• dejani

Flytta till Florida eller Australien.

Hej.

Jag och min fru har en 6 månaders son och vi är trötta på vinter och den dåliga sommaren här i Sverige och funderar på att flytta till antigen Florida (Fort Lauderdale) eller Australien (Brisbane). Jag har redan bott i Florida i två år och vet hur det är och jag har flera vänner som bor kvar där. I Australien har ingen av oss vart än men vi funderar på att åka på besök. I Australien har vi båda flera vänner och vi skulle nog ha lika bra bekantskapskrets där som i Florida.

Så nu till min fråga till er som har erfarenhet. Vilken av dessa två alternativ är bättre för ett barn och växa upp i och vad skulle ni föredra om ni fick välja?

Tacksam för alla svar.

Florida, Australien
  • Svar på tråden Flytta till Florida eller Australien.
  • Dixie

Det är ju inte särskilt lätt att bara flytta till USA, så det första är väl att kolla upp om ni får uppehållstillstånd mm - hur det funkar i Australien vet jag inte alls, men i USA kan man ju bara stanna 90 dagar som svensk utan något visum!

• rödnos

Lättare att flytta till Australien än USA helt klart. Förutsätter att du som redan bott där i två år känner till visumregler?
    Försäkringsmässigt och rent socialt säkerhetsmässigt är ju Australien bättre även där då ni har noll skydd i USA.

• dejani
    Dixie skrev 2013-01-13 22:12:36 följande:

Det är ju inte särskilt lätt att bara flytta till USA, så det första är väl att kolla upp om ni får uppehållstillstånd mm - hur det funkar i Australien vet jag inte alls, men i USA kan man ju bara stanna 90 dagar som svensk utan något visum!

Ja när det gäller själva visumet och hur vi ska stanna där så är det inga större problem för jag få många jobb erbjudanden så det är egentligen bara att bestämma sig vilket. Jag är lite splittrad och det som gör att jag gillar Florida mer är på grund av att man kör på samma sida som i Sverige. Är inte så sugen på att lära mig köra på fel sida.     . Men det kanske löser sig.
    Florida, Australien
  • Angels

Själv hade jag aldrig tvekat utan flyttat till Florida direkt.

Vad jobbar du med som får så många jobberbjudanden? Mitt mål är också att flytta till varmare breddgrader, men måste plugga färdigt först, få jobb på ett internationellt företag och sen begära förflyttning. Peace of cake *not*.

• dejani
    Angels skrev 2013-01-14 00:05:19 följande:
    Själv hade jag aldrig tvekat utan flyttat till Florida direkt.

Vad jobbar du med som får så många jobberbjudanden? Mitt mål är också att flytta till varmare breddgrader, men måste plugga färdigt först, få jobb på ett internationellt företag och sen begära förflyttning. Peace of cake *not*.
    Ja det är inte bara vad jag jobber med utan mina vänner som bor i Florida och de som bor i Australien jobbar alla med IT och jag jobbar också inom IT så de har redan skickat ett par erbjudanden till mig inom brancshen men jag har sagt att vi behöver lite tid. Vi måste helt enkelt bestäma oss för vilket. Och Florida verkar bättre men sen så är det allt det som har med skolan och dagis och göra samt barnets uppväxt som jag tänker på. Och i det anssendet så verkar Australien vara lite bättre.
    Florida, Australien
  • Angels
    dejani skrev 2013-01-14 00:18:55 följande:
    Ja det är inte bara vad jag jobber med utan mina vänner som bor i Florida och de som bor i Australien jobbar alla med IT och jag jobbar också inom IT så de har redan skickat ett par erbjudanden till mig inom brancshen men jag har sagt att vi behöver lite tid. Vi måste helt enkelt bestäma oss för vilket. Och Florida verkar bättre men sen så är det allt det som har med skolan och dagis och göra samt barnets uppväxt som jag tänker på. Och i det anssendet så verkar Australien vara lite bättre.
    Det enda jag ser med Australien är typ alla farliga djur. Annars hade jag funderingar på att plugga ett halvår eller möjligtvis läsa min master där, i Usa eller Kanada, men det lutar nu åt Kanada eftersom det inte finns så mycket farliga djur där och är lättare för min sambo att få jobb där än i USA.
  • dejani
    Angels skrev 2013-01-14 00:21:14 följande:
    Det enda jag ser med Australien är typ alla farliga djur. Annars hade jag funderingar på att plugga ett halvår eller möjligtvis läsa min master där, i Usa eller Kanada, men det lutar nu åt Kanada eftersom det inte finns så mycket farliga djur där och är lättare för min sambo att få jobb där än i USA.
    Som jag har hört från mina vänner så ärdet inte alls så mycket farliga djur och insekter i stortstäderna och vid kusten. Det är innåt landet och i förorterna. Men det verkar finnas någon sorts 112 när du ser typ farliga djur så att de kan komma och ta hand om de. Men är inte hundra på hur det funkar.
    Florida, Australien
  • Angels
    dejani skrev 2013-01-14 00:31:24 följande:
    Som jag har hört från mina vänner så ärdet inte alls så mycket farliga djur och insekter i stortstäderna och vid kusten. Det är innåt landet och i förorterna. Men det verkar finnas någon sorts 112 när du ser typ farliga djur så att de kan komma och ta hand om de. Men är inte hundra på hur det funkar.
    Haha, får väl kolla upp det bättre så småningom.

