• Anonym

Våldtäkt inom äktenskapet.

När jag sökte på "våldtäkt inom äktenskapet" fanns det inte en enda tråd här på familjeliv.  Förvånde mig , men kanske det inte passar in här. I så fall tar väl någon ta bort det.

Detta har jag hållit inom mig länge men känner att det måste vara fler som blir utsatta för övergrepp/våldtagna inom äktenskapet, för det är vad detta är, något jag förstår nu.

Jag har kommit ur ett 16-årigt äktenskap där jag upplevde detta mer och mer ju längre vi var gifta. Det var oftast att han höll på med mig när jag sov och om jag vaknade stirrade han på mig och ville bara se min reaktion. Jag bad honom sluta men det blev mer och mer. Jag kunde vakna på natten av att han penetrerade med fingrar och jag minns en natt jag vaknade och till slut gallskrek till honom att sluta, jag skrek allt jag orkade för jag blev totalt vansinnig av att han inte slutatde och inte respekterade att jag sov och inte ville bli behandlad så. Då blev han lite förvånad över min starka reaktion, men jag såg att han egentligen var mer road av situationen än förfärad över hur kränkt jag kände mig.

Andra nätter när jag vaknade av samma situation grät jag och bad honom för guds skull sluta! Till slut drömde jag samtidigt mardrömmar om att jag inte fick bort förövaren och när jag alldeles förtvivlad  vaknar upp, gråter och slår runt mig....då är det han som håller på. Då började jag tänka att han är galen, man kan inte hålla på så. Det kan inte vara normalt. 
    Märk väl att dessa händelser var utspridda över många år och jag trodde varje gång att det inte skulle hända igen.

Han var som en igel på mig och okänslig för mina känslor inför ett samlag. Han tog aldrig nej för att svar...masade och masade tills det blev som han ville......många gånger grät jag under samlaget och tänkte han måste väl sluta när han ser jag gråter ..men nej, det brydde han sig inte om.  I och med detta som skedde nu också under "vaken" tid började jag riktigt inse att han är inte normal, jag kände mig oerhört kränkt och detta är ett övergrepp.
    Givetvis har jag tänkt det under hela tiden men mer och mer nu. Med tre barn vill man inte ge upp i första taget.

Han var aldrig våldsam, det är han för slipad för, duktig affärsman med flera advokater i släkten. Han är extrem när det kommer till att lyssna av sin personal, kolla deras mail o dyligt.
    Däremot var det alltid avsiktligt mindre behagligt att ha honom runt sig när han inte var tillfredställd.

Jag har givetvis inte berättat för mina barn (de är runt 20 nu) de tror allt gott om sin far. Men jag blir behandlad illa av dem och fadern då jag fick skulden för skilsmässan. Sorgen i hjärtat börjar bli outhärdlig. Många gånger han jag varit så ledsen/deprimerad att jag funderat på att avsluta mitt liv. Som tur är har jag en syster att prata med. Hon hjälper mig upp när det blir för tungt och orättvist.
    Om jag skulle säga detta  skulle han vifta bort med att jag ljuger. Finns inga bevis.

Jag känner att jag har en enorm ilska inom mig för det han gjorde mot mig.
     Men också för att jag inte gjorde något åt det med en gång. Men vad skulle man göra, gå och anmäla sin man för övergrepp mot en som aldrig skulle erkänna heller. Kändes inte som det fanns något stöd för detta. Finns det det egentligen? Ska en svensk kvinna ( eller vilken kvinna som helst)  gå igenom detta utan upprättelse.

Skriver här för jag önskar det fanns någon att dela detta med. Jag tror inte jag är ensam. Våltäkt i hemmet kan se ut på många sätt och jag tycker det borde uppmärksammas mer. Hoppas fler vågar dela med sig.

• Svar på tråden Våldtäkt inom äktenskapet.
  • BioBonus
    Mustique skrev 2013-01-11 06:53:21 följande:
    Ja du ts jag väntar fortfarande....
    Varför vill du bråka med TS?
    Googla om du vill veta det exakta antal länder som har en lagstiftning som är för vag och för svag för att hantera våldtäkt inom äktenskapet. 
  • BioBonus
    Anonym (vet) skrev 2013-01-11 08:33:04 följande:

Jag reagerar och ts är den som hävdat att det är tillåtet bland dem som inte är svenskar, jag efterfrågar då var hade det inte kommit handla om det så hade ts formulerat sig annorlunda redan i starten
    Eftersom vi andra läste hela starten så har jag mer tolkat tråden att det handlar om henne och om hur hon våldtagits i flera år av hennes man och nu får hon skulden för att äktenskapet inte höll.

