• underverket 06

    Göra ett sista försök vid 42,5? Någon annan i samma ålder?

    Ska vi göra ett sista försök?`Läkarna ger mig oddsen 20-30% att lyckas o vid 42,5 är det väl en väldigt bra siffra? Det kostar ju en hel del så vi tvekar ju, men samtidigt kanske man ska ta chansen. Har ett fryst ägg o frågan är om vi ska ta det först eller ej. I Juni fyller jag 43 o då frå man ju inte göra IVF mer. Visst känns oddsen bra, men har någon verkligen blivit gravid med IVF vid 42? (Ja det är klart någon blivit med, men hur vanlgit är det egentligen?)
    ¨
    Vilka odds har ni andra fått som gjort IVF efter 40? Vi har en son på 4 som blev till på andra IVF försöket o seda han var 8 månader har vi försökt naturligt + gjort 4 IVF försök. 

  • Svar på tråden Göra ett sista försök vid 42,5? Någon annan i samma ålder?
  • underverket 06

    Katt 12: Tja, så spännande vet jag inte om det är. Har inte ens reflekterat över att möjligheten finns att jag skulle kunna bli gravid. Har mer eller mindre gett upp. Ett ynka embryo som ska klar upptingen och sedan fästa. Men visst chansen finns. 

  • jennaA
    Zinfandel skrev 2013-06-29 15:11:35 följande:
    Jenna: embryon åker inte ut den vägen, om de inte fastnar så löses de upp helt enkelt! Sitt lugnt i båten 

    Tack för ditt svar, då kan jag lugna mig!
  • jennaA
    Katt12 skrev 2013-06-28 11:36:20 följande:
    Hej, tack för att du frågar! Jag var häromdagen på CFC och gjorde priming inför nästa IVF. Har gått i Falun och Sthlm tidigare, så det var nytt att åka till Köpenhamn, men det gick bra med tåget. Inte så bökigt som jag trodde. Fick igår svar på FSH och LH som jag tagit via min gyn här i Sthlm. Blev bara så trött när jag såg att man borde tagit östradiol samtidigt?! Det gjordes inte. Måste man ta om proverna då? Passade på att ta proverna just denna månad när jag inte tagit massa mediciner/tillskott som kan påverka värdena, så det känns jobbigt om jag måste göra om allt igen. jennaA och Underverket, vad spännande att ni har FET framför er! Har aldrig gjort FET, men det verkar ju som att väldig många lyckas med det, tycker mig ha läst att fler FET än ET lyckas. Håller tummarna!!    

    Tack Katt!
  • letty

    Panik är vad jag känner när jag inte kan bli gravid och tiden bara rinner ut. Jag är 44år och har en ny karl och han har inga barn medan jag har 3 full vuxna barn, älskar honom så mycket och vill gärna ge han ett barn, själv vill jag oxå ha så klart har alltid velat ha fler.. Undrar om det är fel på honom för jag brukar ha så lätt att bli gravid och nu funkar det inte. Slutade med mina p-piller i april månad, tog dem knappt 1 månad innan dess har jag haft spiral. Konstigt att jag inte blir gravid, han är 43år. Hjälp mig någon, vad ska jag göra? Hur ska jag gå tillväga

  • underverket 06

    Letty: Fast är du 44 år o bara har försökt sedan April så är det ju inte speciellt konstigt att du inte blivit gravid än. Fertiliteten vid 44 års ålder är ju väldigt låg för de flesta. Chansen att bli gravid är tyvärr inte så stor vid din ålder. Är själv 43 o jag tror loppet är kört. Nu är i o för sig mitt enda barn provrörsbarn, så jag fick kämpa för att få honom trots att jag "bara" var 38 när han föddes. Men nu vid 43 tror jag chansen är mikroskopisk att jag blir gravid. Men jag håller tummarna för dig o kämpa på. En bekant till mig blev mamma vid 45 o då hade hon bara en äggledare dessutom. Hon hade då två vuxna barn, så det nya barnet var med en ny man.

  • letty

    Tack för svaret  "underverket 06" men det var inte nåt sånt jag ville höra men visst du har rätt att åldern gör juh sitt men hoppas gör jag eftrsom du säger det finns en liten chans som din bekant som fick barn vid 45 års åldern,vilken lyckost!!   

  • jennaA

    Hur är det möjligt att få mens på ruvardag 3 efter FET? Beräknad mens är ju inte förrän 10 juli.

