• Bräckehäxan

CSN under föräldraledighet - ansöka om nedsättning eller inte?

Tog examen för ett år sedan, jobbat 100% sedan dess. 
    Studerade i 3,5 år med fullt lån så har ju en del att betala av.
    Funderar nu kring ekonomin under föräldraledigheten och undrar hur ni andra med studielån har gjort?
    Känns ju skönt att ha mindre fasta utgifter under föräldraledigheten, samtidigt som det då blir högre belopp att betala av sedan då hela lånet ska betalas under samma tid.

Så då känns det ju ganska dumt att söka om nedsättning, får tillbaka det i efterhand när mer ska betalas i månaden.

Hur resonerar ni andra?

• Svar på tråden CSN under föräldraledighet - ansöka om nedsättning eller inte?
  • Tjolanta

Intressant! Vill å veta

• gosegrisen

Här betalar vi för fullt. Vi har så mycket mindre rörliga kostnader nu som föräldralediga att ekonomin totalt sett är bättre trots att en av oss är hemma (med bara 50% FP). Barnen är otroligt mycket billigare än restaurangbesök, teaterbiljetter, pubbesök och annat som vi inte har tid med längre Solig

• Masken84

Jag sökte om det men man får mycket sällan det jag tjänade för mycket för att få det. Och du som jobbat heltid får nog inte det. Jag jobbade bara 75%!!

• Bräckehäxan

då resonerar ni som jag... kommer nog fortsätta betala csn som vanligt...  det är som att bita sej i rumpan annars... =)

• Bräckehäxan
    Masken84 skrev 2013-01-12 22:14:39 följande:
    Jag sökte om det men man får mycket sällan det jag tjänade för mycket för att få det. Och du som jobbat heltid får nog inte det. Jag jobbade bara 75%!!
    men under föräldraledigheten måste det väl godkännas? 
  • krompa

Jag har inte sökt om nedsättning, men å andra sidan har jag inte så jättehög lön... 

• Masken84

Nej det gjorde dom inte. Får ut ca 6000 i månaden om jag tar ut 4 dagar i veckan och måste betala! Så 611 kr går direkt till CSN :(

• Topcom

Vet ni om man blir återbetalningsskyldig även när man tar paus i studierna för föräldraledighet? Nu blir jag orolig:(

• Bräckehäxan
    Topcom skrev 2013-01-12 22:26:55 följande:
    Vet ni om man blir återbetalningsskyldig även när man tar paus i studierna för föräldraledighet? Nu blir jag orolig:(
    nej du behöver inte börja betala tillbaka förrns du är färdig... 

jag hade ett studieuppehåll i 1 år när jag var föräldraledig med sonen. betalade inte tillbaka då...  
  • Bräckehäxan
    Masken84 skrev 2013-01-12 22:24:13 följande:
    Nej det gjorde dom inte. Får ut ca 6000 i månaden om jag tar ut 4 dagar i veckan och måste betala! Så 611 kr går direkt till CSN :(
    okej... knasigt... 
  • Geggamoja01

Jag tror att om du ansöker om nedsättning under en period så får du betala högre sen/mån än du gör nu, kanske bättre att betala samma hela tiden...?

Svar på tråden CSN under föräldraledighet - ansöka om nedsättning eller inte?