Varför respekterar ni henne inte. Det finns länder där lagstiftningen är för vag (se länkar ovan) för att hantera våldtäkt inom äktenskapet, och det är lika fruktansvärt som att det sker i Sverige ostraffat. Är det rasism att konstatera att lagarna om våldtäkt i Indien, och inställningen till detsamma, inte fungerar? Eller är det helt enkelt ett konstaterande som inte har med rasism att göra? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-11 05:13:07 följande:
    När jag sökte på "våldtäkt inom äktenskapet" fanns det inte en enda tråd här på familjeliv.  Förvånde mig , men kanske det inte passar in här. I så fall tar väl någon ta bort det.

Detta har jag hållit inom mig länge men känner att det måste vara fler som blir utsatta för övergrepp/våldtagna inom äktenskapet, för det är vad detta är, något jag förstår nu.

Jag har kommit ur ett 16-årigt äktenskap där jag upplevde detta mer och mer ju längre vi var gifta. Det var oftast att han höll på med mig när jag sov och om jag vaknade stirrade han på mig och ville bara se min reaktion. Jag bad honom sluta men det blev mer och mer. Jag kunde vakna på natten av att han penetrerade med fingrar och jag minns en natt jag vaknade och till slut gallskrek till honom att sluta, jag skrek allt jag orkade för jag blev totalt vansinnig av att han inte slutatde och inte respekterade att jag sov och inte ville bli behandlad så. Då blev han lite förvånad över min starka reaktion, men jag såg att han egentligen var mer road av situationen än förfärad över hur kränkt jag kände mig.

Andra nätter när jag vaknade av samma situation grät jag och bad honom för guds skull sluta! Till slut drömde jag samtidigt mardrömmar om att jag inte fick bort förövaren och när jag alldeles förtvivlad  vaknar upp, gråter och slår runt mig....då är det han som håller på. Då började jag tänka att han är galen, man kan inte hålla på så. Det kan inte vara normalt. 
    Märk väl att dessa händelser var utspridda över många år och jag trodde varje gång att det inte skulle hända igen.

Han var som en igel på mig och okänslig för mina känslor inför ett samlag. Han tog aldrig nej för att svar...masade och masade tills det blev som han ville......många gånger grät jag under samlaget och tänkte han måste väl sluta när han ser jag gråter ..men nej, det brydde han sig inte om.  I och med detta som skedde nu också under "vaken" tid började jag riktigt inse att han är inte normal, jag kände mig oerhört kränkt och detta är ett övergrepp.
    Givetvis har jag tänkt det under hela tiden men mer och mer nu. Med tre barn vill man inte ge upp i första taget.

Han var aldrig våldsam, det är han för slipad för, duktig affärsman med flera advokater i släkten. Han är extrem när det kommer till att lyssna av sin personal, kolla deras mail o dyligt.
    Däremot var det alltid avsiktligt mindre behagligt att ha honom runt sig när han inte var tillfredställd.

Jag har givetvis inte berättat för mina barn (de är runt 20 nu) de tror allt gott om sin far. Men jag blir behandlad illa av dem och fadern då jag fick skulden för skilsmässan. Sorgen i hjärtat börjar bli outhärdlig. Många gånger han jag varit så ledsen/deprimerad att jag funderat på att avsluta mitt liv. Som tur är har jag en syster att prata med. Hon hjälper mig upp när det blir för tungt och orättvist.
    Om jag skulle säga detta  skulle han vifta bort med att jag ljuger. Finns inga bevis.

Men också för att jag inte gjorde något åt det med en gång. Men vad skulle man göra, gå och anmäla sin man för övergrepp mot en som aldrig skulle erkänna heller. Kändes inte som det fanns något stöd för detta. Finns det det egentligen? Ska en svensk kvinna ( eller vilken kvinna som helst)  gå igenom detta utan upprättelse.

Skriver här för jag önskar det fanns någon att dela detta med. Jag tror inte jag är ensam. Våltäkt i hemmet kan se ut på många sätt och jag tycker det borde uppmärksammas mer. Hoppas fler vågar dela med sig.

