• Knabbo

Tips på mjölkfria alternativ för barnkalas!!

Vår lilla tjej äter mjölkfri kost och nu ska vi ha födelsedagskalas för henne nästa lördag..
    Och fantasin och hjärnan står på noll, vad kan vi baka för nåt? Finns det mjölkfritt alternativ till grädde?
    Ge mig alla tips ni har är ni snälla :) Det är lättare med maten än bakningen, så behöver lite hjälp! :)

• Svar på tråden Tips på mjölkfria alternativ för barnkalas!!
  • Sannaslim

Jag har haft 2 kalas i veckan båda med mjölk och äggfria bakverk. Har gjort prinsesstårta med luftig visp från carlsham och kokomarsan i havremjölk, morotskaka med rapsolja och chokladfrosting, bullar på havremjölk, småkakor med mjölkfritt margarin. Om det bara är mjölkfritt så är luftig visp jättebra, jag smaksatte den med hallon till andra tårtan blev jättegott. Tänk på att ha i en gnutta salt när du bakar med mjölkfritt margarin.

• Knabbo

Tackar för tipsen!! :D
    Sojagrädde visste jag inte ens att det fanns :) Hon har provat nån form av mjölkfri typ som vaniljvisp, men den gick inte hem haha!

Har recept på mjölkfria bullar och mjölkfri tårtbotten, hade tänkt på nåt med glass ist för tårta. Men nu blir det nog ett försök till tårta när jag fick tipset om sojagrädden :)

• YummyMami
    Knabbo skrev 2013-01-12 22:03:08 följande:
    Sojagrädde visste jag inte ens att det fanns :) Hon har provat nån form av mjölkfri typ som vaniljvisp, men den gick inte hem haha!

Har recept på mjölkfria bullar och mjölkfri tårtbotten, hade tänkt på nåt med glass ist för tårta. Men nu blir det nog ett försök till tårta när jag fick tipset om sojagrädden :)
    Litet tips dock, använd soijaprodukter sällan, de är inte så nyttiga. De är ingen fara om man använder dem ibland men daglig användning kan vara ett problem. Det är så olika bud om det, har försökt läsa till mig om det. och eller men eller nåt, så är de ju svårt att få grepp om, men för säkerhets skull. 
  • BeanBag
    Knabbo skrev 2013-01-12 22:03:08 följande:

Testa om hon gillar den, min son ratar alla soja och havreprodukter utom i maten (förstår honom för de är inte så goda)
  • Knabbo
    YummyMami skrev 2013-01-12 22:07:43 följande:
    Litet tips dock, använd soijaprodukter sällan, de är inte så nyttiga. De är ingen fara om man använder dem ibland men daglig användning kan vara ett problem. Det är så olika bud om det, har försökt läsa till mig om det. och eller men eller nåt, så är de ju svårt att få grepp om, men för säkerhets skull. 

vi anväden väldigt lite sojaprodukter, hon är inte så förtjust i soja. Hon föredrar risprodukterna och ibland kan man lyckas med nån havreprodukt.
    BeanBag skrev 2013-01-12 22:12:46 följande:
    Testa om hon gillar den, min son ratar alla soja och havreprodukter utom i maten (förstår honom för de är inte så goda)

Ja vi ska göra det, vi använder oss av gott-i-maten till matlagning och så dricker hon rismjölk. Harvredryck får dom i henne på dagis, men det går inte här hemma. Hon är anti soja o havre, och som du säger, jag förstår henne...Det är ju inte så gott :)
  • marienna

Pinocchio tårta med mosade bär emellan brukar vi köra, skippa gräddersättningarna, godast så. Findus Frysta kanelbullar och kardemumma bullar är mjölkfria

• Muppen0226
    BeanBag skrev 2013-01-12 21:57:20 följande:
    Köpta maränger måste man hålla koll på eftersom de ofta innehåller mjölk (men inga ägg)

City Gross säljer mjölkfria maränger, man får ju givetvis läsa på förpackningen, tror det var ett budgetmärke typ Spara eller något liknande. De var riktigt goda
  • Ninette

Jag har använt alpros airy and creamy på tårta, den tycker mina barn är helt ok (som tål mjölk men har kompisar som äter mjölkfritt).

• Muppen0226
    Knabbo skrev 2013-01-12 21:49:55 följande:
    Vår lilla tjej äter mjölkfri kost och nu ska vi ha födelsedagskalas för henne nästa lördag..
    Och fantasin och hjärnan står på noll, vad kan vi baka för nåt? Finns det mjölkfritt alternativ till grädde?
    Ge mig alla tips ni har är ni snälla :) Det är lättare med maten än bakningen, så behöver lite hjälp! :)

Carlshamns mejerier säljer en mjölkfria desertgrädde som heter Luftig Visp. Go Green har också en. Jag minns inte vilken av dem det är jag tycker är godast, har för mig det var Carlshamns. 
    Min lilla 1,5 åring äter också den gräddersättningen med god apitt =)

Även om det finns mjölkfria bullar att köpa så är ju ändå hembakt godast. Mamma brukar göra vanliga bullar och istället för socker och kanel har hon i en blandning av vaniljsocker och florsocker. Dessa bullar blir löjligt goda. Man kan inte sluta äta dem!
    Bor du nära Avesta i Dalarna så kan du gå till Centrumkonditorn inne i Coophuset. De har flera mjölkfria bakelser och grejer man kan välja mellan. (det känns helt sjukt, försöker jag hitta mjölkfritt fika här i Göteborg så har jag tur om det finns en delicatoboll att köpa. åker jag till Avesta kan jag gå till centrumkonditorn och få en massa olika smaskiga alternativ.     
  • Biancasmamma

Du kan göra ALLT som du brukar? Jag var mjölkallergisk när jag var liten, det växte som tur bort på mig runt 11års ålder :) men min storasyster är fortfarande exremt allergisk(så som folk är som är nötallergiska) och jag bakar alltid mjölkfria alternativ till henne, samma som till oss.

Gör man cheesecake däremot är det mkt mkt godare med den mjölkfria crème fraîchen än färskosten, ett tips bara man kan göra bakad, och fryst och snabbcheesecake på denna

Sen finns det allt idag, inga som helst hinder! Svårare med nötter, om man ska göra något med nötter är det inte jättelätt att ersätta.

Men några tips på fika:

Vanliga kanelbullar , är ju mkt godare på havremjölk dessutom.

Vanlig tårta, gör en täckt tårta, och spackla tårtan med smörkräm ist för grädde, grädden är mer rinnig och passar inte direkt att ha på som en gräddtårta, kanske isf den spritsgräddn...

Cupcakes, gör en citronsmörkräm eller cheesecakefrosting och ha på, kan man oxkaå göra väldigt personliga och fina i olika färger

• Knabbo

Tusen tack för alla tips!! :)
    Nu ska vi sätta oss ner och planera vad vi ska baka och vad som ska handlas :)

Svar på tråden Tips på mjölkfria alternativ för barnkalas!!