• gavagai

Är detta ett pojk- eller flicknamn?

Jag vill höra era spontana åsikter (och utveckla dem gärna om ni vill), hur ni först tänker när ni hör namnet Torild. Om ni träffar på ett barn och inte vet någonting mer om det än att det heter Torild. Tänker ni då att det är en pojke eller flicka? Om ni är osäkra så välj det ni ändå skulle satsa på om ni måste välja.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är detta ett pojk- eller flicknamn?
  • DenNamnbitne

Det som får mig att tänka pojke är författaren Thomas Thorild, men det var ju hans efternamn. Annars är ju Torild framförallt ett flicknamn, kommer av Torhild.  Dock är det även ett pojknamn, en form av Torvald som funnits sedan 1700-talet.

När har ni alltså ett perfekt unisexnamn!

• LängtansBlåaBlomma

Pojke, för jag känner till en man med det namnet. Men både Torild och Torun låter som flicknamn.

• CeeJay

Första tanken var pojke men det känns även som flicknamn (och jag tror egentligen att det ÄR ett flicknamn "frånbörjan" så att säga, nu när jag fick tänka lite till medans jag skrev... )

• gavagai

Som skrivits tidigare så är det både ett pojk- och ett flicknamn med olika ursprung. Ett norskt flicknamn och ett svenskt pojknamn.

• mama no1

Flicka, vanligt namn i Norge. Kænner och kænner till ungefær 6 st Torild/Torill och alla ær kvinnor.

• Griseknoen35

Trodde det var ett pojknamn tills jag läste här.. Känns som ett pojknamn.. Bumbibjörnarna som nån skrev

Svar på tråden Är detta ett pojk- eller flicknamn?