Varför lämnar man inte en sådan idiot ?
  • BioBonus
    Anonym skrev 2013-01-11 08:46:53 följande:
    Varför lämnar man inte en sådan idiot ?
    Av samma skäl som att många kvinnor som kränks inom äktenskapet inte lämnar. Man har barn, man tror det ska sluta, man tror man har skuld i situationen.

Om du på allvar vill förstå varför misshandlade, psykiskt eller fysiskt, kvinnor inte direkt och alltid lämnar sina destruktiva förhållande så finns det ett flertal rapporter, dokumentärer och vittnesmål att läsa om på nätet. Googla.
  • Anonym (63)

Jag levde med en väldigt elak typ som 23-åring. Hans största kink var att väcka mig mitt i natten, hålla för näsa/mun, titta mig i ögonen och bara penetrera mig. 63 gånger hände detta under det året vi bodde ihop. Till slut vågade jag inte somna förrän han sov djupt. 

Idag har jag återfått mig själv och respekten för min egen kropp. Jag tycker om att ha sex numera (för det vi hade var inget annat än ren misshandel) men fortfarande kan jag känna obehag varje gång jag sover med grabbar....

Nej, han blev aldrig anmäld för detta. Borde ha gjort det och för mycket annat med. Tre år sen slog han ihjäl sin dåvarande sambo... Kunde ha varit jag.... 

• Anonym

Har du inga bevis alls mot honom? Skriftliga hot, att du berättat för någon, etc?
    Jag tycker att du ska polisanmäla honom för det han har gjort.
    Och att du ska berätta för barnen.

• Anonym

Skrev ett långt svar men det försvann när jag postade det hmm. Provar igen.

Tack till alla som delar med sig! Det är alltså inte ovanligt att de ger sig på kvinnan när hon sover! Det var det jag tyckte var så sjukt, som kändes så overkligt, kränkande och känslokallt! Känner igen det där med att nästan inte våga somna. Jag sov väldigt lätt mot slutet och det blev vardagen förstås inte bättre av.

Jag har börjat skriva på en bok (idag) YummyMammi. Tack för tipset!  Skönt att skriva av sig och barnen lär få reda på sanningen en dag.....om så efter min död.

Nej jag inga bevis för detta, så vad har man för chanser. Enda bevis jag har, fast då på fysiskt våld är när han (efter skilsmässan) stod i min hall och sparkade mig så jag föll i trappan. Då stod vår yngste son och såg på. Sonens ansiktsuttryck  och reaktion från denna händelse är för evigt fastetsad på min näthinna. Han blev så ofantligt rädd. Men sönerna har han nu lindat runt sitt lillfinger så de skulle nog aldrig gå emot honom. 

Du som skrev att din förövare fick 2 års fängelse...hur länge hade han begått sådana här övergrepp på dig? Hade du några bevis?

• YummyMami
    Anonym skrev 2013-01-11 18:25:19 följande:

Tack till alla som delar med sig! Det är alltså inte ovanligt att de ger sig på kvinnan när hon sover! Det var det jag tyckte var så sjukt, som kändes så overkligt, kränkande och känslokallt! Känner igen det där med att nästan inte våga somna. Jag sov väldigt lätt mot slutet och det blev vardagen förstås inte bättre av.

Jag har börjat skriva på en bok (idag) YummyMammi. Tack för tipset!  Skönt att skriva av sig och barnen lär få reda på sanningen en dag.....om så efter min död.

Nej jag inga bevis för detta, så vad har man för chanser. Enda bevis jag har, fast då på fysiskt våld är när han (efter skilsmässan) stod i min hall och sparkade mig så jag föll i trappan. Då stod vår yngste son och såg på. Sonens ansiktsuttryck  och reaktion från denna händelse är för evigt fastetsad på min näthinna. Han blev så ofantligt rädd. Men sönerna har han nu lindat runt sitt lillfinger så de skulle nog aldrig gå emot honom. 

Du som skrev att din förövare fick 2 års fängelse...hur länge hade han begått sådana här övergrepp på dig? Hade du några bevis?

