Mjölkproteinallergi/Ena Go
Hej.
Ni som har mjölkproteinallergiskabarn, och som har använt EnaGo´s produkter. Vad kommer ni att ge dem för gröt välling nu när EnaGo har produktionsstopp samt att de har mest tungmetaller i sina produkter?
Hej.
Ni som har mjölkproteinallergiskabarn, och som har använt EnaGo´s produkter. Vad kommer ni att ge dem för gröt välling nu när EnaGo har produktionsstopp samt att de har mest tungmetaller i sina produkter?
Tack Marienna!
Vi har gått över till att ge varm havremjölk istället och det funkar bra. Men jag kan inte låta bli att vara orolig ändå, dessa produkter (havremjölk, havregurt etc) är ju inte anpassade för barn. Hur vet jag att halterna av bly, arsenik och kadmium är ok i dessa produkter då?? Finns det några tester på dem? Och isf mäts de ju inte mot de hårdare gränsvärdena som barnmat och välling... Hur tänker ni?
miamaria - det är min tanke också. Att det nog kan vara värre i andra produkter. Det råd man generellt ger när det finns tungmetaller i maten är ju att variera leverantör och produkt. Vissa har höga halter av en sak och andra höga halter av något annat. Genom att blanda får man inte på tok för mycket av något. Men läskigt är det.
Ska skriva till Livsmedelsverket och fråga om de har testat deras produkter och isf vad det är för resultat. Vi har ju väldigt lite produkter att välja mellan till våra allergiska barn, så vi har ju gett mycket havregurt och solhavre. Hon är inte så förtjust i rismjölk och soygurt etc, så det är inte så lätt att variera.
Jag hade inte tanke på att produkter som tex havremjölk och havregryn kunde innehålla högre halter tungmetaller än barnmaten. Inte en tanke. Tur att det finns folk här som kan hjälpa till när intelligensen är svag!
Vi fick i dag glada besked då det verkar som att min dotters allergi vuxit bort! Är så glad och hoppas att pricktestet stämmer! känns konstigt att inte ha någon allergiker (peppar peppar) kvar, nu är både sonen och dottern "friade"!
pippilirum, vilka underbara nyheter. Vad härligt. Hur gamla var de när det var borta? Tror det kommer att dröja för vår dotter om hon nu någonsin kommer att växa från det då hon är så kraftigt allergisk. Hon är drygt 2 år nu.
Min son var 2 år när hans allergier (mjölk och ägg) inte längre gav utslag på pricktesten. Han har fortfarande hemska eksem som vi inte vet vad det beror på. Min dotter är bara 9 månader. Hennes symtom på allergin var kaskadkräkningar och magont. Kolik-skrik ont. Inget av barnen har haft allvarligare allergi så det är väl därför det vuxit bort. Det känns helt underbart! Hoppas det trots allt växer bort på din tös!!
Svar från Livsmedelsverket:
Tyvärr är det så att man kan finna miljögifter, såsom tungmetaller, i all mat vi äter (även barnmat). Detta är ett resultat av hur vi lever/har levt, och att bli av med dessa miljöföroreningar är tyvärr mycket svårt när de väl hamnat i vår miljö och sen i våra livsmedel. Av denna anledning finns det gränsvärden för de allra flesta miljöföroreningarna i livsmedel. Myndigheterna (både nationellt och internationellt) arbetar också på att sänka dessa gränsvärden, så att halterna pressas ner ännu mer.
Även 2011 gjordes en undersökning av Karolinska Institutet som visade på detta. Det föranledde Livsmedelsverket att göra en egen, mycket större undersökning, som blir färdig alldeles snart. Vi har provtagit nästan 100 produkter för att försöka kartlägga hur det ser ut på den svenska marknaden. Detta underlag kommer sedan användas i de förhandlingar om gränsvärden som pågår inom Kommissionen.
Jag tycker inte att ni ska vara oroliga för det senaste ”larmet”. Det är viktigt att tänka på att de halter av tungmetaller som barnen idag blir exponerade för är långt mycket lägre än de halter vi själva blev utsatta för som barn. Jag tycker dock inte att detta är OK, utan företagen måste verkligen göra det de kan för att sänka halterna av dessa ämnen ytterligare och vi myndigheter måste arbeta ännu mer för att gränsvärdena sänks ytterligare!
Det råd vi ger är att inte ge välling, gröt mm mer än tre gånger per dag. Det är både ur näringssynpunkt (barnet ska ju börja äta andra saker också) och ur risksynpunkt. Det man kan tänka på är också att man inte ska vara så märkestrogen utan varva mellan de olika sorterna. Vi förordar inte att man ska göra sin egna gröt därför att de här tungmetallerna finns i spannmålen så en hemmagjord gröt innehåller lika mycket tungmetaller men saknar den järnberikning som företagens gröter har.
Det spelar ingen roll om det är ekologiska produkter eller inte, halterna är de samma.
Vår rapport kommer troligen någon gång den här veckan där du kan se våra testresultat.
Vänlig hälsning,
SLV menar jag