  • Juliette F
    letty skrev 2013-07-01 12:44:51 följande:
    Tack för svaret  "underverket 06" men det var inte nåt sånt jag ville höra men visst du har rätt att åldern gör juh sitt men hoppas gör jag eftrsom du säger det finns en liten chans som din bekant som fick barn vid 45 års åldern,vilken lyckost!!   

    Mitt svar till dig är att ge aldrig upp!!!

    Kolla din ägglossing med stickor (kan köpas billigt från billiga tester.se), varje månad och ha samlag dagarna före och dagen för ägglossing. Varje månad. Så länge du har ägglossning och hyfsat regelbunden mens så finns chansen! Det kan finnas ett eller ett par guldägg kvar, så det gäller att inte missa något tillfälle. Dvs sex vid varje ÄL. Räkna med att det kan ta tid, men ibland kan det gå fort om man har tur! Går det inte alls så har ni iaf försökt! Storkkliniken i Köpenhamn inseminerar kvinnor fram till 45-årsdagen, så alltså anser inte dem att det är kört vid 44.

    Vill tillägga att min mormor fick sitt sista barn (sladdis) naturligt vid 44 år. Min moster (dvs sladdisen) är min bästa vän idag. Min bästis mormor fick twins vid 47! Båda klarade sig och lever finfint idag, med egna barn och barnbarn.

    Visst blir det svårare att bli gravid efter 40, och ännu svårare vid 44. Men omöjligt är det INTE. Så ge INTE upp.

    Och du - möjligheten till äggdonation med din killes spermier finns alltid, du får bära o föda barnet! Det kan du göra på många kliniker runtom i Europa, fram till du är 49 år och 364 dagar.

    Lycka till!!       
  • Juliette F
    jennaA skrev 2013-07-02 16:08:41 följande:
    Hur är det möjligt att få mens på ruvardag 3 efter FET? Beräknad mens är ju inte förrän 10 juli.
    jennaA, det är vanligt med blödningar efter IVF, FET, ÄD osv. Nåt med att slemhinnorna är känsligare än vid helt naturliga graviditeter, pga alla extra hormoner vi tar. Så länge du inte har ont så är det ofta normalt. Om blödningarna är sparsamma. Generellt är "brunt" blod bättre än färskt, men även färskt kan vara ofarligt om det är sparsamt. Vet många som har blött de första veckorna av graviditeten, och ändå haft tickande hjärtor på ultraljuden. Ge inte upp!
  • jennaA

    Tack snälla Juliette för ditt svar, det ger mig hopp, det värmer i mitt oroliga hjärta!

  • letty

    Detsamma säger jag till "Juliette F" tack för din underbara svar, precis vad jag behövde höra! Det gjorde mig väldig glad och med många planer framför mig, tusen tack!!<3

  • Juliette F
    letty skrev 2013-07-08 01:30:05 följande:
    Detsamma säger jag till "Juliette F" tack för din underbara svar, precis vad jag behövde höra! Det gjorde mig väldig glad och med många planer framför mig, tusen tack!!<3
    Lycka till!  Solig
  • TheElfa

    Hej svejs...
    En ny undersökning som gjorts har visat på att kvinnor i åldern 40-44 har ungefär lika stor chans som kvinnor som är runt 20-25....Jag hoppas att de har rätt!! Jag fyller 42 i år och vill oxå ha en liten...(Har 2 tonåringar sen innan) Håller tummarna för dig!! Se till att ha mycket sex, (vilket ju även är trevligt!) ät bra och varierad kost, rör mycket på dig och se till att den extra folsyran kommer in....Så får vi hoppas att vi kan få till ett knytte!! :) 

  • Hoppas03

    Om det ändå vore så väl att kvinnor i åldern 42-44 har samma fertilitet som en 20-25- åringFörvånad. Vad ¨härligt det skulle varaGlad. Måste tillstå att jag är en aningens skeptiskt till studien även om jag i den bästa av världar skulle önska att det var sant. Vad är det för studie? 

