• Inorr02

Dárcy?

Vad tycker ni om namnet Dárcy till en tjej pojke?

• Svar på tråden Dárcy?
  • LunaLunatic

Nä, tjejnamn.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • YokohamaNr2

Bor i England och de Darcy jag vet är små tjejer. Tycker det är ett fint namn men skippa accenten

• La Lola

Hur ska det uttalas?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • YokohamaNr2
    La Lola skrev 2013-01-25 13:05:26 följande:
    Hur ska det uttalas?
    Som det låter nästan men med ett i på slutet, C:et uttalas som S och långt A, så Daarsie (som vissa också stavar det)
  • La Lola
    YokohamaNr2 skrev 2013-01-25 13:55:39 följande:
    Som det låter nästan men med ett i på slutet, C:et uttalas som S och långt A, så Daarsie (som vissa också stavar det)
    Och den där "fluglorten" påverkar inte (jag har inte så bra koll på dessa i namn och vad de gör för uttalet)?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • YokohamaNr2
    La Lola skrev 2013-01-25 14:00:52 följande:
    Och den där "fluglorten" påverkar inte (jag har inte så bra koll på dessa i namn och vad de gör för uttalet)?
    Jag har aldrig sett det med fluglorten så jag har ingen aning, också dålig på sånt och anser det ganska onödigt
  • LunaLunatic
    Lady Namárië skrev 2013-01-25 15:27:13 följande:
    Jag har svårt att tänka på något annat än mr Darcy. Men vad gör accenten ovanför a?
    Hindrar att det blir Darcyyyyy kanske? Jag vet inte. Ser coolare ut?
    Känt en Darci och det var en amerikanska. 
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Lady Namárië
    LunaLunatic skrev 2013-01-25 15:35:52 följande:
    Hindrar att det blir Darcyyyyy kanske? Jag vet inte. Ser coolare ut?
    Känt en Darci och det var en amerikanska. 
    Varför i hela friden skulle någon uttala det Dar-CY på svenska eller engelska?

Det kanske bara är en felskrivning här, men tyvärr verkar det bli allt vanligare att folk petar in accenter och apostrofer utan att veta vad de innebär. (Sa hon med det krångliga nicket vars uttal påverkas starkt av de diakritiska tecknen. )
    So say we all
  • LunaLunatic
    Lady Namárië skrev 2013-01-25 16:01:48 följande:
    Varför i hela friden skulle någon uttala det Dar-CY på svenska eller engelska?
    Vete katten, men tänkte att TS var orolig för det Glad
  • Coccolina

Hmm vet om att det är ett flicknamn i engelsktalande länder... (utan den akuta accenten på a:et dock... tips läs lite här så får ni inblick i när, var och hur diakritiskatecknen skall användas beroende på språk osv. )

Men kan inte hjälpa det... Det enda jag tänker på är The one and only Mr Darcy :-P Vare sig han är i ett Jean Austen drama eller i Bridget Jones:-P

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • fluu

Knepigt i Sverige tycker jag. Tänker bara på snyggingen MR. Darcy Drömmer

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
Svar på tråden Dárcy?