• MammaNanna83

HJÄLP! Känslig mot mjölkprotein??!!? TIPS?

Hej på er!

Funderar på om min yngsta sons sömnsvårigheter kan bero på känslighet mot mjölk protein.??!!
    Tänkte utesluta det helt till en början o se om det ger någon effekt.

MEN har aldrig någonsin behövt tänka på att laga mat till allergiker , nu vänder jag mig till er föräldrar med mjölk allergiska barn för att få råd o tips på mat och vad man kan ersätta mjölk, grädde osv med. 

Otroligt tacksam för svar!

MammaNanna83 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-12 20:28
    Självklar gör jag detta i samråd med bvco läkare... De va dom som sa till mig att pröva detta, hade inte haft en tanke på det själv eftersom han inte visar symptom annat än nattetid med just sömnen...
    Ber om ursäkt om jag inte var tillräckligt klart med det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-12 20:31
    Första och andra dagen utan mjölk-protein har flutit på ganska smärtfritt, och vi fick tom sov bättre i natt än på länge. Tillfällighet kanske men kan inte låta bli att hålla tummarna o hoppas. =)

• Svar på tråden HJÄLP! Känslig mot mjölkprotein??!!? TIPS?
  • Myran 08

Jag använder havreprodukter och sojaprodukter istället. Står det mjölk så provar jag ena gången med havremjölk, andra gången med soja mjölk och så får man bestämma vilket som är godast. Personligen även vad sonen tycker så är det sojamjölk att dricka och i bakverk men när det gäller att ha i maten så är det iMat från Oatly. 

• smurf52

Det finns havremjölk och havregrädde. :) Jag lagar det mesta precis som tidigare men med mjölkfritt steksmör, mjölfritt smör på mackan och havregrädde istället för vanlig grädde osv. Min dotter klarar t.ex ost i små mänger men om hon får ren mjölk t.ex fil, grädde i maten osv så blir hon lös i magen och får ont. Fråga gärna. Min dotter fick mjölkallergi-diagnos för 1½ år sedan. Hon är 3 år nu.

• smurf52

Jag fick rådet att inte ge soja sålänge hon var under 3, eftersom många barn med mjölkallergi kan uppvisa samma symptom mot det eller utveckla känslighet mot det. :)

• MammaNanna83
    KLAJSHUH skrev 2013-01-11 15:59:18 följande:
    Gå in på www.mjolkfri.com så finns massor med tips. : ) 
    smurf52 skrev 2013-01-11 15:58:45 följande:
    Det finns havremjölk och havregrädde. :) Jag lagar det mesta precis som tidigare men med mjölkfritt steksmör, mjölfritt smör på mackan och havregrädde istället för vanlig grädde osv. Min dotter klarar t.ex ost i små mänger men om hon får ren mjölk t.ex fil, grädde i maten osv så blir hon lös i magen och får ont. Fråga gärna. Min dotter fick mjölkallergi-diagnos för 1½ år sedan. Hon är 3 år nu.
    Myran 08 skrev 2013-01-11 15:56:37 följande:
    Jag använder havreprodukter och sojaprodukter istället. Står det mjölk så provar jag ena gången med havremjölk, andra gången med soja mjölk och så får man bestämma vilket som är godast. Personligen även vad sonen tycker så är det sojamjölk att dricka och i bakverk men när det gäller att ha i maten så är det iMat från Oatly. 
    Tack för alla tips. Ska fortsätta surfa runt på nätet efter mer inspiration. =)

• MammaNanna83

Det jag funderar på i nuläget är om det finns barnmat som är anpassad för allergiker  är ju skummjölk pulver i välling o gröt m.m.

Nån som vet? 

• MammaNanna83
    smurf52 skrev 2013-01-11 16:02:20 följande:
    Jag fick rådet att inte ge soja sålänge hon var under 3, eftersom många barn med mjölkallergi kan uppvisa samma symptom mot det eller utveckla känslighet mot det. :)
    Har läst mig till detta.... Så soja utesluter vi oxå tillsvidare. =)
  • smurf52

Jag har haft svårt att hitta barnmat utan skummjölkspulver.
    Mjölkfri välling och mjölkfri gröt finns på samma ställe som vanliga gröt och välling.

• Nötkräm

Här säger dom på mjölkskolan vi går att efter 1års ålder ska man ge sojaprodukter eftersom det innehåller mer närigsmässigt än havre/risprodukter. Baljväxtallergi är störst risk att utveckla innan 1års ålder. Fast dom säger ju oilka i olika landsting Obestämd
    Vi ger iaf vår 18 månaders sojaprodukter

Ang välling och burkmat så finns det mjölkfria alternativ. EnaGo är riktigt bra (slutat tillverkas men säljs än).
    Vi lagar vanlig mat men med mjölkfritt ist. Så hela familjen äter mjölkfritt nu.
    Finns mycket bröd och pålägg man kan ge..även korv och sånt. Tror Lithells är mjölkfritt.

pojk 2002 ¤ pojk 2005 ¤ flicka 2011 ¤ bf 25/2 2013
  • MammaNanna83

Hur lång tid tog det innan ni började märka resultat av att plocka bort mjölkprotein ur kosten?