YES! Kör hårt Ts! Jag tror det kommer bli riktigt riktigt bra! Jag är övertygad om att din bok kommer hjälpa andra kvinnor. Och framför allt, den kommer hela dig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-11 18:25:19 följande:

han begick det då och då under vårt sambo skap. sista gången fick jag nog. jag stack efter det. lämnade barn och allt. han blev desperat, skrev ett mess till mig, o bad om ursäkt han gjort så. detta såg domstolen som bevis. samt att han sa emot sig sj hela tiden i tingsrätt och hovrätt. hans historia gick inte ihop alls. 
  • Anonym

Usch nu blev jag ledsen, får ett hugg i hjärtat och tårarna rinner när du skriver du lämnade barn och allt.
    Jag flyttade också långt bort från allt efter att det hela fortsatte efter skilsmässan genom att han skulle kontrollera allt för mig. Men han har förstås använt det mot mig.....hur kan man överge sina barn! Ja hur kan man det, jag mår dåligt varje dag..... men det gick/går heller inte att leva där. Han mår bra! Barnen är bittra mot mig och jag känner ingen glädje i livet längre. En av fem mår fint....förövaren!
    Att se hur han kommer undan med allt gör otroligt ont.

• Anonym
    Mustique skrev 2013-01-11 06:53:21 följande:
    Ja du ts jag väntar fortfarande....
    ja du, familjeliv väntar fortfarande på att du ska ta ditt pick o pack och dra med dina jävla extremistiska propagandor ang kvinnors rätt. stackars dig.... bye bye
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-11 05:13:07 följande:

Va är det för fel på kvinnor som inte lämnar sådana män?
  • Anonym (förövaren bär hela skulden!)
    Anonym skrev 2013-02-22 11:26:53 följande:
    Va är det för fel på kvinnor som inte lämnar sådana män?

Det finns ofta mng olika anledningar, men till alla er som har attityden "skyll er själva för att ni inte gick" vill jag betona att det INTE är ett brott att bli utsatt men däremot att våldta, misshandla etc! Skall man verkligen behöva upplysa om sådant?!?!

Ofta är man redan så psykiskt nedbruten att man inte har den styrkan eller självrespekten kvar! Det var iaf jag!
  • annika1971

Kära du 
    Jag känner ända in i hjärtat och magen med dig. Jag har varit med om samma sak själv. Skamligt att ta upp frågan med andra särskilt för oss som var engagerade i kyrkan och hade 4 barn. Ett stort dilemma för man gifter sig av kärlek och får sina barn av kärlek och det som skulle vara uttrycket för det allra finaste och ömmaste och ömsesidiga njutningen  i relationen blir ett övergrepp!   
    !964 kom lagen som skulle hjälpa oss kvinnor att juridiskt anmäla våldtäkt  inom äktenskapet  Men som du skriver hur får man det bevisat? Dessa kontrollerande män förnekar hela tiden.
    När jag äntligen bröt mig loss och trodde att nu skulle jag bli fri så blev jag förföljd och anklagad på olika sätt. Mina barn lade skulden på mig för skilsmässan och vår relation har varit ansträngd medan de värnat om sin "snälla" pappa. 

Mitt råd till andra kvinnor i liknande situation är att omedelbart bryta. Det blir inte bättre med åren och den utsatta kvinnan går sönder alltmer. Ilskan över vad jag varit utsatt för gjorde mig stark. Jag bestämde mig för att inte låta knäckas för det var uslingen inte värd.

• Anonym (ireiva)

Kära rara HjärtaDu
     Jag känner med dig ända in i hjärtat och magen. Jag har varit med om samma sak.Det känns skamligt att tala om detta med andra. Inte minst för mig eftersom vi med 4 barn var engagerade i kyrkan Det är ett dilemma för man älskar mannen man gifte sig med fick barn av kärlek Men det finaste ömmaste och mest intima i ömsesidighet blir förbytt till ett övergrepp!Dessa män som gör såhär har ett oerhört stort kontrollbehov och tror att de äger sin kvinna. Egotrippade till max Jag själv ställde upp för husfriden skull för att hans aggressivitet skulle lägga sig. Sådana män är testosteron stinna och har inte lärt sig att kontrollera sina behov. 

Jag tror att lagen om våldtäkt inom äktenskap kom 1964 men vem kan använda den? Mannen förnekar och det finns inga bevis.
    Mitt råd till de kvinnor som har det så är. Bryt omedelbart! Det blir inte bättre med åren.
    Ilskan inom mig gjorde mig stark och när jag äntligen bröt upp fick jag det som du. Barnen anklagar mig för skilsmässan det blir ett ansträngt förhållande mellan oss och de tar parti för sin "snälla" pappa, medan jag var tvungen att fly för mitt livs skull eftersom hans övergrepp blev alltmer brutala  och masochisiska. Men denne man  är inte värd att jag blir knäckt! 

