp vabben så, både hälsomässigt och ekonomiskt.
  • skogsvitter

Faktum är också att barnexperter som forskar i förskolans effekter på små barn ofta tar upp just detta samband, att de allra minsta inte har ett tillräckligt utvecklat immunsystem för att kunna hantera alla dessa sjukdomar ordentligt och att detta är en stor nackdel med att låta så här små barn börja på förskola, de flesta 1-åringar är i själva verket inte mogen för den miljön och det gäller alltså även rent fysiologiskt liksom på flertalet andra plan.

Immunförsvaret behöver byggas upp gradvis, inte utsättas för en gigantisk explosion av sjukdomar som aldrig tar slut och som barnet aldrig får vila ifrån.

Jag är fullt medveten om att man måste arbeta för att kunna överleva, men har man ett barn som är så här sjukt så måste man se till att hitta andra alternativ. Eller ska barnets hälsa behöva drabbas för att man anser sig nödgad att ha barnet på förskola?

Svar på tråden Men snälla, hur länge ska det hålla på såhär?