• Flizan30

Resa till Paris eller annat?

Vi funderar på att åka till Paris i sommar med två barn på 7 och 9 år. Tanken är att åka med ex ryan air och sen boka hotell. Vad kan man göra i paris med "mellanstora" barn och något man skall tänka på? Kan ni rekommendera hotell eller trevliga gator att bo på? Vi är även öppna för att åka någon ananstans som inte är för dyrt så om någon har annat förslag på land så är jag tacksam för andra tips också,.

• Svar på tråden Resa till Paris eller annat?
  • Zem

Jag var i Paris förra hösten med mitt kusin barn som då var 8.

Vi bodde på ett litet litet liiiitet hotell vid bastiljen,  inte jättefint område, men ändå fint. 
    Där gick även dubbeldäckare som var guidebussar, som stannade vid eiffeltornet, notredame och andra stora ställe. 

Vi åkte till notre dame och tittade, vi var uppe i eiffeltornet, vi var uppe på montmartre och tittade och 8åringen fick bli avritad uppe på konstnärstorget.
    Sen gjorde vi det självklara, tog en tripp till Disneyland.

8åringen älskade hela resan, och 1½ år senare pratar hon fortfarande om det väldigt ofta.  

• Flizan30

Hur tog ni er från Paris till Disneyland? Hur mycket bör man räkna med som fickpengar och pengar för Disneyland?

• Flizan30

Låter Jättemysigt:). Vad bodde ni på för hotell vid Disneyland? Eller bodde ni utanför? Tycker de nära Disney land verkar så dyra.

• Clear1

Jag har jobbat på Disneyland och hotellen är dyra, men Paris överlag är dyrt.

Kan ni åka i Juni innan semestern börjar på riktigt i Södra Europa, så blir det kanske lite billigare, MEN

sommar i Paris kan vara riktigt riktigt jobbigt. Det är 3 timmar från havet, och det är inte helt lätt att hitta ett badparadis.

Personligen hade jag rekommenderat ett besök i Paris i Maj, lugnt hotellen runt Disney är billigare för det är lågsäsong, ni slipper de flesta köerna i parkerna och hinner kanske göra ALLT ni vill, och även åka favorit karuseller 2 gånger.. I Juli Augusti kan det vara köer i 1-2 timmar på de roligaste attraktionerna på Disneyland...
    och sen vad gäller Paris beror det lite på vad dina barn är intresserade av...      

• Zem

Vi tog tåget ifrån paris ut till Disneyland, det tog inte så särskilt lång tid. Vi åkte dit på förmiddagen och gick där hela dagen och tog sen tåget tillbaka till Paris på kvällen så slapp vi den höga hotellkostnaden. 

Att vara där var väldigt dyrt i sig, både i Paris och på disneyland. En cola på en restaurang kunde kosta typ 90kr...
    På disneyland åt vi en sjuuuukt härlig buffé, kostade runt 700 för 3personer, sen +lunch lite dricka och snacks och så under dagen. Så det blir ganska mycket pengar man behöver ha med till mat. Sen finns det jättemånga små butiker där det säljs leksaker, nallar och souvenirer, Väldigt blandade priser på det.

Vi var där under höstlovet, då var där faktiskt lite lagom med folk :) 

• Bubblan2

Vi var nere för några år sedan och förutom två resdagar hade vi 4 dagar där och de delade vi upp så det blev Disneyland dag 1, Paris dag 2, Disneyland och det andra landet intill dag 3 och Paris dag 4.

Vi bodde i lägenhetshotell som man kom till om man klev av på hållplatsen innan Disneyland om man åkte pendeln. Tror att det gick att boka genom Sembo. Hade pool....  Intill fanns ett gigantiskt köpcentrum och en outletby. Fördelen med att bo så var ju att vi kunde laga vår egen mat om vi ville. Fanns en jättestor mataffär i källaren på köpcentrat.

Vi flög till CG-flygplatsen och därifrån tog vi direktbuss till Disneyland och därifrån tog vi pendeln till nsäta hållplats. Köpte värdebevis och fyllde på kortet på den stationen vid Disney.

Från hotellet gick det gratis bussar till Disneyland. Mycket smidigt och bra men de körde som biltjuvar....

Undvik augusti...det är central- och sydeuropas semstermånad. Vi var där i början av augosti och det var folk överallt! Köer köer köer! Och getingar!

