• Lisamed1

Orättvist behandlad av försäkringskassan

Alltså jag är så arg så jag kokar inombords, inte hälsosamt när jag är gravid men jag är verkligen skitarg på försäkringskassan. 

Vi är 4 gravida ssk som arbetar på samma vårdavdelning. Jag är beräknad sist av oss 4 och de 3 innan mig har alla fått graviditetspenningen godkänd men jag har minsann fått avslag. 

Ok om jag fick avslag om det bara var jag men det känns så förbannat kränkande och orättvist att de andra 3 har fått godkänt och så får jag avslag. Vi har alla skrivit samma sak och vår chef likaså.  

Har någon annan varit med om liknande? Går det att "stämma" försäkringskassan för deras agerande? Alltså inte mot själva beslutet vilket jag självklart kommer gå vidare med, utan jag vill åt deras otroligt orättvisa behandling som i det här fallet är SOLKLART.  

• Svar på tråden Orättvist behandlad av försäkringskassan
  • Lilia

Att ni alla är gravida säger inte så mycket, ni kan ha helt olika symtom och problem. Dessutom är din kollegor längre gångna än dig.

• Lisamed1

Nej det har absolut inget med det att göra.

Orättvisan handlar om vem man får som handläggare på försäkringskassan. 

• Jodyanna

ja det är sant, vilket försäkringskassan till och med säger själv. Mycket spelar roll med vem man får som handläggare. Be om att få byta handläggare? det gjorde jag.

• Lilia
    Lisamed1 skrev 2013-01-11 19:41:59 följande:
    Nej det har absolut inget med det att göra.

Orättvisan handlar om vem man får som handläggare på försäkringskassan. 

Hur kan du veta det? Dina kollegor kanske inte vill nämna alla problem för dig.
  • Lisamed1

Ja hon som gav mig avslag skämdes när jag sa att 3 andra har precis fått det beviljat men hon gjorde bara sitt jobb.... Och visst absolut det gjorde hon säkert. 

Jag visste inte att man kunde byta, det ska jag absolut göra! Tack. 

• Jodyanna

Ja, dock ringde killens chef mig på fk och frågade varför jag ville byta. Berättade då att det kändes inte bra att han skulle läsa mina problem och allt sånt för det klickade inte alls, vilket är ganska viktigt att det gör med tanke på att det handlar om ens hälsa.

• Lisamed1

Nej men det handlar ju om att beskriva sin arbetsdag och arbetsplats och den är ju lika för oss alla. 

Symtom/problem har ju med sjukskrivning att göra och inte detta. Eller så har jag förstått det fel :( 

• Jodyanna

Men vilken vecka är du i? är du i dom veckorna då du skall få havandeskapspenning?

• Lisamed1
    Jodyanna skrev 2013-01-11 19:47:15 följande:
    Ja, dock ringde killens chef mig på fk och frågade varför jag ville byta. Berättade då att det kändes inte bra att han skulle läsa mina problem och allt sånt för det klickade inte alls, vilket är ganska viktigt att det gör med tanke på att det handlar om ens hälsa.
    Ja precis! Får ringa på måndag helt enkelt, och testa. Det är ju värt det. Annars får livet gå vidare, finns ju värre saker även om jag tycker detta är irriterande. 
  • Lisamed1

Jag är i vecka 30 så snart är jag i de veckorna. 

• Jodyanna

Okej, ja annars prata med din barnmorska också.. De skall funka, framför allt eftersom du jobbar inom vården! Då skall de inte vara något problem. 

Svar på tråden Orättvist behandlad av försäkringskassan