• jmynt

en liten fråga om livmodertappen

jag är i v.14 och har två barn sen tidigare. Har haft mycket problem med prematura sammandragningar under de andra graviditeterna och då fått höra att tappen ska var hård och bakåtlutad. Nu till min fråga vad ska man tro om tappen är framåtlutad? Upptäckte här om dagen (under en romantisk stund med min man) att man kan känna tapp ca 1,5-2cm in i slidan. Någon med som har så här och vet nåt om det?

• Svar på tråden en liten fråga om livmodertappen
  • MiaMajsan

Livmodertappen sitter inte 1,5-2 cm in i slidan. Den sitter längst in och du måste säkerligen stoppa in fingrarna helt för att kunna känna den. Det du känner är nog bara insidan av slidan.

• jmynt

jag vet var den sitter och har kännt så pass mycket på den innan så jag vet hu den känns, om jag stoppar in fingret 1,5-2cm så känner jag den "trämre"deten alltså den delen där öppningen finns, den är låg och fast kan följa den med fingred ända längst in i slidan, rörig jag vet , men hoppas det blev lite tydligare. Jag vet att det är tappen jag känner för annars hade jag inte kunnat dra fingret runt den. så om någon vet så är jag jätte tacksam för svar.

• Blgebo

Den kan med "tyngdlagens" och tidigare grav hjälp hamna längre ner. Kan även kännas mer efter sex. Så hade jag i början av den här grav. Längre fram, runt v25 kunde jag inte nå den och den är fortfarande långt upp och bakåt nu i v. 37. Haft sdr sedan v12. Det är normalt att den inte blir bakåtriktad förrän runt v 30.

• jmynt

ok Tack för svaret, blev så fundersam eftersom jag aldrig haft så innan, men då kan jag ju känna mig hur lugn som....tack tack.

Svar på tråden en liten fråga om livmodertappen