  • Juliette F
    Hoppas03 skrev 2013-07-30 11:52:00 följande:
    Om det ändå vore så väl att kvinnor i åldern 42-44 har samma fertilitet som en 20-25- åringFörvånad. Vad ¨härligt det skulle varaGlad. Måste tillstå att jag är en aningens skeptiskt till studien även om jag i den bästa av världar skulle önska att det var sant. Vad är det för studie? 
    Jag tror man hänvisar till dem här studien:

    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kvinnor-mest-fertila-over-30-ar/
     
     
    "Unga och kvinnor i 30-års åldern är  nästan  lika fruktsamma, visar en ny dansk-amerikansk undersökning som   publicerats i Studie in Fertility and Sterility.

    2 820 danska  kvinnor mellan 20 och 40 år, som tre månader tidigare bestämt sig för  att försöka skaffa barn, deltog och följdes i tolv månader. Skillnaderna  mellan den yngsta och äldsta gruppen var inte stora.


    72 procent av de 208 kvinnorna mellan 35 och 40 blev gravida. 78 procent av de 466 mellan 20 och 24 blev gravida.


    cheaposaurus/dn.se/nyheter/vetenskap/kvinnor-mest-fertila-over-30-ar/L23/L18/817166172/k2a1/Cheaposaurus/Unionen_AO19621_v31_ma-fr/unionen_varvning_v27ma-fr.html/576a3163356c484344474d4143534f6f?">< IMG SRC="ad-emea.doubleclick.net/ad/N3549.774088.CHEAPOSAURUS.SE/B7749580;sz=440x220;ord=817166172?" BORDER=0 WIDTH=440 HEIGHT=220 ALT="Advertisement">

    Gruppen mellan 30 och 34 var mest fertila. Där blev 87 procent av 791 kvinnor gravida under året.


    Åldern  är fortfarande den viktigaste negativa faktor för kvinnors fertilitet —  men fertiliteten dalar inte lika mycket eller tidigt som många tror.  Däremot kan en graviditet i äldre år innebära andra komplikationer."


  • Juliette F
    Juliette F skrev 2013-07-31 18:33:24 följande:
    Jag tror man hänvisar till dem här studien:

    www.dn.se/nyheter/vetenskap/kvinnor-mest-fert.../
     
     
    "Unga och kvinnor i 30-års åldern är  nästan  lika fruktsamma, visar en ny dansk-amerikansk undersökning som   publicerats i Studie in Fertility and Sterility.

    2 820 danska  kvinnor mellan 20 och 40 år, som tre månader tidigare bestämt sig för  att försöka skaffa barn, deltog och följdes i tolv månader. Skillnaderna  mellan den yngsta och äldsta gruppen var inte stora.


    72 procent av de 208 kvinnorna mellan 35 och 40 blev gravida. 78 procent av de 466 mellan 20 och 24 blev gravida.


    cheaposaurus/dn.se/nyheter/vetenskap/kvinnor-mest- fertila-over-30-ar/L23/L18/817166172/k2a1/Cheaposa urus/Unionen_AO19621_v31_ma-fr/unionen_varvning_v2 7ma-fr.html/576a3163356c484344474d4143534f6f?http: //ad-emea.doubleclick.net/jump/N3549.774088.CHEAPO SAURUS.SE/B7749580;sz=440x220;ord=817166172?">& lt; IMG SRC="ad-emea.doubleclick.net/ad/N3549.77408 8.CHEAPOSAURUS.SE/B7749580;sz=440x220;ord=81716617 2?" BORDER=0 WIDTH=440 HEIGHT=220 ALT="Advertisement">

    Gruppen mellan 30 och 34 var mest fertila. Där blev 87 procent av 791 kvinnor gravida under året.


    Åldern  är fortfarande den viktigaste negativa faktor för kvinnors fertilitet —  men fertiliteten dalar inte lika mycket eller tidigt som många tror.  Däremot kan en graviditet i äldre år innebära andra komplikationer."



    OJ vad konstig texten blev!!! Hoppa över hieroglyferna i mitten, så blir texten begriplig ;))).
  • TheElfa

    Jo det var nog den, och i all ärlighets namn, så trodde jag att undersökningen hade varit på lite äldre kvinnor med....(Kan bara säga att det var min sambo som berättade om den, så jag fick ju hans version...) Dock var det ju ingen större skillnad på fertiliteten i 20-årsåldern och i 35-40 årsåldern...
    Ja jag håller i allafall alla tummar jag har...För mig och för er!!! Hoppas hoppas hoppas!!!!!
    Ta hand om er! <3 

Svar på tråden Göra ett sista försök vid 42,5? Någon annan i samma ålder?