• Crissy

ok att använda Lågkalorisylt till 7 månaders?

Hej har en tjej på 7 månader som alltid äter fruktpure på gröten. Blir ganska dyrt att köpa burkar hela tiden. Men vill inte att hon ska få i sig socker någon som vet om det är ok med te x önäs lågkalori äpplemos? Eller är det inte bra om dom får i sig sötningsmedel?

• Svar på tråden ok att använda Lågkalorisylt till 7 månaders?
  • Millan83

Gör egen kanske? Koka äpplen, häv upp i burkar eller påsar och frys in! 

• Natulcien

Nej, det skulle jag inte ge till en liten bebis.
    Mosa banan eller bär och bre på istället. Jättenkelt ju! Eller koka äpplen/päron och mosa ihop.

• Aileen Allannah

Sötningsmedel hade jag absolut hoppat över. Strunta i frukpurén, eller riv lite äpple, koka eget mos.

• La Lola

Jag skulle ju göra eget fruktmos om jag tyckte att det blev för dyrt att köpa.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • augustisten

Jag har alltid rivit lite äpple eller päron direkt på. Eller kokat katrinplommon om de vafit hårda i magen.

Kokar du mos är det smidigt att klicka ut i muffinsformar på en bricka som man ställer i frysen och sedan stoppar i påsar då det frusit.

• Ängla09

Sötningsmedel har fler och större biverkningar än socker.
    Jag hade hoppat över båda delarna. 

• ivyivyivy

Jag köper frysta bär och har i direkt i gröten, snabbt och enkelt! 

• strojes

Äter barnet hemmagjord gröt? Riv i så fall ett äpple eller päron direkt ner i kastrullen när gröten kokat upp (om det är havregröt som inte behöver koka så länge, ha annars i den rivna frukten när det återstår ett par-tre minuter av koktiden) och låt koka med tills gröten är klar så blir det en god fruktgröt som inte behöver någon sylt eller fruktmos på sedan.

Svar på tråden ok att använda Lågkalorisylt till 7 månaders?