• smurf52

Vi märkte skillnad redan samma vecka, då hon inte blev lika lös i magen. Hon var dessutom lättare att natta om kvällarna. Inte lika orolig och hade lättare att koppla av.

• shine

Sojaprodukter ska man undvika då det är proteinmässigt väldigt lik mjölk. Det är väldigt lätt att bli allergisk även mot det.

• J 1981

Jag tycker inte du ska börja mixtra med sånt på egen hand. Vänd dig till barnmottagningen och få hjälp av läkare och dietist. Det är inte "bara" att utesluta mjölk. Vidare är det inte vad som händer när du utesluter mjölk som är det viktigaste utan vad som händer när du provocerar efter ca 2-3 veckor! Lycka till (mamma till två mjölk och äggfria pojkar)

• Myran 08

Vår sons dietist sa att barn under 1 år bör undvika sojaprodukter, då det kan bli en korsning av det, så dom kan reagera på sojaprodukter. 

Självklart ska man inte göra något utan att ha pratat med BVC, läkare lr barnmottagningen först (trodde det redan var klart).

Vi såg bäst resultat efter dryga 3 veckor men självklart såg vi små förändringar redan innan.  

• MammaNanna83
    J 1981 skrev 2013-01-12 02:27:59 följande:
    Jag tycker inte du ska börja mixtra med sånt på egen hand. Vänd dig till barnmottagningen och få hjälp av läkare och dietist. Det är inte "bara" att utesluta mjölk. Vidare är det inte vad som händer när du utesluter mjölk som är det viktigaste utan vad som händer när du provocerar efter ca 2-3 veckor! Lycka till (mamma till två mjölk och äggfria pojkar)

Myran 08 skrev 2013-01-12 07:37:23 följande:
    Vår sons dietist sa att barn under 1 år bör undvika sojaprodukter, då det kan bli en korsning av det, så dom kan reagera på sojaprodukter. 

Självklart ska man inte göra något utan att ha pratat med BVC, läkare lr barnmottagningen först (trodde det redan var klart).

Vi såg bäst resultat efter dryga 3 veckor men självklart såg vi små förändringar redan innan.  

Självklar gör jag detta i samråd med bvco läkare... De va dom som sa till mig att pröva detta, hade inte haft en tanke på det själv eftersom han inte visar symptom annat än nattetid med just sömnen...

Ber om ursäkt om jag inte var tillräckligt klart med det.
  • Shagwell

En del barn klarar upphettad mjölkprodukter men inte rå/kalla sådana. T ex lite grädde i maten kan gå bra men inte dricka kall mjölk etc. Vet inte om fetthalten har viss del i det hela också.
    Been there, done that. Lång utredning och finns det andra allergier som spökar så kan det vaar jättesvårt att utreda. Finns liksom inget prov som säger till hundra procent att jo det är mjölkallergi utan bara som kan peka på det..men det ena utesluter ju inte det andra. De kan dessutom växa ifrån sin mjökprotein allergi. Vi fick börja med att uteslut all mjölkprodukter i en tid för att magen skulle hinna få ro sedan fick vi börja testa att återinföra mjölk i små doser för att se om det verkligen vart det som spökade. Inte lätt. Lycka till!!! 

• Mandelskorpan
    MammaNanna83 skrev 2013-01-11 23:01:41 följande:
    Hur lång tid tog det innan ni började märka resultat av att plocka bort mjölkprotein ur kosten?

Kräkningarna försvann som genom ett trollslag. Lös mage bättre efter någon vecka, eksem tog kanske 3 veckor att försvinna.
  • MammaNanna83

Inne på dag 6 utan mjölk protein... Tror inte att det gett någon effekt, inte ännu iaf. 
    Gröten går bra, men kvälls vällingen och maten i övrigt är svårt att få i honom.... Sover ju inte bättre direkt om han är hungrig dessutom. Har fått en natts sömn där han bara vaknade till en gång (!!!)  Men natten till idag har varit fruktansvärd, slutade med att pappa fick gå upp med honom och till slut somnade de båda i soffan.... =( 
    Känns rätt hopplöst här nu... 

• Mandelskorpan

Förstår att det känns hopplöst! Ett tips är att skriva matdagbok och försöka se om ni kan se något mönster.

Svar på tråden HJÄLP! Känslig mot mjölkprotein??!!? TIPS?