• bebis maj 12

Ni som har flera barn med autism

Jag undrar,ni som har fler än ett barn med autism: Visade dom samma tecken på att något inte va som det skulle? Eller skiljer sig deras autistiska drag åt? Visade det sig att något inte stämde vid ungefär samma tidsålder? Jag har en son S, som är 3 1/2 år med autism som visade tecken efter 2 års ålder förutom att han spände kroppen ibland från det att han var ett par månader. Idag har det utvecklats till stereotypiska rörelser. Sen har jag en son på 2,10 år som inte har diagnos. Men det är sonen på 7 månader som vi funderar lite över. Han har börjat med samma typ av spänningar som S hade/har. Det behöver ju inte vara något,men man fundera ändå... I övrigt så har alla barn utvecklats som dom ska,dvs sitta,krypa,gå,leka m.m runt den tid ( ålder) som brukar räknas som " normal" tid. Så,hur var det för era barn,ni som har syskon som båda har autism? Tack på förhand!

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • Svar på tråden Ni som har flera barn med autism
  • UnikFamilj

Våra ungar har varit lika varandra, och alla har ju diagnos. De fäste blick och gav svarsleende tidigt, helt normalt. De vände runt mellan 3-4 månader, ålade mellan 4-5 månader tror jag, satt vid 6-8 månader beroende på hur stadigt man räknar, kröp mellan 6,5-8 månader, ställde sig upp mellan 7-10 månader, gick mellan 11-18 månader (äldsta var prematurfödd också, så korrigerat nästan 16 månader). De babblade och jollrade i tid osv. De var alla väldigt intensiva, närhetstörstande, snuttiga, sov dåligt etc.
    Det som avvek, var att ögonkontakten inte var riktigt lika intensiv, att imitationen var sparsam, att språkutvecklingen när man kommit så långt var annorlunda, att intresset för joint attention inte var lika starkt som hos "neurotypiska barn". De var också lättstörda, och blev påtagligt trötta av stimuli.

• bebis maj 12

UnikFamilj; Har dina barn idag samma nivå av autism eller skiljer dom sig åt?

• bebis maj 12

Om man har flera barn med autism,får man vårdbidrag för vart och ett av barnen eller får man ett gemensamt för alla barnen?

• UnikFamilj

Man får ett gemensamt vårdbidrag, men kan absolut få mer än ett totalt - om du förstår vad jag menar. 

Våra barn är otroligt olika, och det är svårt att säga hur olika nivåerna "totalt sett" är. På ytan skulle nog många säga att äldsta ligger mellan mild och måttlig autism, sonen  mellan måttlig och svår, och minstingen på ganska mild. Dock, är det ju lite mer komplext än så. Äldsta dottern har utöver sin autism, en ADHD-diagnos och en språkstörning. Hon har ju betydligt mer tal än sonen, men sonen har egentligen betydligt mer språk ändå. Äldsta är mer socialt intresserad och kompetent, men behöver otroligt anpassad pedagogik. Sonen lär sig allt direkt, men har pga sin dyspraxi jättestora svårigheter med perception och motorik - vilket påverkar precis allt. Minsta lär sig jättelätt, har både tal och språk rätt bra, men har redan nu ett större behov av struktur, tydlighet etc, hon är enormt viljestark och har diskreta tvångstendenser eller vad jag ska kalla det som vi inte såg hos de andra så tidigt. Vad är "värst" liksom..? Glad 

Äldsta dottern är otroligt lik sin pappa (asperger) i hur hon lär och närmar sig. Sonen är lik mig. Minstingen har lite av allt tror jag... Hjärta 

Svar på tråden Ni som har flera barn med autism