Har faktiskt aldrig varit i Australien och med tanke på de temperaturer och bränder som härjar där just nu så väntar jag nog ett tag till innan jag sätter min fot där. Florida (där även folk jag känner bor) har också en ganska varm vinter just nu om jag förstått det rätt och där hade jag just nu gärna legat och solat eller plaskat i polen.

Men okej, för att återgå till din fråga. Har du inte svårt att få jobb och inte riskerar att bli arbetslös med tanke på de ekonomiska svårigheter som Usa (ev) står inför, så är det väl (nästan) bara att välja krona eller klave?! Eller så tar ni en trip till Australien, känner på livet där och bestämmer er därefter. I övrigt är det kanske inte så lämpligt egentligen att flytta till Usa just nu med tanke på de ekonomiska oroligheterna, men som sagt, vissa sitter ju säkert även under sådana perioder.

Om du söker jobb i båda länderna och kollar av marknaden lite, så kanske det till slut löser sig utan att du redan innan måste rikta blicken mot ett specifikt land? Låt arbetsplats, lön och förmåner avgöra?!
  • dejani
    bejbiilove skrev 2013-01-14 01:10:25 följande:
    florida. australien har ju jätte mycket spindlar :P
    Det är inte så många spindlar som man tror hoppas jag. :D
    Florida, Australien
  • dejani
    Pumpkin skrev 2013-01-14 08:21:01 följande:
    Jag hade valt Florida, helt klart. Det är t ex betydligt lättare och billigare att ta sig hem till Sverige för att hälsa på vänner och familj och risken att ni brinner upp är bra mycket mindre där (ja, nu var jag lite dramatisk).
    Ja när det gäller just resvägen så är Florida ett bättre alternativ. 13 timmar jämfört med 27 timmar. På båda adresserna är tanken att vi ska bo nära havet och då kan man alltid fly lågorna.  Tungan ute
    Florida, Australien
  • Dixie
    dejani skrev 2013-01-14 00:01:58 följande:
    Ja när det gäller själva visumet och hur vi ska stanna där så är det inga större problem för jag få många jobb erbjudanden så det är egentligen bara att bestämma sig vilket. Jag är lite splittrad och det som gör att jag gillar Florida mer är på grund av att man kör på samma sida som i Sverige. Är inte så sugen på att lära mig köra på fel sida.     . Men det kanske löser sig.

då hade jag valt Florida - det är närmre Sverige, även om man inte åker hem så ofta kan det ju vara skönt att slippa reda i 24 timmar med barn
  • sticksNstones

Well... Australien ar ett enormt kontinent med olika typer av vader beroende pa vart man bor, likasa djur- och insektlivet varierar enormt.

Anser man vanstertrafik eller spindlar vara ett faktiskt problem bor man nog avsta fran att flytta hit. Daremot finner jag det ratt roande att branderna, spindlarna och vanstertrafiken diskuteras som problem av folk som aldrig satt sin fot pa Australiensk mark :)

Jag ar helt overtygad om att Oz inte ar dromlandet for manga men funderar man pa flytta fran Sverige ar det vart att gora nagra trip och se landet med egna ogon istallet for att tro pa allt som star i Aftonbladet. Jag har aldrig hort nagon som besokt Oz saga att deras orsak till att atervanda till Sverige ar nagon av orsakerna som tagits upp har.

