Anonym (bisambo) skrev 2013-08-29 13:36:13 följande:
Hej alla TS här...
Ja... i januari brast allt...då hämtade ambulansen mig vid vägkanten... snön var upp till knäna och jag hade stått där i nån timma, jag bara stog och skrek fast inga ljud kom... panikångesten fick det bästa ur mig.
Jag fick hjälp... blev sjukskriven , kbt, lugnande när det var som värst... 6 v senare var jag i hyfsat form, började jobba igen...ännu idag gå jag på stöd samtal, sambon är sjukskriven sens 3 mån tillbaks, han få kraftiga bi verkningar, medicinen funkar inte som den ska, saker tas ut, trappas ner, ändras i dos osv...etc diskuteras
På barnens dagis har vi kontakt med speciell pedagogen, få stöd...vi är öppna med våra problem, det känns bäst så för alla.
Sambon försöker bli så bra han bara kan.
Jag på min egen hand, farmor har flyttat närmare så vi få avlastning...mormor är här mist 3-4 ggr i veckan , hjälper till vid nattningarna och hämtar på dagis när jag jobbar kvällar.
Jag valde t a ut lite sammanhängande semester och tar ut resten på helgerna så jag kan vara hemma med alla.
Visa dagar är ok, andra mindre ok men vi tar en dag i taget , ännu gråter jag om nätterna och saknar livet vi aldrig fick, sambos sjukdom påverkar våra liv men jag försöker minimera de negativa påverkan, ofta känner jag mig ensamstående och överbeskyddande.
Nu är han mer självdestruktiv än aggressiv utåt , vilket skrämmer mig, då jag är rädd att han ska göra sig själv illa men jag är tacksam att han inte längre är lika farlig för oss.
Hans sjukskrivning har förts med sig tråkiga konsekvenser för familjen, rent ekonomisk ( han miste 25% av sin anställning som inte förlängdes under hans sjukdom) det gör att jag få jobba extra och se inte mina barn lika ofta, vilket jag lider av men annars vet jag inte om vi kan behålla huset.
Den sociala aspekten av våra liv påverkas, han orkar jo inte med sig själv och ännu mindre med oss och vänner men vi försöker när tid finns att vara sociala och än så länge är det väl ok även om jag hade väljat hitta på mer när vi väl är lediga tillsammans.
Är detta ett liv jag förtjänar ? är detta mitt liv ? undrar jag ofta men jag finner tröst i barnens kärlek som ge mig styrka att fortsätta .. I dec månad ska jag bestämma mig om och hur länge jag kan leva så här. Jag saknar kärlek vi hade, vänskap, gemenskap, glädjen...mellan oss , vuxna... det är nån slags vegetativt tillstånd rent känslomässigt jag befinner i...
Jag få stöd.. men ingen som gå i mina skor kan nånsin förstå hur det känns att vara mig..
På jobbet , gör jag så gott jag kan men inget mer, försöker vara osynlig.. men jag har oxå börjat få styrka att säga ifrån när det väl gäller, ryta ifrån, karma har varit på min sida så människorna jag har haft störst problem med, är sjukskrivna och sen föräldra- lediga och de som kom i deras ställe var mer normala.
Jag pratar sällan om mitt liv men ofta och gärna om barnen.. jag har börjar måla igen, det hjälper, vi har haft en fin sommar med massa bad och sol...tack vare min mamma få jag mitt liv att funka hyfsat..jag har ett par vänner som förstår mer än andra som finns det relativt bra.
Jag försöker vara stark... men det är jag inte...
jag tar en dag i taget...
tack för omtanken <3
Hej!
Hur har det gått för dig? Du skrev att du skulle bestämma dig i december, gjorde du det?
Jag levde med min bipolära karl i 11 år. De sista åren blev bara sämre och sämre. Han blev mer och mer elak/aggressiv och stängde in sig mer och mer i sin egna bubbla. Arg, svart och irriterad. Hånfull och sarkastisk. Det skar sig med släkt och vänner, allt var skit och helvete och dåligt. Alla var idioter, alla var dumma i huvudet.