Tyvärr är vi många som varit med om detta. Var stark! Du har rätten till din egen kropp Ingen annan ska få våldföra sig på den. Du är dyrbar och värdefull Din kropp har utstått 3 förlossningar Du är värd att bli drottning i dina barns liv!
    Kraaaam vännen .

• livet tillbaka

JA, att bryta upp från en sådan man är det enda rätta men oerhört svårt. Om man inte väljer att sticka från allt. Jag var långt nere och nedbruten för några år sedan, gick i terapi och stärkte mig. Då var det barnen som höll mig kvar i livet. Nu genomgår jag skilsmässa med en fruktansvärt psykiskt påfrestande bodelning. Så efter psykiskt nedbrytande sexuella övergrepp så kommer detta. Mina åsikter är blockeringar för honom säger han och jag har ingen rätt till åsikter om bodelningen. Tiden tingsrätten tar innan dom faller anklagar han mig för, att allt fördröjer i processen är mitt fel. Medan jag inte godtar hans makt över hur det ska fördelas och vilka tillgångar som ska fram. Nu har jag ansökt om bodelningsförrättare. Han och hans nya liv med en annan kvinna är det viktigaste. Tack vare att han träffat en ny släpper han mig äntligen. Godbitarna från hemmet ska han ha medan han tycker att jag ska vara tacksam att jag fått leva med honom och haft det så bra. Jag måste överbevisa hela tiden över tillgångar han undanhåller och när jag kommer fram med opassande fakta hotar han med straff-följder, som posthemligheter, ersättning, att han känner personer med makt. Hela tiden försöka skinna mig på pengar. Jag har inga bevis, bara muntliga smädelser, hot med sin kropp för att skrämma mig, minnen av sjuklig sexualitet och bilen som maktmedel när han kör och jag är passagerare i full fart. Han var revisor i mitt företag och jag litade på honom förstås i tron att man vill varandra väl. Jag kan bara förklara hans beteende mot mig som sjukligt och hans brist på empati har han fått extrema utslag på i psykiska tester han gjort på jobbet. I hans position som VD görs sådana tester. Snart ska mitt liv få börja på nytt och med chans att bygga upp mig igen. Och att vara gift med en sådan man är oerhört nedbrytande, men att skilja sig från honom är nästan omänskligt. Visste det skulle bli jobbigt men anade inte att det skulle bli så här. Känner mig kraftlös men vet att livet kommer tillbaka. 

• Anonym (Livet återvänder)

Tack för att ni fortsätter skriva i tråden, och tack för kraaamen, den värmde :)

Jag känner igen allt du skriver. Nej det är nog näst intill omöjligt att använda sig av den lagen när man inte har fysiska bevis.

Det där med att bryta upp med en gång är lätt att säga när man väl gjort det själv men jag minns hur jag hela tiden trodde det skulle bli bättre och dumt nog intalade jag mig själv att jag var stark som stod ut. Ha, har du hört! Vi hade det ju så bra i början och det sista man vill förlora är sin familj. Men så är det, man hoppas alldeles för länge!

Förstår dig som skriver om bodelningen. Det blir en tuff tid för dig, men du har rätt, livet kommer så småningom tillbaka. Önskar jag kunde skicka lite extra krafter till dig, hoppas du står på dig och håller ut.

Vår eller rättare sagt hans bodelning var enkel. Det var bara att skriva på (hos hans advokat) de underlag han själv tagit fram. När jag tidigare hade sagt att ?det här känns absolut inte rättvist?, väste han att om jag skaffade egen advokat skulle han se till att det och det hände. Så det är tydligen inget ovanligt heller då och inget man kan göra något åt. Han hotade bara när vi var ensamma, och när jag påminde om det ljög han utan att blinka..."så var det ju inte" eller "det har jag aldrig sagt".

Hade vi skiljt oss idag och jag mått som jag mår idag, hade jag struntat fullkomligt i hans hot. Men så var inte fallet då. Jag ser nu klart vilken sorglig och elak människa han är, men vid skillsmässan hade han fortfarande makten över mig efter alla år av övergrepp och kontrollerande i alla de former. Jag var helt enkelt rädd för honom då.

Jag har nu flyttat tillbaka till min hemstad och har det gott med barnen (som han skulle ta ifrån mig). De har med tiden själva börjat se hans ?mindre goda sidor?.

Svar på tråden Våldtäkt inom äktenskapet.