• Sereena

Ni som slutat nattamma, sover ert barn bättre?

Hör många som vill sluta nattamma för att deras barn ska sova bättre.
    Jag undrar, blir det så? Jag tycker att jag hör så många av mina vänner som slutat amma  (eller ge ersättning) på natten vars barn ändå vaknar på natten.

Anledningen till att jag undrar är att jag funderar hur jag ska göra med nattamningen... om hon sover bättre så är det klart att det hade varit bra att sluta, men om det blir så att hon ändå vaknar, - och jag slutat amma - då har jag ju tappat den sak som gör att hon somnar om igen. 

(dottern är 15 mån kan tilläggas, ammas på kväll och natt, ibland morgon) 

• Svar på tråden Ni som slutat nattamma, sover ert barn bättre?
  • stenbock85

Jag vill tro att sonen sover bättre sen jag slutade amma, han vaknar några gånger men somnar om när han fått nappen.  

• Ragnar

Jag gjorde ett försök att sluta nattamma första barnet då han var runt 9 månader. Då vaknade han för att amma 3-4 gånger varje natt. Det störde förvisso inte mig, men jag fick så ofta höra att det inte skulle vara så. Efter tre veckor utan nattamning vaknade han fortfarande lika ofta, men det tog betydligt längre tid för honom att somna om. Så han fick börja nattamma igen och alla sov gott. Efter att han var 1 år vaknade han bara 1-2 gånger per natt för att amma och då han var 1,5 år slutade han helt att vilja amma på natten. Så han sov som sagt inte bättre utan nattamning.
    Andra barnet slutade också nattamma av sig själv runt 1,5 år.

• Sereena

stenbock85. Hon tar tyvärr inte napp, annars hade det ju varit ett alternativ.

Ragnar: då kanske jag ska avvakta lite till då, så får vi se om hon slutar av sig själv. :)
    Det är ju lite samma sak jag känner, med amningen somnar hon om snabbt så det är rätt skönt att ha det att ta till. Hon sover bredvid mig så jag störs egentligen inte så mycket av det. Det är bara vissa nätter när hon vill amma mycket som jag tycker det är lite jobbigt, men de flesta nätter är det bara nån enstaka gång hon vill amma och det är ju ok.
    Jag har försökt ibland att vänta ut och låta bli att amma, men då vaknar hon ju verkligen och börjar gråta. Som det är nu så är det bara lite smågnäll, hon vaknar knappt...

• hannis

Ja. Jag slutade nattamma vid 11 månader och då började min son sova hela nätter. Fortsatte dock att samsova.

• skogsvitter

Ingen av våra tjejer sov bättre när vi slutade amma. I perioder sov de tvärtom sämre än under amning, särskilt andra dottern som började sova hela nätter vid 7 månader när hon fortfarande helammade (ammades till sömns på kvällen). Sedan återupptog vi nattamningen under separationsfasen såklart och när vi väl slutade amma helt så vaknade hon fortfarande på nätterna.

• skogsvitter

Ska tilläggas att ena slutade amma helt vid 14 mån och andra vid 12 mån.

Tyckte dock att det kändes dumt och onödigt att skapa nya negativa vanor som tex välling eller ersättning på natten, de vaknade av andra orsaker än hunger. Ibland har de dock varit törstiga så ett glas vatten har alltid funnits tillgängligt (och finns fortfarande).

• Kardemamma

Min dotter sov också bättre utan nattamningen (eller nattsnuttningen som det snarare handlade om i hennes fall). Från att ha vaknat minst varannan timma till att vakna 2-3 ggr per natt. Det tog 2 nätter att bryta vanan.

• Sereena

tack för svar.
    Verkar vara en liten chansning då. ;)
    Kan alltså bli bättre, men lika gärna inte hjälpa alls. 

Svar på tråden Ni som slutat nattamma, sover ert barn bättre?