• tingeling1990

Ni som jobbat inom vården och är/har varit gravida - hjälp!

Hej! 

Jag undrar om det är någon som arbetat inom vården som kunnat jobba fram till v 36-38 i graviditeten?

Jag blir nämligen färdig sjuksköterska till sommaren. Samma dag som jag fick veta att jag var gravid fick jag jobberbjudande på en vårdavdelning på sjukhuset i min stad. Det är alltså ett sommarvikariat som sträcker sig till mitten/slutet på augusti. Enligt FL har jag BF den 12 september.

Självklart vill jag jobba. Jag behöver pengarna och det vore skönt att hinna få in en liten fot som nyexad innan jag går på mammaledighet. Men jag vet ju att vissa går hem redan 2 månader innan BF.  

Vet att alla graviditeter är olika, men vill bara höra hur det har funkat för andra som varit i liknande situationer? Eller hur ni som är gravida nu resonerar kring detta?   

Tacksam för svar! Glad 

• Svar på tråden Ni som jobbat inom vården och är/har varit gravida - hjälp!
  • Javisstserru

Jag åkte direkt från jobbet till förlossningen, inga problem för mig alls. Det beror ju på hur man mår såklart :)

• pippilirum

Min kollega ( vi är båda sjuksköterskor på vårdavdelning) jobbade fram till 2 veckor innan BF. Det gick hur bra som helst! jag själv har gått på havandeskapspenning båda mina graviditeter. Jag hade aldrig orkat jobba så länge. Men då hade jag foglossning tex. Min kollega hade inga besvär alls. Det beror ju helt och hållet på hur du mår och vad din kropp orkar! Grattis till examen och bebis!

• tingeling1990
    Javisstserru skrev 2013-01-14 20:13:06 följande:
    Jag åkte direkt från jobbet till förlossningen, inga problem för mig alls. Det beror ju på hur man mår såklart :)
    Vilken typ av avdelning jobbade du på då? :) 
  • tingeling1990
    pippilirum skrev 2013-01-14 20:14:59 följande:
    Min kollega ( vi är båda sjuksköterskor på vårdavdelning) jobbade fram till 2 veckor innan BF. Det gick hur bra som helst! jag själv har gått på havandeskapspenning båda mina graviditeter. Jag hade aldrig orkat jobba så länge. Men då hade jag foglossning tex. Min kollega hade inga besvär alls. Det beror ju helt och hållet på hur du mår och vad din kropp orkar! Grattis till examen och bebis!
    Tack! :) 

Ja jag förstår ju som sagt att det är olika för alla. Vill bara få bekräftat att det faktiskt kan vara möjligt haha. Jobbade hon 100 % hela tiden eller gick hon ner i tjänst mot slutet?  
  • JoSoo90

Jobbade som undersköterska och gick hem två månader innan jag skulle födda kände med att kroppen inte orkade då magen växte snabbare mot slutet på mig då :/ Jobbade inom hemtjänsten då ( gör än ) tyckte de e kul men inte när man ska ta sig runt klämma sig igenom allt mm

• tingeling1990
    JoSoo90 skrev 2013-01-14 20:36:00 följande:
    Jobbade som undersköterska och gick hem två månader innan jag skulle födda kände med att kroppen inte orkade då magen växte snabbare mot slutet på mig då :/ Jobbade inom hemtjänsten då ( gör än ) tyckte de e kul men inte när man ska ta sig runt klämma sig igenom allt mm
    Ja det verkar vara himla olika det där.. Vet inte riktigt hur jag ska göra :/ Att bara gå hemma från början på juni till mitten på september känns helt galet! Utan inkomst dessutom. Men det är ju inte heller kul att ta på sig jobb och sedan inte kunna utföra det.. 
  • pippilirum

Hon jobbade 100% hela tiden ut. Vi arbetar på en kirurgisk akutvårdsavdelning så jag är imponerad av att hon orkade för det är tungt och stressigt. Men hon fixade det galant!