• enmammatill

Paris är ju en helt underbar stad, funderar också på att åka dit...
    Men jag skulle bara vilja tipsa dig att INTE åka med Ryan Air. SÅ mycket meck, krångel, allt kostar extra, jättekrångliga incheckningar på nätet och speciella krav, plus det jobbiga att åka från Skavsta. Åkte själv med dem till Barcelona och ångrar det! Och särskilt när man åker med barn.

De pengar man eventuellt sparar är inte värt med tanke på hur jobbigt det är att resa med dem. Åk med Air tours eller Norweigan i stället- mycket bättre! Bara ett tips;) Kolla Hotels.com, ibis-hotell har ofta bra billiga hotell.

Ha en fin semester!

• Cocolino

Skulle saga som enmammatill att undvik Ryanair om du kan! Man tror att det blir billigare men sen ar det alltid en massa tillaggskostnader och en otrevlig upplevelse. Kolla SAS eller Air France, de har ofta ganska bra priser, allt inkluderat och bra baggage allowance. Plus att man kommer till smidigare flygplats. 

Om man vill till Disneyland sa kanske undvik juli och august som ar europeiska semestermanader. Men annars ar Paris ganska bra i augusti, det ar namligen nastan helt tomt pa Parisare, utan overdrift sa ar ALLA bortresta och staden fylls med turister och det ar mindre trangsel overlag. En nackdel kan dock vara att manga restauranger och affarer har sasongsstangt hela manaden. I turistomraderna ar det oftast oppet.

Roligt tips pa nagot att gora med barn in 8-9 arsaldern ar en guidad cykeltur: www.bikeabouttour.com. Sakert och roligt satt att se Paris pa! Har uppskattats av var familj och kan varmt rekommenderas. Bra att gora i borjan av resan sa man far en oversikt over stan och en massa tips pa bra grejer att se och gora. Det var flera andra barnfamiljer samtidigt som oss. De har hjalmar, barncyklar etc och man ska inte vara radd att cykla i stan, turen ar gjord for att vara saker sa det ar inga stora gator och sa. 

vi har bott pa det har hotellet nagra ganger www.hotel-gardensaintmartin-paris.com/ Ligger nara Republique och Canal St Martin (trevligt pa sommaren om det ar varmt). Hyfsat centralt, bra pris, rent och trevlig personal. Ligger lite "off" i ett bostadsomrade ca 5 min gang fran Place de la République, men kan vara skont att komma tillbaka till nagot lugnare kvarter. 

Annat varm-väder tips ar Parc Monceau (metro Monceau pa linje 2). Paris finaste park tycker jag, och man kan sitta pa graset vilket ar en stor ovanlighet! Ta en lunch picnic under ett trad. Sen ar man ca 15 minuters gang fran Champs Elysée.  

• Anne69

Vi har också en sån resa i vår långtidsplan.....det kommer att vara perfekt ungefär när barnen är 7 o 9 år!
    Delar med mig lite av våra tankar så här långt, och följer sen tråden med stort intresse!

För många år sen reste jag till Paris med Ryan air. Det var hemskt.....flygplatsen låg väldigt långt bort och förbindelserna in till stan var förskräckliga. Så till att börja med rekommenderar jag er "vanligt" flyg.

Vi tror stenhårt på att kombinera Paris med EuroDisney. Resan med lokaltåg ska gå på under en timme. Säsongsmässigt är antagligen maj eller juni bäst.

Vi tänker oss att först bo ett par nätter inne i sjävla Paris, 5:e eller 6:e arrondissemantet är bra och nära till det mästa. Inte minst till de fina restaurangområdena. Antagligen är det svårt att hitta riktiga familjerum, så vi gissar att vi kommer behöva betala för två dubbelrum - förhoppningsvis med connecting door.   

När barnen är så stora så måste man ju göra många av Paris vanliga sevärdheter: Eiffeltournet, Louvren, Montmartre, Jardin du Luxembourg, Rhodin-museet, båttur på Seine osv. Men också äta glass och dricka kaffe på uteserveringarna. Kanske hitta en riktig "barnaktivitet" - sånt som man själv inte varit på innan man hade barn?

Efter tre nätter i Paris tänker vi oss två eller tre nätter vid EuroDisney. Fördelen med att bo vid parken är att man kan gå in och ut och också vara där först på morgonen och sist på kvällen om man har lust. Har själv bara varit på Disney Land och Disney World men minns det som gigantiskt och tror absolut att man behöver två-tre dagar. Hotellen är dyra, men här finns familjerum. Ving ordnar också resor dit, med reguljärflyg. Kan vara värt att titta på! 

Svar på tråden Resa till Paris eller annat?