• Mammans lilla prins

Hur ska jag klara en till graviditet?

Jag fick mitt första barn för snart ett år sedan. Vi planerar att skaffa en till bebis 2014... Jag mådde fruktansvärt dåligt under hela graviditeten. Jag spydde från början till slut. Jag hade jätte ont i fogarna, problem med yrsel. Efter v 10 började jag få problem med blåsan, jag kunde inte tömma blåsan vilket gjorde att jag var Konstant kissnödig och fick till bringa timmar på toa varje dag. Ibland satt jag över en timme åt gången för att slippa gå var 10 minut. Så efter ett tag fick jag hjälp på sjukhuset. Fick kateter så jag skulle tömma mig själv. Det hjälpte inte... Så jag blev inlagd gång på gång pga blåsan och att jag spydde så mycket. Sista 15 veckorna fick jag "restless legs". HEMSKT! Så .... Hur ska jag klara av en till graviditet? Tips, råd mottages med glädje!

• Svar på tråden Hur ska jag klara en till graviditet?
  • beccagranen

Ingen graviditet är den andra lik, brukar man säga. I mitt fall stämde det, förstå vår besvärlig med konstant illamående, uppstötningar, hög viktuppgång etc. Den andra mådde jag toppen och gick endast upp 4kg (förra 39kg). Så här du tur kanske det blir samma för dig. Om den skulle vara som den förstå så kanske du har mer kunskap om vad som fungerar eller ej för dig. Kunde sjukvården hjälpa dig under din förstå graviditet? Visste dom vår för du väder problem med urinerade?

• Veritaslux

Varför är det så viktigt för dig med ett barn till?

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Mammans lilla prins

Jag fick hyfsat med hjälp från sjukvården. Dom visste inte vad problemet var, men dom trodde att musklerna inte ville fungera som som skulle.

• redfox

Jag tycker att du ska ta upp dina bekymmer med din mvc sköterska. Jag skaffade barn "relativt" tätt, 2 år och 5 månader mellan. Första graviditeten hade jag inga som helst bekymmer, men andra gången fick jag bla känningar i fogarna. Min dåvarande mvc sköterska menade då att det till stor del berodde på att jag skaffade barn så tätt inpå den andra graviditeten. Jag har därför beslutat att OM det ska bli ytterligare ett barn ska jag vänta några år. Allt för att kroppen ska få en så mild påfrestning som möjligt.

• Ninnis75

Hej

Jag har två barn, en 4åring och en snart 3åring.
    vi skaffade barn nummer två just för att hon skulle få ett syskon. Att de blev så tätt bestämde inte vi det blev så.

Jag mådde dåligt med barn nummer 1. Illamående framåt vecka 30, karpaltunnelsyndrom och trött.
    Med andra barnet blev det detsamma med illamående, karpaltunnelsyndrom, hypotyreos med extrem trötthet och blodbrist från femte månaden. Min andra graviditet blev en lång ångestfylld kamp då jag även hade en dotter som då var knappt 8 månader.

Jag har alltid drömt om flera barn. Känner mig så galen som ens tänker tanken om en till bebis.
    Kan mycket väl nöja mig med mina två älskade barn. De är mitt allt. Men jag är inte färdig. Jag önskar en tredje.

Vet inte hur man ska våga eller ge sig in i den karusellen igen.

Det är nog bara du och din partner som måste besluta er för om ni ska satsa.

• Johans Pillerill

Jag var också jättedålig första och blev nästan ännu sämre andra... Och det är tufft med en liten hemma sedan innan då. Se till att du har fullt stöd av mannen och vänner/familj och gör upp en plan med bm direkt vid plus hur ni ska göra om du blir lika sjuk. I övrigt tyckte jag det var lättare andra gången, trots att jag var sämre - jag visste att det snart skulle vara över och såg fram emot det på ett annat sätt än med första barnet då graviditeten kändes oändligt lång!!

• Mammans lilla prins

Ja det känns jätte jätte jobbigt att gå in i en till graviditet. Och jag vet att man ska vara tacksam över att man ens kan få barn.
    Men att må så fruktansvärt dåligt i 9 månader känns inte lockande. Men jag vill ju ha en till bebis!

• pamilya

Jag väntade i 3 år på att skaffa vårt andra barn. Mådde också fruktansvärt och hade massor av problem. Hade haft ett X innan där jag också mådde pyton.

Tillslut gav jag efter mannens tjat om syskon, dock med löften om extra avlastning och hjälp om jag skulle må som förra gången.

Tack o lov så mår jag toppen. Eller ja, börjar jag känna av foglossningen men jag har 9 veckor kvar innan BF, förra gången startade det i v 12. Är väldigt glad att jag vågade.

Förstår att du tvekar. Se till att prata om det och om du ska ta steget, se till att du har stöd om det blir dom sist. Lycka till!

• Mammans lilla prins

Ringde min barnmorska igår och fick svaret
    -men du kan väl inte be oss om hjälp, vi kan ju ändå inte göra något!

Jag- men jag kan väl få lite stöd och kanske någon att prata med åtminstone?

-vi gör inte sånt här. Vill du bli gravid så är det inte säkert att du kommer må likadant. Men vi kan inte hjälpa dig.

Jaha... Vad gör jag nu då...

Svar på tråden Hur ska jag klara en till graviditet?