• sticksNstones
    Dixie skrev 2013-01-14 21:22:28 följande:

då hade jag valt Florida - det är närmre Sverige, även om man inte åker hem så ofta kan det ju vara skönt att slippa reda i 24 timmar med barn
    Det dar haller jag med om. Restiden fran Australien ar sjukt jobbig, an varre att behova gora det med barn! :(
  • dejani
    sticksNstones skrev 2013-01-20 03:40:19 följande:
    Well... Australien ar ett enormt kontinent med olika typer av vader beroende pa vart man bor, likasa djur- och insektlivet varierar enormt.

Anser man vanstertrafik eller spindlar vara ett faktiskt problem bor man nog avsta fran att flytta hit. Daremot finner jag det ratt roande att branderna, spindlarna och vanstertrafiken diskuteras som problem av folk som aldrig satt sin fot pa Australiensk mark :)

Jag ar helt overtygad om att Oz inte ar dromlandet for manga men funderar man pa flytta fran Sverige ar det vart att gora nagra trip och se landet med egna ogon istallet for att tro pa allt som star i Aftonbladet. Jag har aldrig hort nagon som besokt Oz saga att deras orsak till att atervanda till Sverige ar nagon av orsakerna som tagits upp har.
    Jag är inte så orolig för bränder, spindlar, översvämningar och vänster trafik. Det är sånt som man alltid kan undvika. Det som jag har hört om fördelarna är att det är mycket bättre för barn att växa upp i Australien och sen så är det vädret som vi är ute efter och den sociala biten. Vi ska åka på semester i Augusti och se hur det är där.

Har du några tips inför resan och jobbsökandet?
    Florida, Australien
  • lovie

Jag skulle valt florida. Vi har också bott i florida (tampa) men sen valde vi att flytta norrut, mer jobb med bättre lön och mindre kvavt. Men Det är för härligt att göra dagsutflykter till orlando eller till stranden när man vill. Jag älskar USA och deras standard, dock får man vara noga med maten och vilken skola/förskola man sätter barnen i. Valfrihet finns iallafall! :)

• sticksNstones
    dejani skrev 2013-01-20 11:21:26 följande:
    Jag är inte så orolig för bränder, spindlar, översvämningar och vänster trafik. Det är sånt som man alltid kan undvika. Det som jag har hört om fördelarna är att det är mycket bättre för barn att växa upp i Australien och sen så är det vädret som vi är ute efter och den sociala biten. Vi ska åka på semester i Augusti och se hur det är där.

Har du några tips inför resan och jobbsökandet?
    Bara att Oz ar stort san skillnad pa klimat, stader, folk, utbud att basera inte ert beslut pa ett enda stalle :) Jag trodde att jag villa ha varm och skon klimat, som Perth eller Brisbane hojd ungefar medan soderut skulle vara lite for kyligt och hogre upp alldeles for varmt. Visade sig att mitt ultimata dromstalle att leva pa FNQ = Far North Queensland. Alltsa tropikerna. Sjukt hett och fuktigt och regnigt over sommaren men underbara, heta, torra vintrar. Och jag fullkomligt ALSKAR bada :D Det varma, tropiska regnet som forsar ner pa somrarna ar helt underbart.

Menar bara att se er omkring. Och nar ni val flyttar hit finns det stor chans att ni flyttar inom landet igen, for att sa smaningom hitta ERT dromliv. Det hela ar en process pa nagra ar :)

Vad det galler uppvaxten for barn sa ar det ju ratt subjektivt. Personligen ser jag inget dumt med att vara tvasprakig tidigt, vaxa upp i ett klimat som inbjuder till aktivt liv och aventyr. Men Sverige har ju sina fordelar, men barnbidrag och allt subventionerat... Har maste folk kunna forsorja sig sjalva pa ett annat vis.

Vart ska ni resa forst? Var startar trippen? Vilken typ av klimat ar ni ute efter? Stor stad, mindre stad...?
  • angie82

Vi sitter själv och planerar att flytta till Ft. Lauderdale i december. Vi har två barn på 6 år och 3 år. Men vi ska först testa på och leva där i 6 månader. Stannar man mer än 6 månader förlorar mansin SGI på försäkringskassan och man är inte berättigad till barnbidrag.

Svar på tråden Flytta till Florida eller Australien.