• I969

Tungmetaller i mjölkfri gröt, logik?

Läste just att tester av tungmetaller i välling och gröt visar att den mjölkfria varianten hade högre värden. Kommentar från EnaGo: "Vi har en extra stor utmaning, då vi gör mjölkfria produkter. Det innebär att även vårt protein kommer från växtriket." Nu fattar jag ingenting, så vitt jag vet innehåller mat från djurriket mer tungmetaller än vegetabiliska, hur går det ihop att de får det svårare då? Någon som fattar vad EnaGo menar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-12 09:46
    www.dn.se/nyheter/sverige/tungmetallerna-kvar-i-barngroten

• Svar på tråden Tungmetaller i mjölkfri gröt, logik?
  • I969

Jomenvisst, och det finns gott om tungmetaller även i ekologiska råvaror eftersom de sprids via regn. Men metallerna anrikas ju i djuren som äter växterna och jag förstår inte varför det skulle vara svårare att hålla nivåerna nere med proteiner från växtriket än med proteiner från djurriket :- o

• Regnig måndag

Jag vet inte exakt hur  tungmetaller påverkar men de lagras i kroppen, bla i skelett och muskler.
    Om gröten hade varit gjord på lever tex hade halten tungmetaller varit skyhög över den mjölkfria.

Svaret på varför är således att det beror på hur tungmetallerna lagras i växter och sjur. Det är således inte så enkelt som att man kan dra några slutsatser av djurrike eller icke djurrike utan det är betydligt mer komplicerat än så.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • I969

Regnig måndag: Jo, hade de mjölkfria gröten varit gjord på lever så hade det nog varit illla... Men nu är den ju gjord på protein från växtriket.

• chokladtroll

Det är ju Testfakta som gjort testet, såhär står det på deras hemsida:

"Att halterna av bly, arsenik och kadmium ofta är höga i gröt- och vällingprodukter beror på att spannmål och ris har lätt för att ta upp metaller ur jorden. Mjölkfria produkter som innehåller högre andel av de ingredienserna kan därför innehålla högre metallhalter."
    http://www.testfakta.se/foraldrar_barn/article85355.ece

• Regnig måndag
    I969 skrev 2013-01-12 10:38:20 följande:
    Regnig måndag: Jo, hade de mjölkfria gröten varit gjord på lever så hade det nog varit illla... Men nu är den ju gjord på protein från växtriket.
    Det var ett exempel på hur olika det är, lever och mjölk är inte samma sak fastän bägge kommer från djurriket.
  • I969

Chokladtroll: visst, jag läste det, men det är precis detta som jag inte fattar och hoppades att någon har en förklaring till. Kossorna äter ju spannmålen och om jag fattat saken rätt så anrikas tungmetaller i djuren, alltså borde mjölken innehålla mer än spannmålen i sig, men så kanske det inte är? Man brukar ju säga att vi vid amning för över miljögifter/tungmetaller via bröstmjölken, och detsamma borde väl gälla kossor?

• Regnig måndag
    I969 skrev 2013-01-12 10:48:28 följande:
    Chokladtroll: visst, jag läste det, men det är precis detta som jag inte fattar och hoppades att någon har en förklaring till. Kossorna äter ju spannmålen och om jag fattat saken rätt så anrikas tungmetaller i djuren, alltså borde mjölken innehålla mer än spannmålen i sig, men så kanske det inte är? Man brukar ju säga att vi vid amning för över miljögifter/tungmetaller via bröstmjölken, och detsamma borde väl gälla kossor?
    Fast åter: det lagras inte jämt i hela kroppen utan det är olika beroende på var. Det är tex mycket mer tungmetaller i levern än i mjölken oavsett om du är en ko eller människa.

• I969

Mer tungmetaller i levern än i bröstmjölken, fattar fattar Undrade bara hur det kan vara mindre bly i protein från mjölk än från växtriket.

• Regnig måndag
    I969 skrev 2013-01-12 11:02:10 följande:
    Mer tungmetaller i levern än i bröstmjölken, fattar fattar Undrade bara hur det kan vara mindre bly i protein från mjölk än från växtriket.
    För att det är samma sak där, djurrike eller växtrike har mindre betydelse även protein och protein utan det är annat som spelar roll för hur tungmetaller lagras.
    Det är ju samma protein i skelett, lever och mjölk ändå skiljer halterna.
  • Simon 681

Man måste ta tätt mycket havre för att få i sig samma mängd protein som en biff, så att havre innehåller mindre tungmetaller per kilo än kött, men om du äter 20 gram protein från kött eller havre är det mer i havren.

• Simon 681

Skall man äta veganmat så bör man få proteiner från sådant som innehåller mycket proteiner, som bönor och nötter, och inte mer av sådant som inte innehåller så mycket proteiner.

• I969

Simon 681: Å, så klart. Jag har tyckt att man jämt hör att vegetarisk kost innehåller så mycket mindre tungmetaller, men om man ska få insåg en viss mängd protein så blir det alltså en annan femma. Tack!

• I969

Cello69: tänkte precis på det när jag läste i en annan tråd om detta, där folk började byta ut barnvällingen mot motsvarande vuxenvälling. Det kan säkert vara lika eller högre värden på tungmetaller i den, bara att den inte testas. Och stämmer Sempers exempel så verkar det dessutom troligt.

• giftfri
    I969 skrev 2013-01-12 09:43:36 följande:
    Läste just att tester av tungmetaller i välling och gröt visar att den mjölkfria varianten hade högre värden. Kommentar från EnaGo: "Vi har en extra stor utmaning, då vi gör mjölkfria produkter. Det innebär att även vårt protein kommer från växtriket." Nu fattar jag ingenting, så vitt jag vet innehåller mat från djurriket mer tungmetaller än vegetabiliska, hur går det ihop att de får det svårare då? Någon som fattar vad EnaGo menar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-12 09:46
    www.dn.se/nyheter/sverige/tungmetallerna-kvar...

Jaha.., klart det finns spår av tungmetaller efter som dom alltd finns naturligt i marken, så för att undvika dom helt måste du sluta äta allt som är vegetariskt eller animaliskt..
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
Svar på tråden Tungmetaller i mjölkfri gröt, logik?