• Anonym

Vad har jag för rättigheter?

Separerad med ett barn. Dottern träffar sin pappa varje söndag. Pappan vill inte träffa henne mer i dagsläget och hon vill inte heller åka dit mer. Så vi är alla överens om detta. 
    Detta betyder ju dock att jag har henne på heltid. Jag kommer inte från orten jag bor på och har då självklart funderingar på att flytta till min hemstad.
    Jag har enskild vårdnad om dottern.

Han vill naturligtvis inte att jag flyttar även om jag säger att han får träffa dottern varje månad. I och för sig förståeligt och jag har backat pga detta.

DOCK har det nu framkommit av gemensamma bekanta att han söker jobb både i andra städer långt härifrån men även utomlands!!! Han vet inte om det blir inom närmaste tiden eller inom ett par år som han kommer flytta. Detta har han inte sagt till mig utan bara att det var så hemskt av mig att ta dottern ifrån honom.
    Dottern kommer naturligtvis inte följa med honom dit han flyttar och det vet jag att han inte har planer på heller eftersom hon går i skolan här och han vill att hon ska vara mestadels hos mig.

HUR GÖR JAG NU???
    Jag tycker att detta ger mig mer än rätt att flytta till in hemstad med dottern eftersom han ändå planerar att flytta härifrån och flyttar han dessutom långt härifrån så kommer han inte ens kunna träffa henne varje månad om jag förstår det hela rätt, det jag erbjudit om jag flyttar till min hemstad.

Hur bör man tänka i detta?? Jag vill helst flytta till min hemstad inom ett halvår ifall jag ska flytta pga skola och boende. 
    Hur skulle ni gjort och vad bör man göra?

• Svar på tråden Vad har jag för rättigheter?
  • Knappamamma

Har du enskild vårdnad har du ju rätt att flytta utan medgivande och med tanke på hans agerande så tycker jag du kan flytta för er skull

• Anonym
    Knappamamma skrev 2013-01-13 19:54:56 följande:
    Har du enskild vårdnad har du ju rätt att flytta utan medgivande och med tanke på hans agerande så tycker jag du kan flytta för er skull
    Jo jag vet att jag har rätten att flytta men det kan ju fortfarande vara så att om han stämmer mig så kan jag bli av med vårdnad OCH umgänge om de anser att jag försvårar umgänget om jag förstått det hela rätt.

• Knappamamma

Ok men att han vill flytta långt ifrån er nuvarande hemort bör ju inte vara gynnsamt för honom i tvisten som kan bli

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-13 20:10:50 följande:
    Jo jag vet att jag har rätten att flytta men det kan ju fortfarande vara så att om han stämmer mig så kan jag bli av med vårdnad OCH umgänge om de anser att jag försvårar umgänget om jag förstått det hela rätt.

Ja, men vad är barnets bästa i detta läget ifall du skulle ha flyttat? Att tvingas bo hos sin pappa plötsligt på heltid mot både sin egen o hans o din vilja? Man gör inte gärna stora förändringar i ett barns liv. Du har bästa aknytningen och barnet är van att bo med dig. Jag ser inga som helst problem för dig att flytta. Dubbelkolla med familjerätten
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-13 20:24:33 följande:
    Ja, men vad är barnets bästa i detta läget ifall du skulle ha flyttat? Att tvingas bo hos sin pappa plötsligt på heltid mot både sin egen o hans o din vilja? Man gör inte gärna stora förändringar i ett barns liv. Du har bästa aknytningen och barnet är van att bo med dig. Jag ser inga som helst problem för dig att flytta. Dubbelkolla med familjerätten
    Nä självklart tycker jag det bästa för vår dotter är att hon fortsätter att bo hos mig som hon vill göra och som hon är van vid att göra, men jag är ju lite partisk ;) och jag vet inte riktigt hur de dömer i såna här lägen.
    Kan familjerätten hjälpa till i såna här lägen? 

• vetvadjagvill

hur regelbundet träffar han barnet ?

skulle en flytt till din hemstad påverka hans umgänge drastiskt så han får svårt att ha umgänge?

har ni avtal om umgänge eller har du något skriftligt på att han inte vill ha umgänge längre..?

