siamesia skrev 2013-01-14 02:42:03 följande:
Om du mäter 79 cm under byst så blir 80 i behåomkrets vanligtvis för stort eftersom behåmaterialet töjer sig. När du köper en ny behå skall den sitta så tight att du precis kan knäppa den på yttersta hyskan. Detta eftersom behån annars kommer sitta för löst när du "gått in" den, tvättat den osv.
Med de mått du angett skulle jag gissa att en 75A eller kanske B är rätt storlek för dig, men detta beror även på behåmodell och fabrikat. Vissa märken och modeller är små i storlekarna, andra tvärtom.
Vilken behåstorlek och -modell som är rätt för dig beror även lite på hur din byst ser ut.
Vanligt är också att man gör lite fel då man mäter sig själv hemma. Man ska ha behå på sig då man mäter runt bysten, men om man har en illasittande behå som inte lyfter upp bysten kan man få ett missvisande mått, vanligen färre centimetrar.
Det är därför alltid bäst att gå till en bra behåaffär och få hjälp ändå:).
Då har alltså många tjejer fel storlek på sig då de flesta antar jag mäter hemma var de har? Konstigt att jag aldrig har upplevt problem med mina BH´s förr då jag alltid köpt samma storlek utan att jag aldrig bett om hjälp av expedit eftersom jag tycker det är jobbigt att ha en expedit som dyker upp i ett med BH:ar och man känner sig blyg och dum.
Jag är helt villrådig, jag får på mig en BH i 85 B som sitter jättesnyttgt på mig och även en med DD-kupa som jag hade som gravid och den sitter också snyggt på mig, men enligt tabell har jag bara A-kupa så jag förstår ingenting. Kunde aldrig tro att jag var så platt för jag upplever mig inte så.