• Jonthe10

Vad och hur ska jag göra?

Hej jag är en kille på 15 år, jag vet at detta är för vuxna men jag vet inte någon annan stans som jag kan få svar på detta. Min mamma är Fd alkolist å drog missbrukare och förlorade vårdanden av mig när jag va 7-8 tror jag men hon har nu varit helt ren i ca 1,5år . hos henne har jag mina 2 syskon som jag också vill träffa .
    där jag bor nu vill jag inte längre bo jag har ett rum på ca 2,8?2,5 meter å vi är snart 8st i hemmet som då kommer Att få dela på 6sovrum . Varje dag ska jag behöva städa mitt rum å antingen hela gillestugan toaletten elr rensa kattlådan elda skräp i tunna å slänga alla soppor. sedan så måste jag lägga mig 9 på kvällen villet jag typ blir retad för. å om jag har haft en lång dag i skolan får jag inte lägga mig och vila hur trött jag än är måste städa å äta å kl8 får jag lägga mig då?!?!Å nu när jag har haft bra kontakt med min mamma å träffat henne ibland då och då så har min pappa nu sagt att min mamma inte får fråga om jag vill komma dit mer. Och min farmor bor ca 5km från pappa så dit skulle jag också vilja flytta . Men när jag fick 2kassar kläder av farmor tänkte jag rensa å ta med en del till henne å ha där men då säger han nej! Absolut inte du bor här å om du vill dit så får du packa med dig. Å han är inte alls engagerad i
    Min sport jag har spelat handboll i ett år å första gången jag spelade cup å det var första gången jag spelade mågonsin så kommer han inte men då kommer min mamma som presis blivit ren å ställer upp för mig å minmamma har tittat å hängt med på fler av mina matcher än pappa har gjort han har tittat på 2st. Så det är de flästa själ som gör att jag vill flytta men det finns mer .kompissar tycker att jag bor i ett helvette . Så vad tycker ni är rätt? Ska jag ta det me någon i skolan elr med någon annan å vad är gränsen för mej att ha en betydelse om v art jag vill bo?

• Svar på tråden Vad och hur ska jag göra?
  • Aimee68

Stackare, du har haft det jobbigt i din uppväxt! Men du är femton år och då måste du nog kunna bestämma själv vart du ska bo. Prata med nån vuxen där du bor om hur du känner det.  Du har två syskon hos mamma säger du. Har de nyligen kommit dit då om din mamma haft missbruksproblem eller har de varit där hela tiden? Kram på digSolig

• MattssonE

Du kan gå till familjerätten och prata med en socionom som kan ge dig råd om vad du ska göra. Eftersom att du är så pass gammal så lyssnar de mycket på hur du vill ha det. 

Googla "familjerätten" samt vilken stad du bor i så kommer en sida inom kommunen att komma upp och där finns det telefonnummer.

Vill du inte göra detta själv kan du kontakta kuratorn på din skola och be henne/honom hjälpa dig.

Hoppas allt löser sig! 

• Jonthe10
    Aimee68 skrev 2013-01-14 14:42:05 följande:
    Stackare, du har haft det jobbigt i din uppväxt! Men du är femton år och då måste du nog kunna bestämma själv vart du ska bo. Prata med nån vuxen där du bor om hur du känner det.  Du har två syskon hos mamma säger du. Har de nyligen kommit dit då om din mamma haft missbruksproblem eller har de varit där hela tiden? Kram på dig

Jo dom har ju kommit rätt nyligen men deras pappa är inte helt frisk heller han misshandlade min mamma å har suttit inne å dom bor där på helgerna. Men hemma är det ingen idé att prata
  • Jonthe10
    MattssonE skrev 2013-01-14 14:46:32 följande:
    Du kan gå till familjerätten och prata med en socionom som kan ge dig råd om vad du ska göra. Eftersom att du är så pass gammal så lyssnar de mycket på hur du vill ha det. 

Googla "familjerätten" samt vilken stad du bor i så kommer en sida inom kommunen att komma upp och där finns det telefonnummer.

Vill du inte göra detta själv kan du kontakta kuratorn på din skola och be henne/honom hjälpa dig.

Hoppas allt löser sig! 

<3
  • Alisa

Eftersom du passerat 12 ska man på familjerätten ta stor hänsyn till dina åsikter. Lycka till!  {#emotions_dlg.flower}

• Jonthe10

Tack för svaren men det är ju det att pappa har ju hela vårdnads haveriet kan jag på något sätt hjälpa henne att få tillbaka det så de blir enklare

• MattssonE
    Jonthe10 skrev 2013-01-14 15:05:24 följande:
    Tack för svaren men det är ju det att pappa har ju hela vårdnads haveriet kan jag på något sätt hjälpa henne att få tillbaka det så de blir enklare
    Hon kan välja att ansöka om gemensam vårdnad. Att få ensam vårdnad kan bli jobbigt. 
    Men oavsett vem som har vårdnaden så har DU umgängesrätt med båda föräldrar. Din pappa får absolut inte hindra dig från att träffa din mamma så mycket du vill, sålänge hon inte är en fara för dig, vilket hon inte verkar vara.

• Jonthe10
    MattssonE skrev 2013-01-14 15:08:46 följande:
    Hon kan välja att ansöka om gemensam vårdnad. Att få ensam vårdnad kan bli jobbigt. 

Men oavsett vem som har vårdnaden så har DU umgängesrätt med båda föräldrar. Din pappa får absolut inte hindra dig från att träffa din mamma så mycket du vill, sålänge hon inte är en fara för dig, vilket hon inte verkar vara.

Men kan det bli mycket med rättegångar om hon gör det för jag frågade å hon sa att hon inte gjort det för hon vet hur jobbigt det kan bli för hon har haft det så också
  • MattssonE
    Jonthe10 skrev 2013-01-14 15:20:19 följande:

Men kan det bli mycket med rättegångar om hon gör det för jag frågade å hon sa att hon inte gjort det för hon vet hur jobbigt det kan bli för hon har haft det så också
    Ja det blir jobbigt för alla inblandade. 

Saken är den att när du fyllt 16 kan du själv göra en flyttanmälan hos Skatteverket och får då välja själv var du vill bo, då har din pappa faktiskt inget att säga till om. Men då får du vänta ett tag.  
Svar på tråden Vad och hur ska jag göra?