• malinjo

Tankar kring mat för en 5 mån bebis?

Jag är totalt förvirrad. Jag har en son som är 5 månader gammal och han verkar älska mat. Jag ammar honom dag och natt men där emellan ger jag honom gärna några matskedar gröt eller burkmat för den åldern, alltså pureér. Han sköter magen bra och är en glad kille.

Hur tänker ni kring det här med mat? Byter ni ut mål redan nu och vad är i så fall en smakportion för er? Tycker det är ett sånt relativt begrepp. Vi har introducerat gröt lite i taget så nu är han uppe i en smakportion enligt semper vilket är 3/4 dl vatten och 2,5 msk pulver.

Funderar också kring vatten. Känns som att jag vill introducera det i samband med maten. Idag fick han testa att dricka vatten ur flaska första gången och klunkade i sig rätt ordentligt utan problem.

Känns som att alla vet hur man ska göra men själv har man ingen aning, men han är så pass intresserad av mat och vill gärna äta så bör man inte ta tillvara på det intresset också?

Tacksam för lite feedback, däremot inte uppläxningar ;)        

• Svar på tråden Tankar kring mat för en 5 mån bebis?
  • Grandmother

Du verkar veta vad du sysslar med.Lyssna bara inte på de som kanske gnäller på dig.

• pigglet

Jag har följt rekomendationerna. De säger att till 6 månader är det smaka som gäller. Alltså att man doppar fingret i något och låter barnet suga på det.
    Från 6 månader smakportioner. Vid 8 månader byta ut 2 mål, resten amning/ersättning. Vid 10-12 månader byta ut 5 mål.

Du kan ju läsa rekomendationerna, samma som alla bvc ska ge:
       http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/

• mikroE

När du har ett barn som verkar klara maten så bra så tycker jag inte det är så farligt att börja vid 5 månader men generellt sett så är det bättre att börja vid sex månader tror jag. Min dotter började med riktiga smakportioner en vecka innan hon fyllde sex månader, då kunde jag inte stå ut längre för hon skrek hysteriskt efter vår mat när vi åt och smaksensationer räckte inte utan hon ville ha mer. När hon började få gröt så blev hon mindre tokig efter vår mat så jag tror nog hon ville börja äta mer och inget annat. Jag skulle ta det lugnt nu men fortsätta med gröt och kanske ge ett litet mellanmål av frukt eller fruktpuré som du för in sakta och som det är helt OK är ganska litet. Mer mat skulle jag vänta med till minst sex månader.

• SandraElias

Min bvc sköterska ha sagt att äe barnet intresserat och magen funkar osv så är det bara att köra pp. Min pojke på 2,5 år började äta annat än ersättning när han va 3,5 mån. Har en pojke nu på 5 mån. Han äter 1 portion gröt med katrinplommon och dricker vatten morgon ochkväll. Till lunch äter han en halv burk 5-6 mån mat och lite fruktpure efter och dricker vatten. Till middag lite burkmat och dricker lite ersättning. Dricker ersättning en gång på natten också. Han mår jättebra och älskar det och fpr även 2 tsk olja i gröten för att han ska gå upp mer i vikt. Du ska göra så som du känner för och inte lyssna på alla människor som har så mycket åsikter. Du känner ditt barn böst och vad som äe bäst för barnst

Svar på tråden Tankar kring mat för en 5 mån bebis?