• pippilirum

Sök havandeskapspenning och blir du beviljad så vet du att du kan gå hem om du inte skulle orka. Känner du att du orkar så kör du på!

• JoSoo90

Precis sök havandeskapspenning de hade jag de två månaderna jag gick hemma :) Så känner man om man orkar eller inte

• tingeling1990
    pippilirum skrev 2013-01-14 21:06:12 följande:
    Sök havandeskapspenning och blir du beviljad så vet du att du kan gå hem om du inte skulle orka. Känner du att du orkar så kör du på!
    JoSoo90 skrev 2013-01-14 21:46:53 följande:
    Precis sök havandeskapspenning de hade jag de två månaderna jag gick hemma :) Så känner man om man orkar eller inte
    Går det att söka havandeskapspenning fastän man bara har ett vikariat? 

• pippilirum

Jag vet faktiskt inte. Men jo, har du ett vikariat så borde du kunna det. Ring försäkringskassan och hör efter!

• JoSoo90

Jag hade inget fast jobb så hade en rad jag gick på bara man jobbat ett tag ring och komma med dem

• Poppybrandybuckofbuckland

Jag jobbar på en psykiatrisk slutennvårdsavdelning och jag jobbade fram till 2 veckor innan BF. Jag mådde bra och hade inga graviditetskrämpor så därför gick det bra.

• strenua

Jag är sjuksköterska inom psykiatrin, på en akutpsykiatrisk avdelning (PIVA) och vet inte alls vad jag ska göra. Jag är bara i vecka 5 eller 6 nu och funderar på hur länge jag vågar/kan/borde jobba kvar på avdelningen.. 

• mollikatt

Vet ni om
    Arbetsgivaren är skyldig att få usk lr ssk att gå på dagar och denne jobbar natt och är gravid?

Jag är sköterska och jag mår verkligen kasst nu som gravid på natten. Nån som
    Vet skyldigheter chefen har lr så?

• peccavi
    mollikatt skrev 2013-02-12 08:24:00 följande:
    Vet ni om
    Arbetsgivaren är skyldig att få usk lr ssk att gå på dagar och denne jobbar natt och är gravid?

Jag är sköterska och jag mår verkligen kasst nu som gravid på natten. Nån som
    Vet skyldigheter chefen har lr så?
    jag är gravid och jobbar nätter. det var jättejobbigt mellan v 6 och v 16 ungefär, sedan vände det. nu är jag mest trött efter kl 3 på nätterna men det funkar mycket bättre. Enligt min chef får jag söka sjukintyg från läkare om jag vill slippa nätterna. jag var helt inne på att göra det då jag mådde som värst men nu verkar det funka så jag fortsätter med nattjobb och går över på dagtid cirka 5 veckor innan FL. Jag har treskiftstjänst i botten så jag kan lägga så.
    Prata med din läkare på VC så hjälper hen dig med sjukintyg! 
  • Bollen2

Jag har fått havandeskapspenning 2 ggr när jag haft vikariat. Det går utmärkt.

• loveisjustyou

Arbetar som sjuksköterska på en stroke/neuro rehab avdelning. Mycket fysiskt tung avdelning med lyft osv.
    I början av graviditeten kräktes jag 4-6ggr om dagen och mådde illa konstant. Jobbade mig dock igenom det, kräktes mellan ronder och fick det att fungera. Chefen stöttade mig något enormt.
    Blev heltidsjukskriven från v.17 pga foglossning. Är nu i v.20 och har fortfarande jätte ont trots sjukgymnastik, vattengympa, tens och massage. Vill tillbaka och jobba innan bäsen födds men i dagsläget känns det långt dit.
    Är sjukskriven till 11/3 än så länge sen får vi se vad som händer och om FK beviljar för ersättning.
    Kräks dessutom fortfarnde ca 2-3ggr om dagen...
    Har en tjejkompis som är gravid utan ett enda symtom. Så alla graviditeter är olika :) 

Svar på tråden Ni som jobbat inom vården och är/har varit gravida - hjälp!