• Neelah

Har du möjlighet att vänta tills han flyttar innan du själv gör det? Då kan ju ingen komma och säga att det var du som försvårade umgänget.

Följ dina drömmar var de än leder
  • vetvadjagvill
    Neelah skrev 2013-01-14 18:25:41 följande:
    Har du möjlighet att vänta tills han flyttar innan du själv gör det? Då kan ju ingen komma och säga att det var du som försvårade umgänget.

Hon kan ju inte försvåra ett umgänge som han inte vill ha.

dessutom har hon ensam vårdnad.

jag hade gjort så här:
    maila pappan om att du tänker flytta och att du vill prata med honom på familjerätten om hur umgnäget ska se ut.

Be att han bokar en tid för detta snarst så ni kan lösa ev problem med umgänget. (alltså hans intresse och du kan gå när som helst då han kan)       

Leta lägenhet  och flytta,  och var öppen på att hjälpa honm träffa sitt barn med att hjälpa till att hämta/lämna  erbjud övernattning etc...
  • Neelah
    vetvadjagvill skrev 2013-01-14 18:29:09 följande:

Hon kan ju inte försvåra ett umgänge som han inte vill ha.
    Nej, men han kan säga att hon gör det.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • vetvadjagvill
    Neelah skrev 2013-01-14 18:33:07 följande:
    Nej, men han kan säga att hon gör det.

Då får han engagera sig och boka tid tilll familjerätten som hon ber honom om.

Desto viktigare att han ringer dit då. 

Om  han inte vill träffa barnte alls.. hur troligt är det att han ringer eller ens regarerar på mailet hon skriver..
    Ts måste koncetrera sig på deras umgånge.. inte att han vill att hon ska bo kvar där hon bor nu.

Fokus på hur de ska ses.
    Pappan har fokus på att hålla kvar henne där hon bor nu bara för att han "kan" men hans fokus bör vara på umgänget oasvett vart hon bor.

• Anonym (Sol)

Men kan du inte prata med pappan istället för att "höra" saker och ting på omvägar? 

• Anonym
    Anonym (Sol) skrev 2013-01-16 08:40:46 följande:
    Men kan du inte prata med pappan istället för att "höra" saker och ting på omvägar? 

Såklart jag gjort det, men det var inte så jag fick reda på det till en början. Han säger att han troligtvis kommer flytta men vet inte vart och när riktigt...så jag får snällt vänta tills han bestämt sig isf för att dansa efter hans pipa. Trist att han ska planera flytt "ifall, om, kanske" men jag kan inte göra det ifall, om, kanske han vill träffa sitt barn.
  • Anonym (Sol)

Men kalla honom till ett sammarbetsmöte eller vad det heter via familjerätten så får du också veta om du kan börja planera din flytt redan nu. Ring kommunen.

• Anonym
    Anonym (Sol) skrev 2013-01-16 15:07:33 följande:
    Men kalla honom till ett sammarbetsmöte eller vad det heter via familjerätten så får du också veta om du kan börja planera din flytt redan nu. Ring kommunen.

Absolut. Misstänker dock att han tänker säga att han inte alls vet om/när han tänker flytta för att jag inte ska flytta. Så kommer han iaf flytta när han känner. Ska fundera. Vill inte förstöra det lilla umgänge som finns om han nu inte åker..ska fundera på vad som blir bäst.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-16 16:31:02 följande:

Absolut. Misstänker dock att han tänker säga att han inte alls vet om/när han tänker flytta för att jag inte ska flytta. Så kommer han iaf flytta när han känner. Ska fundera. Vill inte förstöra det lilla umgänge som finns om han nu inte åker..ska fundera på vad som blir bäst.

NU resonerar du helt fel  ju.

Du ska inte kalla till samtal för att han ska godkänna din flytt.

Du ska kalla till samtal på familjerätten för att prata om HUR ni ska hjäplas åt så att han  har umgänge när du flyttat.

Du behöver inte hans godkännande för att flytta.