Vi skulle alltid göra det som han ville, familjen skulle liksom stå i givakt och invänta vad han kände för eller ville göra. Han ville aldrig göra något för någon annans skull eller något som någon annan ville. Han kunde verkligen inte
ställa upp. För
någon annan. Han kände sig ofta
kränkt. Av... ja alla.
Däremellan var han långt långt nedåt. Stirrade in i väggen och grät tyst. I veckor. Kände sig som en liten pojke som blivit övergiven. Ibland ville han att jag skulle hålla om honom, trösta honom. Då kände man ju så klart ömhetskänslor för honom. Då var det lättare att tycka synd om honom och känna kärlek.
Han var också expert på att kasta anklagelser på mig, trycka ner mig. Jag var ibland inte vatten värd och han kallade mig för fruktansvärda saker, vilket han senare bad om ursäkt för. Men även här känner jag igen mycket av vad ni andra säger; Han menade det liksom inte på riktigt, ursäktandet alltså, han förstod inte vidden av vad han sagt eller gjort. Och han ville gärna fortsätta att lägga mycket av skulden på mig. ..
"förlåt mig... MEN DU! Du har minsann... det här har du själv bäddat för, det är ditt egna fel" osv.
De där sista åren var den "riktiga" personen, den som jag blev kär i och älskar (än idag), mycket sällan framme. Det sista året glimtade han till ibland, och man börjar genast återigen hoppas och tro.... men så försvinner han igen. Det är fruktansvärt! Ett helvete! Man är helt lämnad, helt ensam. Och kastas som en viljelös trasdocka mellan hopp och förtvivlan. Man börjar tvivla på sig själv... det kanske ÄR jag som är dum och elak?
Och jag kände mycket ILSKA, BESVIKELSE, SORG.
Jag har (tror jag iaf) kommit fram till nu att man KAN INTE vinna mot den här sjukdomen. Den enda som kan vinna är den sjuke själv. Jag har lämnat nu, för att jag höll på att gå sönder fullständigt, höll på att bli medsjuk och gå ner i en depression (för andra gången). Men också för hans egna skull. Han behöver komma till insikt att han själv måste jobba och kämpa för att bli så frisk han kan bli. Prova olika terapier och mediciner. Om jag är där och "hjälper honom" så gör han inte det. Då tar han inte tag i det, för då behöver han inte. Jag är ju där och lyfter, bär och tar allt ansvar, för att allt ska flyta på och fungera. Det får inte honom att växa!
Men vad jag ville, egentligen, är att ge ett tips på en uppgift som jag fick av min psykolog. Eftersom du säger att du måste utvärdera hur du vill leva ditt liv, hur du vill ha det osv.
Skriv ner en målbild, i den bästa av världar:
Hur skulle du vilja att ditt förhållande var? Hur skulle stämningen och känslan vara, i hemmet, när du kommer hem från jobbet? Hur ofta har ni familjemys och vad gör ni då? Hur ofta har ni sex, och hur blir du bekräftad och uppvaktad? Hur vill du att din man ska vara när han vaknar på morgonen? Hur ser era semestrar ut? Lagar ni middag tillsammans? Vad lagar ni? Hur ofta umgås ni med familj och vänner? Vad gör ni då? Bjuder ni hem folk och hur ofta? Hur skulle du må, om du fick bestämma helt själv?
Sen bestämmer du dig för att den här målbilden ska bli sann, eller åtminstone 70-80 %, du bestämmer dig för att gå igenom målbilden igen om kanske... tre, fyra månader. Fråga dig själv, då igen; Hur
ser livet ut, har det ändrats på något sätt,
kan jag välja för mig själv och mina barn att fortsätta? Hur långt ifrån målbilden är jag/vi?
Jag gjorde detta. Jag trodde inte att det skulle göra någon större skillnad, mentalt. Men det gjorde det! Det var mycket jag kom till insikt om, bara genom att göra detta.
Jag visade också min man den, för den var ju skriven på ett positivt sätt, hur jag VILLE att vi skulle ha det, att vi skulle vara ömma och kärleksfulla mot varandra osv. Han tyckte den var bra och sa att självklart ska vi ha det så där... Men sen var det som att han aldrig sett eller läst den.. Han "sket" i vad jag sa. Han förmådde inte.