• Prissan

Öl och amning

Funderar på att börja dricka alkoholfri öl för att öka produktionen. Drack en i julas och märkte skillnad. Undrar bara hur ofta man ska dricka. Är det innan varje amningstillfälle eller räcker det med någon/ några gånger per dag? Hjälper tyvärr inte enbart med amningste och ersättningen han får efter amning gör honom rosslig i halsen. Imorses hade jag såpass att han åt sig mätt på min mjölk (det hade gått flera timmar) och han rosslade ingenting.

• Svar på tråden Öl och amning
  • Niccan88

Kan inte uttala mig om specifikt öl, men dricker du tillräckligt annars?? Går ju åt en massa vätska plus massa energi för att producera mjölken.
    Jag drack 2 liter vatten ibland mer per dag när jag amma sonen, spred ut detta under dagen så jag hade jämn vätsketillförsel.
     Sen kunde jag märka att jag hade mer i brösten dagen efter jag suttit å myst i soffan med en chipspåse på kvällen.

• Prissan
    Niccan88 skrev 2013-01-13 18:25:25 följande:
    Kan inte uttala mig om specifikt öl, men dricker du tillräckligt annars?? Går ju åt en massa vätska plus massa energi för att producera mjölken.
    Jag drack 2 liter vatten ibland mer per dag när jag amma sonen, spred ut detta under dagen så jag hade jämn vätsketillförsel.
     Sen kunde jag märka att jag hade mer i brösten dagen efter jag suttit å myst i soffan med en chipspåse på kvällen.
    Mer vatten skulle jag i för sig kunna få i mig... Det där med avslappning har jag inte speciellt lätt för. Tycker jag är hispig jämt. Går och oroar mig hela tiden för att han ska bli sjuk med mera... Behöver ha en chillpill känner jag...
  • stresss

Alkoholfri öl är oftast inget riktig öl, tillverkas på annat sätt än naturlig jäsning och saknar ölens naturliga egenskaper. Skulle hellre välja lättöl, om du inte är absolut nykterist. En öl då och då, typ en framåt kvällen skulle jag satsa på. Och dricka mycket annat på förmiddagen. Örtte, juicer och annat som du är sugen på!

• mikroE

Jag tycker att det ger mer effekt med tex Guinness än 'vanig' öl. Sådan finns vad jag vet som svagast som folköl men man måste inte dricka mer än en halv för att få effekt (iaf jag). Havregryn, mandel och mullbär är andra goda livsmedel som stimulerar mjölkproduktionen. Om ditt barn inte är känsligt för choklad skulle jag rekommendera klassikerna chokladbollar för att få i dig havregrynen, jag upptäckte nu när jag ammar hur goda sådana är...

• Prissan
    mikroE skrev 2013-01-13 23:13:26 följande:
    Jag tycker att det ger mer effekt med tex Guinness än 'vanig' öl. Sådan finns vad jag vet som svagast som folköl men man måste inte dricka mer än en halv för att få effekt (iaf jag). Havregryn, mandel och mullbär är andra goda livsmedel som stimulerar mjölkproduktionen. Om ditt barn inte är känsligt för choklad skulle jag rekommendera klassikerna chokladbollar för att få i dig havregrynen, jag upptäckte nu när jag ammar hur goda sådana är...
    Mullbär har jag aldrig hört talas om. Finns det i vanliga livsmedelsaffärer eller finns de i hälsokostaffärerna?
    Dricker havreavkok, amningste och nu ska jag börja dricka 2 lättöl om dagen som ToK sa...
    Jag SKA lyckas med det här, sen om det tar tid får det väl göra det...

• mikroE
    Prissan skrev 2013-01-14 16:45:44 följande:
    Mullbär har jag aldrig hört talas om. Finns det i vanliga livsmedelsaffärer eller finns de i hälsokostaffärerna?
    Dricker havreavkok, amningste och nu ska jag börja dricka 2 lättöl om dagen som ToK sa...
    Jag SKA lyckas med det här, sen om det tar tid får det väl göra det...

Jag har hittat i hälsokost och 'invandrarbutiker', båda i torkad form.
  • Prissan
    mikroE skrev 2013-01-14 19:18:58 följande:
    Jag har hittat i hälsokost och 'invandrarbutiker', båda i torkad form.
    Ha ha... "Invandrarbutiker"... Skrattande
    Det har vi inga här, men vi har hälsokostbutiker. Tack. Glad
Svar på tråden Öl och amning