MEN ni måste komma överens om hur umgänge ska lösas.
    OM han löser det med att du ska bo kvar så är det ju ingen ide med ensam vårdnad.
    Flytta ändå.
    Ensam vårdnad är ju till för att man nite ska behöva bråka om sådanna här saker därför att den ensamma vårdnadshavaren kan bestämma själv helt lagligt.

Håll fokus på hur umgänge ska se ut när du flyttar.
    Du har lagen på din sida och om han inte vil prata om detta så försvårar han för sig själv.

Du kommer inte mista boende eller vårdnad pga du flyttar vilket du ahr lagen på din sida att göra.
    OCh du vill dessutom lösa umgänget.

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-16 16:44:56 följande:

NU resonerar du helt fel  ju.

Du ska inte kalla till samtal för att han ska godkänna din flytt.

Du ska kalla till samtal på familjerätten för att prata om HUR ni ska hjäplas åt så att han  har umgänge när du flyttat.

Du behöver inte hans godkännande för att flytta.

MEN ni måste komma överens om hur umgänge ska lösas.
    OM han löser det med att du ska bo kvar så är det ju ingen ide med ensam vårdnad.
    Flytta ändå.
    Ensam vårdnad är ju till för att man nite ska behöva bråka om sådanna här saker därför att den ensamma vårdnadshavaren kan bestämma själv helt lagligt.

Håll fokus på hur umgänge ska se ut när du flyttar.
    Du har lagen på din sida och om han inte vil prata om detta så försvårar han för sig själv.

Du kommer inte mista boende eller vårdnad pga du flyttar vilket du ahr lagen på din sida att göra.
    OCh du vill dessutom lösa umgänget.

aha ok
  • Anonym (Sol)

Jamen precis, och om det nu skulle anses konstigt att DU vill flytta så får du juh reda på det på det mötet av myndigheterna. Istället för att anta att ditt flyttande riskerar din vårdnad på något sätt.

Men det känns som att du vet att han inte kommer att träffa ditt barn alls om du flyttar nu och det är nog mer det som stoppar dig?

• Anonym
    Anonym (Sol) skrev 2013-01-16 19:16:07 följande:
    Jamen precis, och om det nu skulle anses konstigt att DU vill flytta så får du juh reda på det på det mötet av myndigheterna. Istället för att anta att ditt flyttande riskerar din vårdnad på något sätt.

Men det känns som att du vet att han inte kommer att träffa ditt barn alls om du flyttar nu och det är nog mer det som stoppar dig?
    ja jag tror han kommer föra ett jävla liv och sedan kommer han kanske träffa barnet 3-4 ggr och sen kommer det inte bli mer.
    Även om jag inte tycker han tillför så mkt just nu heller så hoppas man ju alltid på, för barnets skull, att han ska komma att göra det åtminstone. 

Just nu vill ju inte barnet direkt träffa honom men tänker att hon kanske vill det så småningom? Att han kanske kommer på att han vill träffa henne mer, även om jag är tveksam. Man slutar väl aldrig hoppas antar jag.
    Å andra sidan vill jag ju inte tvinga dit dottern heller om hon inte vill dit och han inte direkt visar något större intresse för att få dit henne.  
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-16 19:22:25 följande:
    ja jag tror han kommer föra ett jävla liv och sedan kommer han kanske träffa barnet 3-4 ggr och sen kommer det inte bli mer.
    Även om jag inte tycker han tillför så mkt just nu heller så hoppas man ju alltid på, för barnets skull, att han ska komma att göra det åtminstone. 

Just nu vill ju inte barnet direkt träffa honom men tänker att hon kanske vill det så småningom? Att han kanske kommer på att han vill träffa henne mer, även om jag är tveksam. Man slutar väl aldrig hoppas antar jag.
    Å andra sidan vill jag ju inte tvinga dit dottern heller om hon inte vill dit och han inte direkt visar något större intresse för att få dit henne.  

Men du har ju ensam vårdnad just för att ert samarbete inte klarar av gemensam och det innebär just så som han beter sig..

flytta du och fokusera att prata med honom lösning om hur umgägeska gå till.. prata inte omflytten för han kan i nte bestämma över dig. Just därför du har ensam vårdnad för att ert samarbeteär så krasst att han inte ska få göra det.

Svar på tråden Vad har jag för rättigheter?